adelnej školy, ale aj kvalitatívne nový výsledný tvar.
Ruská režisérka Jelena Kalužskich, umelecká vedúca čeľabinského Divadla Baby, si vybrala zatiaľ réžiou takmer nedotknuté talenty českých amatérskych herečiek a hercov. Vtlačila im vlastný výraz, ktorý prostredníctvom ich národnej kultúry priniesol všeobecne ľudský tvar v nezastrene realistickom poňatí.
Naštudovaním textu súčasnej ruskej dramatičky Anny Bogačevy Učiť sa, učiť sa, učiť sa svojím umením dokázala zdramatizovať niekedy až priobyčajné dialógy dievčenských škriepok. Vytvorila tým harmóniu aj s druhou časťou hry, ktorá je ľudsky plná, zrelá a dramaticky silná. Vyvoláva až úžas, ako za dvadsať dní práce s ňou umelecky podrástli amatérski herci Eliška Hanáková, David Smejkal, Jana Bartošková, Nina Chromečková a Lukáš Kabát.
Každý stvárnil výrazný charakter, diferencovaný aj pohybovo, mimicky a gestikulačne. Zaujala jednoduchá scéna - zábradlie, ktoré nieslo viacero výrazových funkcií (bolo aj oknom na toalete, predným sklom auta, oddeľovalo jednotlivé scény atď.). Príhodná bola aj hudba súčasnej ruskej skupiny, najmä v úvode, kde uvádzal do situácie deja videofilm z ukončenia jedenásťtriedky v Rusku.
Štyri ruské herečky Divadla Baby sa predstavili v premiére hry súčasnej českej dramatičky Lenky Lagronovej Antilopa v naštudovaní českého režiséra Akrama Staněka. Mimoriadne presvedčivý bol výkon Natalie Skolovej v role matky, prechádzajúci mnohými výrazovými škálami, tragicky zobrazujúc zúfalú túžbu žiť smrteľne chorej ženy, ktorá sa snaží ovládať svoju dcéru a súčasne sa stáva ešte dcérskejšou ako ona.
Aj ostatné výkony boli presvedčivo profesionálne, osobitne sa v hlavnej úlohe Cily zaskvela Ama Točilkina výrazovou i pohybovou ekvilibristikou. Intímna predloha hľadania vlastnej identity mladej ženy v konfrontácii s umierajúcou matkou, akčné snové vstupy s prvkami absurdity pri stretnutí s ruskou školou, v ktorej vyrastali Baby, nadobudli novú scénickú entitu. Výsledný tvar - i keď sa predloha odkláňala od reality - bol realistický.
Projekt bude pokračovať spoločnou premiérou obidvoch hier v Čeľabinsku, potom ho čaká Nemecko. Hry budú inscenované aj samostatne v Rusku a Česku a snahou oboch kolektívov je zavítať tiež na Slovensko.
Autor: BOHUSLAVA VARGOVÁ HÁBOVČÍKOVÁ (Autorka je teatrologička)