Kotrmelce vymrštené z každodenného kontextu.
FOTO – SPACE
V Bratislave sa na Crazycurators Biennale, ktoré sa uskutoční od 30. 9. do 29. 10. v Galérii Space, predstaví sedem umelcov. Každý týždeň vám tvorbu jedného z nich priblížime. Prvým je maďarský umelec Alexander Schikowski s interaktívnym autorským archívom - zbierkou fotografií.
Môžeme ho chápať ako dočasné miniaturizované múzeum, ktoré od roku 1995 prechádza procesom rozširovania. Návštevník sa môže prehrabávať medzi predmetmi v truhlici a sledujúc líniu načrtnutých imaginárnych súvislostí ich môže nanovo usporiadať na protiľahlej stene. Do knižnej verzie archívu umiestnil na poslednú stranu žiletku, ak by si chcel čitateľ vyrezať fotografie z albumu a voľne upraviť poradie listov. Táto sloboda pripomína metódu surrealistov „try and error“, kde umelec niečo pridá ku kompozícii, aby z nej potom čosi ubral - čím postupne preskupí celé dielo.
Pre dlhšie pobyty umelca v zahraničí sú charakteristické psychogeografické výskumy v životnom prostredí spoločnosti. Schikowski prezentuje akcie, ktoré sú síce revolučné, no tiež nekonečne jednoduché a úprimné. Jeho „kotrmelce“ na verejných priestranstvách alebo na exponovaných miestach muzeálneho prostredia (napríklad v Karlsruhe pred Malevičovym dielom) menia význam cviku.
Vopred vykonštruovaná situácia je podľa umelca jednou z foriem duchovného prežívania samého seba, keď kotrmelec v prostredí kultúrnych hodnôt vymrští isté veci z ich každodenného kontextu. V Stuttgarte usporiadal I. medzinárodný deň kotrmelcov, ktorý pokračoval v Budapešti a teraz v Bratislave.
Zdá sa, že umelec si zachoval mnoho z „détournement“ - vykoľajovacieho princípu situacionistov, ktorý sa snaží prekonať tradičné umenie tým, že oslobodí každodenný život.
Autor: MÁRTON OROSZ (Autor je výtvarný teoretik)