Budúcnosť vo víziách umelcov

Nahliadnuť do budúcnosti môže byť rovnako vzrušujúce ako desivé. V rakúskom meste Linz si oba varianty môžete vyskúšať každoročne v jeseni, keď sa tam koná festival Ars electronica. Ďalší ročník medzinárodnej prehliadky umenia tvoreného pomocou nových tec

Fascinujúca súhra modernej techniky, princípov optiky a dreva – v inštalácii Morphovision Toshio Iwaio nasvietil maketu domu a diváci dotykom ruky kontrolujú jej vizuálne premeny .

FOTO – AEC.AT

hnológií sa začal 31. augusta a skončil sa včera.

Za hranicami zmyslov

„Verím, že som na jednej z posledných akcií, kde je ešte potrebná fyzická prítomnosť,“ vyhlásil v roku 1991 na Ars electronice americký vizionár a odborník na umelú inteligenciu Marvin Minsky. Jeho vízia sa splnila – predvlani diskutoval s návštevníkmi festivalu z prostredia domácej pracovne, do Rakúska posielal iba svoj obraz s hlasom zosnímaný videokamerou v reálnom čase. Do Linza sa však stále oplatí vybrať aj osobne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Napríklad aj preto, že opakujúce sa reči o kríze interaktívneho umenia tentoraz jeho tvorcovia veľmi presvedčivo umlčali. Vďaka čoraz dokonalejšej technike a s nástupom novej generácie dozrelo naraz niekoľko silných nápadov. Alebo si možno len umelci uvedomili lákavosť diel, ktorých sa návštevníci môžu fyzicky dotýkať a rôzne ich meniť.

Jedným z pravidelných finalistov súťaže Prix Ars electronica v kategórii Interaktívne umenie je Američan Paul DeMarinis. Tento rok zvíťazil s projektom Messenger (Odkazovač), ktorý ukazuje nové možnosti čítania elektronickej pošty. Na polici sú postavené nasvietené nádoby so zelenkavou chemikáliou, v nich sú uložené jednotlivé písmená abecedy a všetko je to prepojené počítačom.

Keď počítač zaznamená nový e–mail, prečíta správu, rozdelí ju na slová a spustí chemickú reakciu, ktorá ich postupne zviditeľňuje. Je to zábavné a zaobídete sa bez počítačového monitora. Chce to akurát sústredené čítanie.

SkryťVypnúť reklamu

V budove miestneho OK centra sa dali vidieť aj ďalšie zaujímavé inštalácie, medzi ktorými pendlovalo publikum niekoľkých generácií. Napríklad inštalácia Drawn umožňuje nakresliť si tušom vlastnú kresbu, ktorú špeciálny počítačový program zdigitalizuje. Premietne to na dotykovú obrazovku, kde sa môžete voľne hrať s tvarmi kresby v trojrozmernom priestore. Iba jednoduchým pohybom prstov.

Podobne nezvyčajný pocit, aký vďaka trikovým scénam zažívali zatiaľ iba filmové postavy, zažijete aj pri diele Khronos Projector. Vo videu, na ktorom je nasnímané stojace dievča, môžete tlakom ruky na plátno meniť jej tvár, či dokonca natočiť si ju z profilu. Je to úžasné, ale zároveň trochu mrazivé, prekročiť hranice vlastných zmyslov.

Teória v praxi

SkryťVypnúť reklamu

V Linzi sa dal jasne pozorovať trend, ktorým sa takzvané umenie nových médií líši od tradičných typov tvorby. Explóziu nových diel naštartovala ľahká dostupnosť a ovládateľnosť počítačov, najzaujímavejšie veci však dnes vznikajú spájaním počítačovej zručnosti s tradičnými nástrojmi, fyzikou, chémiou či poznatkami z humanitných odborov. Väčšina prezentovaných projektov využívala počítače len ako základný nástroj na realizáciu nápadov.

Jedným z najlepších príkladov bola inštalácia dvojice japon­ských autorov, ktorí skombinovali akustický klavír, špeciálny hudobný softvér Max/MSP, dosku s mikročipom ovládajúcim klávesy, tlačiareň a sto rokov starú skladbu Erica Satieho Vexations. Ide o jednoduchú melódiu, ktorú skladateľ provokujúco odporúčal opakovať 840-krát. Dvojica japonských umelcov mu vyhovela, akurát hranie prenechala počítaču, ktorý robil náhodné variácie témy. A to, čo práve odznelo, zároveň vytlačil na notový papier.

SkryťVypnúť reklamu

Podobné presahy prorokoval ďalší vizionár nových médií, teo­retik komunikácie Vilém Flusser. Už koncom minulého storočia hovoril o umelcoch, ktorí budú okrem intuície využívať odborné poznatky z rôznych vedeckých odborov, a nazval to teoretickou kreativitou. V praxi ju ponúka Ars electronica, ktorej podtitul „festival pre umenie, technológie a spoločnosť“ je stále výstižný.

Autor: Oliver Rehák Linz–Bratislava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 646
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 410
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 730
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 266
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 407
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 730
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 931
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 282
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu