a nahraditeľné a že uchádzači o prácu sú "komoditou" rovnako ako každá iná dostupná surovina. Tomu, čo sa kedysi nazývalo riadením ľudských zdrojov, sa dnes hovorí starostlivosť o talenty (Talent Relationship Management, TRM). Môžu to potvrdiť aj mnohí personalisti, ktorí každodenne riešia úlohu, ako nájsť pre svoju firmu schopných ľudí.
Predstava, že podmienky si na trhu práce diktujú zamestnávatelia, je len ilúziou. Platí to najmä v niektorých oblastiach, ako sú napríklad IT a technické profesie, kde existuje silná súťaž zamestnávateľov o profesijne kvalitných ľudí. Nový prístup k náboru zamestnancov je inšpirovaný klasickým marketingom. Aby firmy našli čo najkvalitnejších zamestnancov, robia tzv. personálny marketing, ktorý sa dá chápať ako stratégia pôsobenia na potenciálnych i súčasných zamestnancov. Vo vzťahu k nim má personálny marketing podobné zadanie ako marketing vo vzťahu k zákazníkom - dostať sa k nim so svojou ponukou ako prvý, vedieť
o nich čo najviac a zapísať sa do ich vedomia ako atraktívny zamestnávateľ.
Zatiaľ čo v minulosti bol nábor nárazovou činnosťou, dnes sa firmy snažia uvažovať perspektívnejšie. Kedysi pracovník náboru rozhodil inzerátom s ponukou zamestnania siete a potom z úlovku vybral rybu - vhodného kandidáta - a zbytok vrátil naspäť do rybníka. Pokusy uchovať informácie aj o iných perspektívnych kandidátoch, ktorí by sa mu mohli v budúcnosti zísť, boli skôr slabé.
Ak sa dnes v konkurze objaví zaujímavý uchádzač, ktorý ale nemôže z nejakého dôvodu nastúpiť na dané miesto, vloží firma disponujúca TRM aplikáciou jeho profil do "talent pool".
Nemenej dôležitá je i druhá funkcia TRM systémov - hromadná komunikácia s účastníkmi výberového konania. Najviac sťažností uchádzačov o zamestnanie sa týka problému nedostatočnej komunikácie fi-
riem s účastníkmi výberového konania.
Ak personalisti nemali špeciálnu aplikáciu, komunikovať so všetkými účastníkmi konkurzu bolo z hľadiska kapacít vyčerpávajúce alebo nemožné.
TRM aplikácie uvoľňujú personalistom čas pre odbornú prácu s talentami vo firme, skracujú čas náboru a znižujú náklady. Minimalizujú tak rozptýlenie talentov a zvyšujú efektivitu práce personálnych oddelení.
Zdroj: www.infoservis.cz a Ekonom