Prvá reakcia amerického šoubiznisu: počas koncertu známi herci sedeli v štúdiu a telefonicky zbierali peniaze pre obete útoku. Dole Tom Cruise a Penelope Cruzová, nad nimi Sylvester Stallone.
FOTO – ČTK/AP
Vtedy nepomáha len čas, ale aj citlivý prístup. Tentokrát sa provokácia nepripúšťala. Keď spontánne mlčanie z prvých dní oslablo, začali sa umelci vyrovnávať s traumou kreatívne.
Filmári: prvým bol Francúz
Už v roku 2002 bol hotový filmový projekt francúzskeho producenta Alaina Briganda. Na snímke 11’09’’01 robilo desať režisérov z desiatich krajín, každý mal k dispozícii rovnaký rozpočet a rovnakú dĺžku filmového materiálu – jedenásť minút, deväť sekúnd a jedno filmové políčko. Zadanú tému, 11. september, mohli ale poňať úplne slobodne Jedným z nich bol Američan Sean Penn.
Keď vlani v júli vybuchli bomby v Londýne, film o terorizme sa rozhodol nakrútiť aj anglický režisér Paul Greengrass. Vybral si príbeh letu United 93 z New Yorku do San Francisca. Aj toto lietadlo uniesli teroristi, ale malo meškanie a keď pasažieri zistili, čo sa medzitým stalo, pokúsili sa zvrátiť osud. Lietadlo sa po ich zásahu nakoniec zrútilo v neobývanom priestore. Film je pokusom o čo najvernejšiu rekonštrukciu tejto udalosti.
Druhým americkým režisérom, ktorý sa pustil do háklivej témy, sa len nedávno stal Oliver Stone. Vo filme World Trade Center sa sústredil na záchrannú prácu policajtov, bol presvedčený, že stoja za samostatný príbeh.
Na rozdiel od svojho britského kolegu, do hlavnej úlohy obsadil hviezdu – Nicolasa Cagea.
Hudba: vytriezvenie
Ešte pred filmármi zareagovali muzikanti. Spolu s hollywoodskymi hercami už koncom septembra 2001 pripravili pamätnú benefičnú akciu s názvom Amerika – pocta hrdinom.
Na pódiu sa striedali známi hudobníci, ktorých emotívne vystúpenia réžia prestriedavala zábermi na herecké celebrity, ktoré telefonovali nádejným sponzorom a finančným donorom. Nakoniec vyzbierali 150 miliónov dolárov. Miesto konania akcie bolo z obáv pred ďalšími atentátmi utajené.
Srdcervúci bol aj spomienkový koncert pre hasičov a policajtov, ktorý sa konal krátko nato v newyorskej Madison Square Garden.
Solidaritu a smútok asi najsilnejšie zachytil Bruce Springsteen na albume The Rising.
Vzťah medzi štátnou mocou a komunitou rekonrolu, ktorá mesiace po tragédii dôverovala politike Georga W. Busha, sa začal meniť so zavádzaním cenzúry v rozhlase a televízii. Vznikol čierny zoznam skladieb nevhodných na vysielanie s odôvodnením, aby nešírili „blbú náladu v spoločnosti.“
Výtvarné a literárne ozveny
Teoretici aj umelci, z ktorých niektorí sa začali venovať umeniu práve ako reakcia na traumu 11. septembra, veria, že umenie má moc liečiť.
Výsledok? Množstvo výstav v New Yorku, ktoré mali priamy súvis s tragédiou. A tiež veľa pomníkov a rôznych objektov vo verejnom priestore, ktoré pripomínali nekonečnosť.
„Je ohromujúce, že po miliardách slov napísaných o 11. septembri dokázali títo dvaja reportéri vytvoriť taký svieži a šokujúci príbeh,“ konštatuje jedna z kritík na novú knihu Jima Dwyera a Kevina Flynna 102 minút. A na tému terorizmus vznikajú stále romány. Už krátko po septembri 2001 sa objavili aj prvé komiksové knihy.
