Ľudí už nelákajú iba nízke ceny

BRATISLAVA - Spotrebitelia v strednej a východnej Európe chcú viac ako iba nízke ceny, zistil prieskum poradenskej firmy KPMG. Predajcovia si už podľa Marka Waltona ...

Pri spotrebnom tovare, ako sú potraviny či drogéria, sa zákazníci na Slovensku stále pozerajú najmä na cenu, a to dokonca nezávisle od toho, koľko zarábajú. FOTO SME - PAVOL FUNTÁL


BRATISLAVA - Spotrebitelia v strednej a východnej Európe chcú viac ako iba nízke ceny, zistil prieskum poradenskej firmy KPMG. Predajcovia si už podľa Marka Waltona z KPMG uvedomili, že konkurovať výlučne cenami, nie je pre nich najvhodnejšia cesta. "Firmy sa sústreďujú na poskytovanie lepších služieb, nových nápadov a rýchlosti a prináša im to slušný úspech," povedal.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Orientácia na nižšie ceny alebo vyššiu kvalitu služieb záleží najmä na druhu tovaru. "Pri spotrebnom tovare, ako sú potraviny či drogéria, sa zákazníci na Slovensku pozerajú najmä na cenu, a to dokonca nezávisle od toho koľko zarábajú," povedala Barbora Šlosárová z agentúry GfK. Aj ľudia s vyššími príjmami totiž často nakupujú potraviny v diskontných predajniach. Zákazníkov podľa Šlosárovej oslovujú aj zvýhodnené balenia, teda napríklad také, kedy dostane zákazník dva tovary za cenu jedného. "Na Slovensku však už vzniká skupina zákazníkov, ktorí sa pozerajú viac na kvalitu potravín ako na ich cenu. Ide len o okrajovú skupinu ľudí," povedala.

SkryťVypnúť reklamu

Medzinárodní maloobchodníci a dodávatelia podľa štúdie hľadajú nové trhové stratégie, čím zásadne menia maloobchodné trhy v strednej a východnej Európy. Nadnárodným spoločnostiam navyše niekedy nestačí prinášať na stredoeurópske trhy nové techniky moderného maloobchodu - ich zisky sú aj tak vystavené tlaku konkurencie a majú obmedzené možnosti, ako znižovať náklady. Niektorí dokonca zvažujú odchod z regiónu. Napríklad reťazec Carrefour už opustil český trh a plánuje odísť aj zo Slovenska.

Viac ako polovica firiem v prieskume tvrdí, že má maržu pred zdanením päť a menej percent a asi štvrtina všetkých firiem má údajne vyrovnaný pomer výnosov a nákladov alebo je dokonca v strate. Deje sa tak v regióne, kde podľa Economist Intelligence Unit objem maloobchodných tržieb vzrástol zo 140 miliárd dolárov v roku 2000 na odhadovaných 320 miliárd, čo je asi 9,4 bilióna korún, v roku 2006.

SkryťVypnúť reklamu

Walton z maďarskej pobočky KPMG tiež predpokladá pokles počtu medzinárodných predajcov, ktorí v regióne pôsobia. "Niektoré trhy sa prehrievajú." Spomenul príklad z Poľska, kde o prijateľný podiel na trhu bojuje 14 nadnárodných predajcov, v Česku ich je 11. V celom regióne pôsobí viac ako 18 známych maloobchodných značiek, z toho polovica najmenej v troch krajinách. Trhy sú už podľa Waltona hypermarketmi nasýtené. Za možné cesty ďalšieho napredovania firiem, ktoré chcú v regióne ostať, považuje nové maloobchodné formáty a odporúča im sústrediť sa na lepšie služby zákazníkom. Jednou z ciest, ako si zvýšiť zisk, môžu byť napríklad menšie predajne alebo kombinácia predajne a čerpacej stanice, prípadne so zameraním sa na rozvoj služieb a produktov.

SkryťVypnúť reklamu

Prieskumu sa zúčastnilo 64 podnikov z jedenástich krajín. Slovensko zastupovali tri firmy, ktoré však hovorca KPMG na Slovensku René Parák nechcel prezradiť. (ik)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 661
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 432
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 732
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 334
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 431
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 674
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 947
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 248
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu