Pri spotrebnom tovare, ako sú potraviny či drogéria, sa zákazníci na Slovensku stále pozerajú najmä na cenu, a to dokonca nezávisle od toho, koľko zarábajú. FOTO SME - PAVOL FUNTÁL |
BRATISLAVA - Spotrebitelia v strednej a východnej Európe chcú viac ako iba nízke ceny, zistil prieskum poradenskej firmy KPMG. Predajcovia si už podľa Marka Waltona z KPMG uvedomili, že konkurovať výlučne cenami, nie je pre nich najvhodnejšia cesta. "Firmy sa sústreďujú na poskytovanie lepších služieb, nových nápadov a rýchlosti a prináša im to slušný úspech," povedal.
Orientácia na nižšie ceny alebo vyššiu kvalitu služieb záleží najmä na druhu tovaru. "Pri spotrebnom tovare, ako sú potraviny či drogéria, sa zákazníci na Slovensku pozerajú najmä na cenu, a to dokonca nezávisle od toho koľko zarábajú," povedala Barbora Šlosárová z agentúry GfK. Aj ľudia s vyššími príjmami totiž často nakupujú potraviny v diskontných predajniach. Zákazníkov podľa Šlosárovej oslovujú aj zvýhodnené balenia, teda napríklad také, kedy dostane zákazník dva tovary za cenu jedného. "Na Slovensku však už vzniká skupina zákazníkov, ktorí sa pozerajú viac na kvalitu potravín ako na ich cenu. Ide len o okrajovú skupinu ľudí," povedala.
Medzinárodní maloobchodníci a dodávatelia podľa štúdie hľadajú nové trhové stratégie, čím zásadne menia maloobchodné trhy v strednej a východnej Európy. Nadnárodným spoločnostiam navyše niekedy nestačí prinášať na stredoeurópske trhy nové techniky moderného maloobchodu - ich zisky sú aj tak vystavené tlaku konkurencie a majú obmedzené možnosti, ako znižovať náklady. Niektorí dokonca zvažujú odchod z regiónu. Napríklad reťazec Carrefour už opustil český trh a plánuje odísť aj zo Slovenska.
Viac ako polovica firiem v prieskume tvrdí, že má maržu pred zdanením päť a menej percent a asi štvrtina všetkých firiem má údajne vyrovnaný pomer výnosov a nákladov alebo je dokonca v strate. Deje sa tak v regióne, kde podľa Economist Intelligence Unit objem maloobchodných tržieb vzrástol zo 140 miliárd dolárov v roku 2000 na odhadovaných 320 miliárd, čo je asi 9,4 bilióna korún, v roku 2006.
Walton z maďarskej pobočky KPMG tiež predpokladá pokles počtu medzinárodných predajcov, ktorí v regióne pôsobia. "Niektoré trhy sa prehrievajú." Spomenul príklad z Poľska, kde o prijateľný podiel na trhu bojuje 14 nadnárodných predajcov, v Česku ich je 11. V celom regióne pôsobí viac ako 18 známych maloobchodných značiek, z toho polovica najmenej v troch krajinách. Trhy sú už podľa Waltona hypermarketmi nasýtené. Za možné cesty ďalšieho napredovania firiem, ktoré chcú v regióne ostať, považuje nové maloobchodné formáty a odporúča im sústrediť sa na lepšie služby zákazníkom. Jednou z ciest, ako si zvýšiť zisk, môžu byť napríklad menšie predajne alebo kombinácia predajne a čerpacej stanice, prípadne so zameraním sa na rozvoj služieb a produktov.
Prieskumu sa zúčastnilo 64 podnikov z jedenástich krajín. Slovensko zastupovali tri firmy, ktoré však hovorca KPMG na Slovensku René Parák nechcel prezradiť. (ik)