Záujem ľudí o prenos čísla je zatiaľ nízky. Ľudia však môžu vyčkávať na ponuku Telefónicy O2. Potom bude zrejme prenos čísla atraktívnejší. ILUSTRAČNÉ FOTO – ARCHÍV SME |
h milióny korún, a že ročná prevádzka vychádza takisto na niekoľko miliónov.
Len za investície do nutnej technológie zaplatil Orange podľa hovorcu spoločnosti Petra Tótha 150 miliónov korún. „Z pohľadu návratnosti išlo o jednu z najnevýhodnejších investícií v histórii našej spoločnosti,“ povedal zasa hovorca T-Mobilu Juraj Droba. Za viac ako tri mesiace od spustenia služby ju zatiaľ využilo len asi 1200 ľudí.
Predseda Asociácie telekomunikačných operátorov Vladimír Ondrovič považuje poplatky za prenos čísla medzi mobilnými operátormi za vysoké. „Záleží to však aj od toho, aké hodnotné je konkrétne číslo pre zákazníka,“ povedal. Droba pripustil, že poplatok môže mať vplyv na rozhodovanie sa zákazníkov.
Roman Vavro, hovorca Telekomunikačného úradu, sa včera o výške poplatkov za prenesenie čísla nevedel vyjadriť. Povedal však, že podľa nariadenia úradu nemá výška poplatkov odrádzať klientov od toho, aby službu využili.
Rôzne vysoké poplatky
Poplatok za prenesenie čísla, ktorý platí zákazník operátorovi, od ktorého odchádza, je rozdielny - Orange si účtuje 1190 korún a T-Mobile 595 korún s DPH.
T-Mobile to podľa Drobu nevníma ako možnú hrozbu, ktorá by obmedzila prechod klientov od Orangeu. „Záujem zákazníkov o prenos čísla je beztak veľmi nízky,“ povedal. Operátori ani nepredpokladali, že by bol záujem väčší.
Ľudia však môžu v súčasnosti čakať, čo ponúkne tretí operátor Telefónica O2 pri svojom vstupe na trh. Potom by sa im prenesenie čísla bez väčších finančných nákladov mohlo hodiť. Rozdielnosť poplatkov je podľa predsedu Asociácie pre prenositeľnosť čísla Branislava Máčaja súčasťou cenovej politiky operátora. „Vyšší poplatok totiž môže byť nástrojom na ovplyvňovanie presunu klientov. Nemyslím si však, že toto je ten prípad,“ povedal. Poplatky na Slovensku sú podľa neho primerané aj v porovnaní s krajinami Európskej únie.
Jednoduchšie ako v zahraničí
Pri prenose čísla musí záujemca navštíviť svojho nového operátora, a zobrať si so sebou občiansky preukaz, druhý doklad (napríklad vodičský preukaz alebo pas) a faktúru na plyn či elektrinu. „V porovnaní s niektorými inými krajinami je proces prenesenia čísla u nás jednoduchší,“ povedal Vavro. Sú krajiny, kde musí klient navštíviť najprv „starého“ a potom aj „nového“ operátora, hovorí.
Klientov môže odradiť aj dĺžka celého procesu. Lehoty sú také, že zmena môže trvať aj viac ako mesiac. „Návrh nariadenia vypracoval úrad na základe skúseností iných krajín,“ povedal Vavro. Máčaj aj Ondrovič však tvrdia, že lehota 25 pracovných dní na prenesenie čísla je pridlhá. „Podľa našich skúseností však trvá prenos čísla kratšie,“ oponuje Tóth z Orangeu.
Autor: ik