Cestovné sa zrejme zvyšovať nebude

BRATISLAVA - Stúpajúce ceny pohonných látok neustále zvyšujú náklady autobusových prepravcov. Podniky Slovenskej autobusovej dopravy však pravdepodobne tento rok ceny cestovného nezvýšia.

BRATISLAVA - Stúpajúce ceny pohonných látok neustále zvyšujú náklady autobusových prepravcov. Podniky Slovenskej autobusovej dopravy však pravdepodobne tento rok ceny cestovného nezvýšia.

Samovoľne by cestovné zvýšiť ani nemohli, lebo ho reguluje príslušný samosprávny kraj. Zvýšenie cien by bolo navyše podľa viacerých podnikov SAD aj žúp sociálne neúnosné. Predstavitelia Trenčianskeho, Žilinského, Bratislavského, Prešovského a Trnavského samosprávneho kraja potvrdili, že cestovné sa zvyšovať nebude. Podniky SAD však od žúp pýtajú viac peňazí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

"Zvýšenie regulovaných cien neočakávame a ani nepovažujeme za správne riešenie, pretože by nastal pokles zákazníkov," povedal generálny riaditeľ SAD Prešov Miroslav Bíroš. Spoločnosť podľa neho požiadala prešovskú župu o zvýšenie pôvodného 68-miliónového rozpočtu na rok 2006 o 33 miliónov korún. "Ak nám kraj dotácie nezvýši, budeme nútení znížiť počet liniek až o 40 percent," povedal Bíroš.

Kto to má zaplatiť?

Hovorkyňa Prešovského samosprávneho kraja Veronika Fitzeková potvrdila, že prešovská SAD už od začiatku roka zvýšenie dotácie žiadala. "My peniaze nemáme. Sme toho názoru, že na financovaní krajskej dopravy by sa mal podieľať aj štát, pretože ide o prenesenú kompetenciu štátu," povedala.

Prenesená kompetencia štátu v tomto prípade znamená, že krajská samospráva vykonáva úlohy za štát a ten by sa na tom mal finančne podieľať. "Keby som išla do dôsledkov, tak tým, že by sme platili za niečo, čo nie je čisto v našej kompetencii, by sme vlastne porušili zákon," tvrdí o zvýšení dotácií pre SAD Fitzeková.

SkryťVypnúť reklamu

Názor, že doprava nie je čisto v právomoci žúp, ale ide o prenesenú kompetenciu štátu, zastávajú aj Bratislavský aj Trnavský samosprávny kraj. "Štát tvrdí, že ide o originálnu kompetenciu, ale my trváme na tom, že ide o prenesenú, a preto by mal štát istú časť aj platiť," povedal riaditeľ dopravy pre Trnavský samosprávny kraj Rudolf Kormúth. Štát by podľa neho mohol napríklad hradiť stratu, ktorá podniku vznikla zľavami na cestovnom. Za minulý rok poskytla podľa neho trnavská SAD zľavy za 140 miliónov korún.

"Trnavskej SAD dlhujeme za minulý rok 48 miliónov a každým mesiacom sa dlh zvyšuje, pretože zo zákona sme im povinní stratu hradiť. Ak sa spoluúčasť štátu dosiahnuť nepodarí, ostáva nám buď znížiť počet liniek, zvýšiť ceny, alebo v krajnom prípade zobrať úver," povedal Kormúth.

SkryťVypnúť reklamu

Niektorým župám však vlastný rozpočet stačí. Napríklad Bratislavský samosprávny kraj v júni zvýšil dotácie pre SAD Bratislava o 19,8 milióna korún a Banskobystrický rozpočet SAD Banská Bystrica o päť miliónov.

Spor stále existuje

Nezhodu štátu a krajov v otázke kompetencií potvrdilo aj ministerstvo financií. "Áno, tento kompetenčný spor existuje. Vyjadrovať sa k nemu nie je ľahké, lebo ide o veľmi komplikovanú záležitosť. Veci budú hádam jasnejšie po programovom vyhlásení vlády," povedal hovorca ministerstva Miroslav Šmál. Riešenie v blízkej budúcnosti podľa neho nie je pravdepodobné, lebo ide "nielen o ekonomický, ale aj politický problém".

Sedem z ôsmich županov je z vládnej koalície, predseda Bratislavského samosprávneho kraja Vladimír Bajan kandidoval s podporou Smeru.

SkryťVypnúť reklamu

Súčasná situácia samosprávnych krajov a podnikov SAD by sa mohla zlepšiť. Vláda minulý týždeň prerokúvala práve aktuálnu situáciu okolo rastu cien pohonných látok a jedným z bodov bolo aj prehodnotenie výšky dotácií pre SAD na zabezpečenie výkonov vo verejnom záujme.

Vláda zatiaľ však ku konkrétnym riešeniam nedospela, rokovanie prerušila.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 731
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 538
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 735
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 540
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 531
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 444
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 053
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 206
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu