ILUSTRAČNÉ FOTO – ĆTK |
berom vína, mnohé z nich sa zamerajú aj na balíčky služieb, ktoré začínajú po vybavení a zahŕňajú tiež servis po pristátí, napísala agentúra DPA.
Za niekoľko týždňov si budú môcť prví pasažieri nového Airbusu A380 spoločnosti Singapore Airlines vyskúšať, aký komfort toto lietadlo bude ponúkať. „Je to veľmi sľubný trh. Klienti sú zámožní, a navyše starostlivo dbajú na svo • status,“ hovorí hovorca Singapore Airlines Peter Tomach. „Na 50 percentách všetkých našich letoch ponúkame prvú triedu,“ dodal. Aby mohli pružnejšie reagovať, usporiadali letecké spoločnosti svoje diaľkové flotily inak ako kratšie lety. Podľa rezervácií lietajú na týchto trasách boeingy alebo airbusy s dvomi, alebo s tromi cestovnými triedami na palube.
Zatiaľ čo rozdiel medzi treťou a druhou triedou spočíva predovšetkým v tom, že majú cestujúci viac miesta a väčšiu možnosť pohybu, je skok z druhej do prvej triedy hlavne otázkou prestíže.
Oddelenie prvej triedy musí v lietadle pôsobiť ako kombinácia luxusného auta, päťhviezdičkového hotela a reštaurácie pre labužníkov, čo predstavuje tiež veľkú výzvu pre konštruktérov a designérov. Kreslá, ktoré sa dajú rozložiť na ploché ležadlo, už dnes patria do štandardu. K tomu niekoľko desiatok zábavných programov a telefonické spojenie cez satelit.
„Komfort sa v posledných rokoch enormne zvýšil. Okrem toho je dnes business-class na rovnakej úrovni, na akej bola prvá trieda pred desiatimi rokmi. Preto sa pružne prispôsobujeme požiadavkám našich zákazníkov na vybavenie kabíny,“ opisuje hovorca spoločnosti Airbus Tore Prang skúsenosti výrobcu. Jednou z hlavných predností je dostatok miesta: v prvej triede sú od seba sedadlá vzdialené 2,30 metra - v omnoho užšej ekonomickej prvej triede je štandardom 80 centimetrov. „Niektoré spoločnosti už ponúkajú malé spacie kabíny. Z toho je zrejmý trend smerujúci k väčšiemu súkromiu a exkluzivite,“ hovorí Prang. Vo vlastnom vývojovom centre v Hamburgu a Toulouse skúma Airbus to, ako by mohli vyzerať letecké kabíny budúcnosti.
„Pasažieri v jednotke chcú súkromie, ale tiež možnosť zmeny,“ hovorí Geert Boven, šéf predstavenstva Etihad Airways. V prémiovej triede na palube tejto spoločnosti sa dá sedadlo rozložiť na priestrannú prepážkami oddelenú spaciu kabínu alebo otočiť k spolucestujúcim, ak sa chcú rozprávať. „Každé zo sedadiel stojí viac ako Porsche Cayenne,“ ilustruje Boven náklady. Kreslá totiž nemusia spĺňať iba nároky na pohodlie a design, je potrebné, aby zodpovedali aj bezpečnostným predpisom.
Autor: dpa