Ľubomír Longauer. Keď si spomenie, že sa u nás stále tvrdí, že plagát nepatrí do galérií, nahnevane zvýši hlas: „A pritom, koľkokrát sa vystavujú v galériách topánky, výkaly, sex.“
FOTO SME – PETER ŽÁKOVIČ
V čom sa odlišuje tohtoročné trienále od predchádzajúceho?
„Radikálne nové trendy nie sú. Je to len posadnutosť kurátorov, že všetko musí byť radikálne nové a potom nevedia, kam z konopí. Chcem, aby výstava bola vizuálne bohatá, aby sa mal človek aj tri hodiny na čo pozerať.“
Ako dlho trvá pripraviť obsiahlu výstavu Typografia II?
„Rok. Je to už moja siedma výstava o typografii. Päť rokov robím výskum, mám 8000 skenov. Vždy nájdem niečo nové.“
Napríklad?
„Zmapoval som zakladajúce osobnosti grafického dizajnu: Fullu, Galandu, Benku, ktorý síce v päťdesiatych rokoch robil voloviny pre komunistov, ale urobil aj sériu 36 veľmi pozoruhodných písiem, staromódnych, veľmi krásnych. Nemám rád arogantné žartíky na Benkovu adresu. Viem, že mu trčala slama z čižiem, ale iného sme nemali.“
Typografia II sa však venuje mladšej generácii.
„Sú tam dve generácie - jedna sa narodila v 40. rokoch, rovnako ako ja, a druhá v ďalšej dekáde. Nie je to úplne retrospektívna výstava. Začiatky týchto autorov boli v totalite, ale vystavujeme tu súčasnú tvorbu. Keď padol komunizmus, mal som 42 rokov a začal som učiť na vysokej škole.“
Filmové plagáty zo šesťdesiatych rokov boli umeleckými dielami. Ale dnes už nie sú, prečo?
„Rozpadajúca sa totalita je veľmi priaznivá pre umenie. Všimnite si iránske plagáty na trienále. Neviem, čo je tam napísané, ale sú to asi veľmi otvorení ľudia, cítia moderne. Nás to fascinuje krásnou kaligrafiou. Takisto nás fascinujú naše filmy zo šesťdesiatych rokov. Vtedy sa rozumelo narážke, aj k hlúpemu filmu sa robili dobré plagáty. Dnes je všetko komerčné.“
Dokážete porovnať trnavské trienále s Bienále grafického dizajnu, ktoré sa už od leta koná v Brne?
„Vystavoval som tam, ale teraz je tam slovenská účasť takmer nulová. Vyžiadali si diela a potom z 24 autorov vylúčili 22.“
Na brnianskom bienále zaujala výstava čínskeho plagátu. Ten má veľké zastúpenie aj na trienále Trnava. Prečo?
„Číňania išli hore, a je to stará kultúra. U nás sme ich už vystavovali. Udržiavame styky so svetom. Teraz je v porote podpredseda Medzinárodnej organizácie pre dizajn ICOGRADA Veejay Archary z Južnej Afriky.“
Aký má vzťah mladá generácie k plagátu?
„Z Vysokej školy výtvarných umení som odišiel pred tromi rokmi, takže neviem. Tento rok je kolekcia študentov menšia, inak je účasť Slovenska veľká. Veľmi sa zlepšili bratislavské stredné umelecké školy - aj štátna aj súkromná.“