Vstup konkurencie na trh povinného poistenia áut by malo viesť k zlepšeniu služieb. Keďže rovnaký produkt ponúka viacero spoločností, nespokojní motoristi si môžu zmeniť poisťovateľa. Tí by sa preto mali snažiť nielen prilákať nových klientov napríklad škrabkou na ľad zadarmo, ale si ich aj udržať rýchlou likvidáciou poistných udalostí a kvalitnými službami.
To, že si motorista môže vybrať poisťovateľa však znamená aj to, že nestačí ísť do konca februára na poštu a zaplatiť šek. Motoristi budú musieť najprv uzavrieť zmluvu s niektorou poisťovňou, ktorá bude mať licenciu na predaj tohto produktu, a zaplatiť poistné. To však zároveň znamená, že nespokojní motorista nebude môcť po uplynutí budúceho roka podpísať zmluvu s inou poisťovňou a pôvodnej nič nepovedať.
Keďže zmluvy sa podpisujú na dobu neurčitú, poistenec bude mať povinnosť nahlásiť s dostatočným predstihom poisťovni, že chce odstúpiť od zmluvy. Táto lehota vyplýva zo všeobecných poistných podmienok a je približne 6 týždňov. Ak poistenec zruší poistku v priebehu roka, poisťovňa mu vráti adekvátnu čiastku. Čiže ak zruší poistku k polovici roka, vráti mu polovicu sumy, ktorú zaplatil.
Zmena systému priniesla aj to, že poistné sa bude platiť ešte pred začiatkom ďalšieho roka. Takže podpísať zmluvu a zaplatiť poistné musia všetci motoristi do konca roka 2001. Nepoisteným hrozí pokuta až do výšky 15-tisíc korún. Ak vodič nemá pri prevádzke vozidla pri sebe doklad o zaplatení, môže dostať pokutu 500 korún.
Výhodou nového systému poistenia je zavedenie bonus a malus systému. To znamená, že vodiči jazdiaci bez nehody budú platiť menej a naopak. Je to systém podobný ako v prípade havarijného poistenia. Bonusy vo výške 5 až 10 percent sľubujú poisťovne už po prvom roku bez nehody. Keďže minimálna cena poistenia sa bude na rok 2003 prehodnocovať - čiže bude stúpať, bonusy nebudú znamenať ani tak pokles ceny, ale hlavne menší nárast. Tí, ktorí budú niekoľko rokov jazdiť bez nehody sa budú môcť tešiť na bonus vo výške 50 až 60 percent.
Novinkou bude aj to, že poškodený má priamy nárok voči poisťovni vinníka nehody. V minulosti ak sa škodca neprihlásil v poisťovni, poškodený si mohol vymáhať náhradu len cez súd. Po úplnom uvoľnení poistenia o necelé tri roky, budú môcť poisťovne individuálne stanovovať cenu pre svojich klientov v závislosti od individuálneho rizika.
Novým prvkom je aj to, že poistná zmluva obsahuje stanovenie najvyšších limitov poistného plnenia, čiže sumy, ktorú za vinníka nehody poisťovňa zaplatí. Ak by škoda bola vyššia ako dohodnuté limity, to čo nezaplatí poisťovňa bude musieť uhradiť vinník. Preto poisťovatelia odporúčajú, aby si motoristi kúpili drahšie poistky s vyšším krytím, lebo minimálne limity stanovené zákonom budú pri väčších nehodách, prípadne nehodách v zahraničí, nedostatočné.
Minimálny limit na každého poškodeného pre prípad škody na zdraví je 19 miliónov a 5 miliónov korún pre všetkých poškodených úhrnom pre prípad ostatných druhov škôd (na majetku). Väčšina poisťovní pritom okrem tohto základného produktu má ešte jeden s vyšším krytím, ktoré stojí napríklad pri osobných autách o dve tisícky viac ako základné.
Výluky z poistenia nadväzujú na to, na čo sme zvyknutí už zo zákonného poistenia.
(gk)