V nemeckom korupčnom škandále v automobilovom priemysle sú namočené najväčšie automobilky, medzi nimi BMW, Volkswagen aj Audi.
ILUSTRAČNÉ FOTO – ČTK/AP
kla bývalého nákupcu automobilky Seat.
"Vyšetrovanie proti spoločnosti Dräxlmaier je tesne pred uzavretím," povedal vrchný mníchovský prokurátor Anton Winkler. V tomto prípade je obvinenie podľa súčasného stavu vyšetrovania veľmi pravdepodobné.
Spoločnosť mala podľa nemeckého nedeľníka Frankfurter Allgemeinen Sonntagszeitung podplatiť nákupcu automobilky BMW nešpecifikovanou šesťmiestnou sumou. Týmto spôsobom chcela získať objednávky. Skupina Dräxlmaier vyšetrovanie potvrdila, ale odmietla sa vyjadriť k uvedeným obvineniam. Podľa slov hovorkyne spoločnosti išlo o protiprávne konanie jednotlivca, ktorému bola jeho činnosť okamžite pozastavená.
K piatim firmám, zapleteným do aféry okolo automobilky BMW, podľa kruhov z brandže patria výrobca autosedadiel Grammer, nemecká dcérska spoločnosť amerického dodávateľa automobilových súčiastok Lear a jedna z dcér rakúsko-kanadskej spoločnosti Magna Stayer.
Automobilku Volkswagen naopak ďalej sužuje korupčná aféra týkajúca sa francúzskeho dodávateľa Faurecia. Už je jasné, že do aféry je zapletený aj štvrtý manažér Volkswagenu. Hovorkyňa koncernu v sobotu potvrdila, že bývalého nákupcu Seatu, španielskej dcéry Volkswagenu, v utorok večer zatkli na frankfurtskom letisku a odvtedy je vo väzbe.
Podľa denníka Frankfurter Rundschau v období medzi októbrom 2002 a aprílom 2005 dostal asi 160-tisíc eur (asi 6 miliónov korún), aby uprednostnil spoločnosť Faurecia pri zadávaní objednávok. V stredu pre túto korupčnú aféru odstúpil šéf Faurecie Pierre Lévi. Lévi bol pod silným tlakom odvtedy, ako pripustil, že vedel o úplatkoch, ktoré jeho spoločnosť dala nákupcom automobiliek VW, Audi a BMW. Následne šéf koncernu VW Bernd Pischetsrieder žiadal od šéfa koncernu PSA Jeana Martina Folza jeho odvolanie.
Frankfurtská prokuratúra obviňuje spoločnosť Faurecia, že od roku 1998 ročne dávala úplatky 600 až 800-tisíc eur. Za to bola francúzska spoločnosť uprednostňovaná pri prideľovaní objednávok. Podľa vyhlásenia prokuratúry Lévi vedel o úplatkoch od roku 2001.
Do celej aféry je celkovo zapletených 10 dodávateľov pre automobilový priemysel. Päť z nich už rok vyšetruje mníchovská prokuratúra v súvislosti s korupčnou aférou v automobilke BMW. Vzhľadom na posledné odhalenia úplatkárstva v automobilovom priemysle experti požadujú od justície tvrdé postihy. Podľa odborníkov sú za korupciu spoluzodpovedné aj automobilky, pretože vytvárajú na dodávateľov enormný cenový tlak.