Reklám, v ktorých účinkujú deti, je veľa. Túto poznáte? Chlapec s čudnou grimasou v tvári - nevedno, či je prekvapený, alebo hrá frajera, ktorého sa akože snaží pobozkať mladšia spolužiačka. Ona našpúlené pery, on zdvihnuté obočie a prsty do víťazného véčka. Toto gesto je zdupľované červeno-modrým symbolom dvoch kľúčikov spojených znakom "&". Celý tento neprirodzene zinscenovaný výjav nesie názov "Partnerstvo novej generácie". Podpis: Allianz - Slovenská poisťovňa a Prvá stavebná sporiteľňa.
Čo nám tým asi tieto dve významné finančné inštitúcie chcú povedať? Reklama nikdy nepovie celú pravdu; nemá na to dostatok priestoru, treba hádať alebo si pýtať viac informácií.
Nuž teda skúsme najskôr hádať. Obraz odkazuje na novú, lepšiu, krajšiu budúcnosť (deti, "V" ako symbol víťazstva). Slová naznačujú, že tu pôjde o akýsi partnerský vzťah vyššieho stupňa, o výnimočné spojenectvo či alianciu, niečo ako "sporopoisťovňu" alebo "poisťosporiteľňu", pravdaže - stavebnú. Veď predsa rôzne typy bankopoisťovníctva už nie sú ani na Slovensku výnimkou.
Nuž, ako je to naozaj? Čuduj sa svete, napríklad na webstránke Allianzu sa o tomto partnerstve nedozviete absolútne nič. Trochu zvláštne, nie? No ak si kliknete na stránku stavebnej sporiteľne, bublina spľasne. Veľkohubým "partnerstvom novej generácie" je totiž obyčajný obchodný trik: ak v určitom termíne uzavriete zmluvu o stavebnom sporení, môžete si pripoistiť úmrtie, dostať zľavu na havarijné poistenie alebo na poistenie domácnosti v Allianz - Slovenská sporiteľňa.
Partnerstvo novej generácie je príkladom reklamy z doby kamennej. Kamufluje, zveličuje, predstiera. Recykluje tisíckrát použité metafory. Neposkytuje dôvod na rozvíjanie vzťahu so zákazníkom. Skrátka, je to len reklama. Celkový "umelecký dojem" nezlepšuje ani to gesto a štylizovaný symbol víťazstva VPN. Naopak, ešte viac ho ironizuje.
Autor: MARIAN TIMORACKÝmarketingový konzultant