Počas posledného roka sa o slovo prihlásili Salman Rushdie (Shalimar the Clown), John Updike (Terrorist) či Ian McEwan (Saturday). Kým McEwan sa zaoberá primárne fenoménom strachu obyvateľstva z teroru a násilia, Rushdie aj Updike sa skôr snažia porozumieť motívom zrodu teroristu.
Časť kritiky však vytýka autorom absenciu politickej analýzy terorizmu a upozorňuje, že diela môžu byť vnímané až príliš propagandisticky.
Terorizmus divadelný a s odstupom času
Súčasní dramatici reagujú skôr na všeobecné témy terorizmu či vzťahov medzi západným a moslimským svetom. Vznikla však vlna dokumentárneho verbatim divadla.
Istou výnimkou je hra Marka Ravenhilla Produkt, ktorá ironizuje love story medzi znudenou Američankou a islamským teroristom. Sám autor ju mimochodom príde zahrať už o dva týždne na festival Divadelná Nitra.
Umenie a odstup rokov sú najlepším liekom na americkú traumu. Jasne to dokázala aj udalosť z minulého týždňa. Moderátor CNN Larry King pozval do svojej šou komika Billa Mahera a televízia vtedy odvysielala aj zopár ukážok z jeho provokatívnej relácie Runway Cast.
V jednej z nich Maher rozprával vtip: „Amerika si pripomína výročie 11. septembra, všetky televízie opakujú zábery z tragédie. Telku si zapne aj George Bush a po chvíli zhrozene reaguje: Panebože, tak oni to spravili znova!“
Pred piatimi rokmi by mu taký humor asi neprešiel.
Režisér Oliver Stone sa rozhodol svoj film World Trade Center venovať hasičom a do hlavnej úlohy obsadil Nicolasa Cagea.
FOTO – IMDB
Prvú poctu obetiam z 11. septembra 2001 už o niekoľko dní po tragédii pripravili známi hudobníci. Záznam z televízneho koncertu, na ktorom sa predstavili napríklad Stevie Wonder, Paul Simon, Mariah Carey, Bon Jovi, Sting, Sheryl Crow, Tom Petty, Wyclef Jean a mnohí ďalší interpreti už vyšiel na CD aj na DVD nosičoch.
Film Let 93 Paula Greengrassa je v podstate priamy prenos. Nebolo treba nič dopĺňať, vymýšľať. Väčšina deja, tá najdesivejšia a zároveň najdojemnejšia sa odohráva v lietadle. Chaos, strach a zúfalstvo sa zmenia na odhodlanie premôcť únoscov a pochopenie, že toto lietadlo nepristane. Väčšina záberov je nasnímaná ručnou kamerou.
Režisér chcel vedieť, ako asi ľudia v lietadle reagovali, preto navštívil ich rodiny a pýtal sa na povahové črty obetí. Obsadzoval len neznámych hercov a autentickosť dosiahol aj tým, že veľa ľudí hrá samých seba. Napríklad manažér Federálneho leteckého úradu Ben Sliney, ktorý vydal po útokoch príkaz, aby všetky lietadlá nad USA čo najskôr pristáli – 11. september bol jeho prvým dňom v službe.
FOTO – IMDB
Hlavným hrdinom knihy spisovateľa Iana McEwana Sobota je úspešný lekár. Žije v idylickom manželstve, no ťažko sa vyrovnáva s traumou po útoku teroristov a následnou politickou nestabilitou vo svete. Dej románu sa začína jeho nepríjemným nočným zážitkom z pohľadu na horiace lietadlo. Román je v českom preklade dostupný aj na našom trhu.
Jeden z návrhov na novú podobu miesta, kde stáli Dvojičky. Autorom je renomovaný architekt Daniel Liebeskind.
FOTO – REUTERS