
Technopárty v Moravanoch – fotografia z nakrúcania. FOTO – ARCHÍV TRITHEM
A tí, čo pracujú s fenoménom obľúbenosti televíznej obrazovky, práve s týmto stereotypom zručne narábajú.
Alternatíva
Ako to vyzerá, keď sa naše televízie rozhodnú osloviť mladých? Pripravia pre nich pár diskusných programov, pár hudobných rebríčkov, pri ktorých inkasujú za každý hlas tínedžera pre obľúbenú skladbu peniaze, ponúknu im viac ako zopár zámorských seriálov, zamestnajú mladistvých moderátorov alebo rosničky a tým je kategória ľudí medzi detstvom a ešte nezvädnutou dospelosťou vybavená.
Mladí však dospelým a ich vkusu oponujú. Hovoria o originalite a tvorivosti, ale, paradoxne, túžia sa s niečím stotožniť. V tom hlavnom prúde však zväčša útočisko nenachádzajú. Ostáva alternatíva. Kluby, nezávislá hudba a film, vyjadrovanie v znakoch graffiti – to všetko je transparentné odlíšenie a zároveň zaradenie sa. Oblečením, účesom, zvykmi, vyznaním, filozofiou.
Aspoň ako koproducent sa Slovenská televízia v tomto roku odhodlala zúčastniť sa na projekte cyklu dokumentov pod názvom Propeler s podtitulom Subkultúry mladých. Hoci poskytla svoje strižne a iné technické zdroje, myšlienka nakrútiť tieto filmy vznikla na nezávislej pôde istej biznisovej firmy. Experimentálne štúdio Trithem (EXS Trithem) vytvorila spoločnosť s rovnakým názvom, ktorej hlavným produktom je informačný systém. Na svojej pôde plánuje vytvoriť aj internetový portál na tvorbu digitálnou technológiou.
O mladých a pre mladých
Na digitál je nakrútený aj cyklus Propeler – séria siedmich pätnásťminútových sociálnych dokumentov o mladých a pre mladých. Tvorcovia sa zamerali na tému technoscény, graffiti, na nábožensky orientovanú mládež, hnutie antifašisitov AntiFa, antidrogovo orientované hnutie Straight Edge, ale aj na skinhedov a anarchistov.
Režisérom je PAVOL KOREC a autorkou námetu a spoluscenáristkou JANA ŽILČAYOVÁ, ktorá o filmoch hovorí: „Dominantou každého je hudba ako leitmotív životného pocitu vekovej kategórie sedemnásť- až devätnásťročných. To je vek mladých, o ktorých snímky sú. O skupine, ktorá ešte nemá celkom zracionalizovaný svet.“
Odkiaľ prišiel prvý impulz, námet? „Zarazilo ma, prečo u nás neexistujú typy otvorených programov. Akoby tu neexistovala mládež. No a potom sme sa skontaktovali so sociológmi Slovenskej akadémie vied a z Katedry sociológie Filozofickej fakulty UK, ktorí nám poskytli práce z konferencie Subkultúry mládeže,“ hovorí Jana Žilčayová. K samotnej téme sa dostala aj prostredníctvom svojej osemnásťročnej dcéry. „Fascinovali ma hodnotenia jej rovesníkov – ten je fašistom, ten anarchistom, skínom, diskofilom, ten zas hiphopákom. Zaujímalo ma, čo je za týmito názvami, pretože mne sa zdali všetci rovnakí.“
Na projekcie v rámci výstavy Jazyk – Tyzyk v bratislavskom Pálffyho paláci GMB prišli adresáti filmov. „Boli tam takí, čo poznali postavičky z filmov osobne, smiali sa na fórikoch, ale aj na sebe a nakoniec si aj zatlieskali,“ hovorí Žilčayová. „Pre mňa je to satisfakcia, pretože my sme prišli zvonku ako úplne iná veková kategória a boli sme v pozícii ľudí, ktorí nemajú právo moralizovať a mentorsky zasahovať. Ani sme to nechceli. Zdá sa, že sme divákov a aj protagonistov filmov ničím neurazili. Podľa Paľa Koreca to asi bude tým, že sme ich mali radi. V dokumentoch budeme pokračovať ďalej a hlbšie. Musíme využiť, že sa nám do tohto prostredia podarilo dostať.“ Z cyklu chcú tvorcovia urobiť celovečerný dokument, ktorý môže ísť aj do kín.
Drogy aj ochrana zvierat
Experimentálnemu štúdiu sa takto podarilo zdokumentovať niečo zo života dorastajúcej mládeže. Art director štúdia, výtvarník Stano Černý, ktorý navrhol pre informačný systém výtvarné riešenie nového druhu komunikácie – vytvoril a nakreslil ikonický jazyk, vystavuje svoje diela v Pálffyho paláci v Bratislave.
Na výstave mohli návštevníci vidieť snímky, ktoré zachytili sugestívne osobné výpovede detí o pôsobení moderných drog, ktoré bývajú súčasťou technopárty, zrapované výpovede mestskej mládeže, jej zemitý, nevyberaný slovník, názory tých, čo sú zameraní na ochranu zvierat, boj proti rasizmu, násiliu, na starostlivosť o bezdomovcov, výpovede o ich náboženskej a politickej orientácii.