Aj Jánošík skákal hore i dole

Označenie festival nie je presné, pretože 4 živly si hovoria smiešne archaicky „seminár“. Tento ročník bol výnimočný z troch dôvodov.

Vyše 80–ročný film Jánošík od amerických Slovákov sa premietal v kaviarni zo starej mašiny a pri horiacom kozube.

FOTO – ARCHÍV

Označenie festival nie je presné, pretože 4 živly si hovoria smiešne archaicky „seminár“. Tento ročník bol výnimočný z troch dôvodov.

Prvý je banálny. Upršané počasie spôsobilo, že medzi filmami si len extrémni odvážlivci odskočili schladiť hlavu do tajchov. Druhý je potešujúci - jeden z tých odvážlivcov bol holandský režisér Gert de Graaff, čo je v osemročnej živelnej histórii prvý hosť. Premietal sa tu jeho film More, ktoré myslí, po ktorom nasledovala debata s režisérom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Bolo o čom. Je odvážne nafilmovať v 21. storočí snímku, v ktorej sa neriešia primárne ľudské pudy, sex, násilie ani romantické stretnutie dvoch osamelých duší.

Strecha a amfík

Namiesto toho kamera sníma názvy zenbudhistických kníh, obrazy na stenách, ktoré nie sú obrazmi, a hlavnú postavu, ktorá si neustále kladie otázku: „Kto som?“. Vďaka hre s optickou ilúziou neunavuje, že žiadna odpoveď nie je správna.

Gert de Graaf Slovensko a jeho filmové festivaly pozná. Pred niekoľkými rokmi priniesol svoju snímku na Artfilm, potom tam zasadol v porote. More, ktoré myslí uvádzal aj Medzinárodný filmový festival Bratislava. Štiavnické 4 živly ho nadchli. Atmosférou, plným kinom a divákmi.

Festival bol výnimočný aj vďaka priestorom, kde sa od štvrt­ka do nedele premietalo. A to je sľúbený tretí dôvod. Tohtoročná téma znela hore-dolu, čo v praxi znamenalo aj to, že na streche oproti čajovni Klopačka bežal Počkaj zajac, ale aj novšie, nielen animované filmy.

SkryťVypnúť reklamu

I keď to znie smutno, ale klišéovitý obraz - sedieť v noci pod hviezdami v amfiteátri, zababušene v deke a s čajom v ruke, začína byť tiež raritou. Nehovoriac o tituloch - Zemanov Vynález skazy, sci-fi Muž, ktorý spadol na zem s Davidom Bowiem či Delikatesy s ostrým humorom ako poctivo nabrúsený nôž miestneho mäsiara z filmu.

Ten posledný skončil pre počasie napokon v Akademiku, riadne preplnenom.

Diváci v helmách

Amfík a strecha je nič oproti bani. V štôlni Banského múzea mohli „živláci“ spod baníckej helmy v nepremokavom kabáte a s ťažkou baterkou v ruke pozerať jeden z troch privezených krát­kych filmov od surrealistického milovníka mäsa, alchýmie a šialenstiev, českého režiséra a výt­varníka Jana Švankmajera.

Zánik domu Usherovcov trval len krátko, ale premietanie asi 30 metrov pod vstupom do podzemia bolo efektné. Po Poem cez Švankmajerove oči urobili najmúdrejšie tí, ktorí sledovali baníckeho lektora. Lebo to, že sa niekto stratil v chodbách bane, zistí sprievodkyňa od oka, naprík­lad keď chýbajú pri odovzdaní vecí dve baterky. A námety obidvoch pánov je predsa len príjemnejšie čítať a pozerať. Experiment s premietaním filmov na rôznych úrovniach vertikály bol však výborným festivalovým krokom nahor.

SkryťVypnúť reklamu

Prvý Jánošík pri kozube

Mnoho divákov si nechalo ujsť jeden z najpôsobivejších festivalových zážitkov. V nedeľu večer sa v kaviarni Libresso premietal 16–milimetrový film Jánošík z roku 1921. V jej zadnej miestnosti so starými klenbami viac zvuku, než mal prvý sfilmovaný, odvážny a pôvodne nemý Jurko Jánošík, vydávala vrčiaca premietačka prerývaná praskaním dreva v kaviarenskom kozube. Režisér Ján Siakeľ sa vysťahoval pred prvou svetovou vojnou do USA a nápad natočiť hrdinské činy Jánošíka vznikol v Chicagu.

Osud filmu z dielne americ­kých Slovákov bol zvláštny - najskôr sa mu u publika darilo, potom záujem oň vyprchal, a na záver skončil v garáži producenta Jána Závodského, amerického Slováka, kde čakal na svoje objavenie. Dnes je na zozname Svetového dedičstva UNESCO.

SkryťVypnúť reklamu

Romanticky zatuchnutý a najmä tajomný duch priestoru dodával filmu niečo, čo nenájdete v multiplexe, na veľkých filmo­vých festivaloch, ani doma s dévedéčkom. To len tak, pre tých, ktorí sa dookola pýtajú, načo sú nám filmové festivaly?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 735
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 542
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 736
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 543
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 539
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 430
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 062
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 211
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu