Na akcii sa zúčastnili desiatky tisíc mladých ľudí, ktorí protestovali proti vojne vo Vietname, experimentovali s drogami a počúvali pritom rockovú hudbu.
Odvtedy sa označenie Summer of Love mnohokrát objavilo v masmédiách, v reklame a preniklo aj do jazyka subkultúr. Jeho pôvodný význam ako alternatívneho, nekonvenčného podujatia sa pritom neraz vytratil. Pôvodným fenoménom Leta lásky sa zaoberá rovnomenná rozsiahla výstava vo viedenskej Kunsthalle, ktorá sa nachádza v komplexe MuseumsQuartier.
Hoci časť hnutia hľadala inšpiráciu v návrate k prírode, bola to predovšetkým mestská kontrakultúra. Preto viedenskej prehliadke dominujú zbierky z hlavných centier z Londýna, z New Yorku a zo San Francisca. Tie ešte dopĺňajú diela spriaznených rakúskych umelcov Friedensreicha Hundertwassera alebo Arnulfa Rainera.
Autentické udalosti sprostredkúva množstvo fotografií z politických demonštrácií či z literárnych vystúpení beatnikov, z hudobných festivalov ako Woodstock a výstrižkov z dobovej tlače. Filmový záznam oživuje legendárnu šou, ktorú pre newyorskú skupinu The Velvet Underground vytvoril Andy Warhol, keď vôbec po prvý raz použil videoprojekciu, dnes samozrejmú súčasť hudobných akcií.
Takisto stroboskopy, svetelné efekty a diskogule pochádzajú práve z tohto obdobia, ktoré prinieslo revolúciu žánrov, ale aj počúvania a predaja hudby. Niektorí hrdinovia tých čias ako Lou Reed naďalej autenticky rozvíjajú svoju tvorbu, iní, napríklad Santana, sa medzičasom zmenili na vlastné karikatúry.
Expozícia neobchádza zásadný význam, ktorý vtedy začal zohrávať v masovej komunikácii priemyselný a grafický dizajn. Pozitívom je, že niektoré objekty návštevník zažíva doslova na vlastnej koži. Do zrekonštruovaného environmentu Krajina fantázie od Vernera Pantona sa vstupuje naboso. Do fluidného plastu si divák môže ľahnúť, čo je zážitok nie nepodobný drogovému.
Organický, pestrofarebný objekt autor vytvoril očarený ženskými pohlavnými orgánmi, čo v čase sexuálnej revolúcie nijako zvlášť šokujúco nepôsobilo.
Vzácnu historickú raritu predstavuje záznam rozhovoru objaviteľa LSD Švajčiara Alberta Hofmanna s nemeckým spisovateľom Ernstom Jüngerom, ktorí spoločne experimentovali s halucinogénmi. Nechýbajú ani diela z oblasti módy či typografie, kreatívni príslušníci Leta lásky totiž chceli zmeniť celú spoločnosť. Slávnou Barbarellou od J. C. Foresta, ktorá sa dá čítať aj ako bizarný psychedelický trip, je tu zastúpený komiks.
S inou, ale v mnohom predsa príbuznou skúsenosťou prežívali Leto lásky aj umelci na Slovensku. Pre pár rokmi to dokumentovala cenná výstava v SNG, venovaná práve obdobiu 60. rokov.
Rýchly globálny koniec hnutia predznamenala práve udalosť v Československu invázia vojsk Varšavskej zmluvy 21. augusta 1968.
Autor: MICHAL HVORECKÝ (Autor je spisovateľ a publicista)