Spevák Dave Gahan na štadióne Interu Bratislava. Pred tromi rokmi odohral na Slovensku sólový koncert a unesený atmosférou priamo na pódiu vyhlásil, že sa vráti. Svoj sľub splnil a priviezol aj celú kapelu Depeche Mode. FOTO - SITA
do Viedne, Budapešti alebo do Prahy, no koncerty Depeche Mode, Stinga alebo Fugees potvrdzujú, že už nepatríme na exotickú perifériu. Čo všetko však predchádza tomu, než sa slávne mená postavia na pódium?
Ak niečo presiakne zo zákulisia veľkých koncertov na verejnosť, obvykle sú to nezvyčajné požiadavky niektorých hudobníkov. Tri chladničky plné čerstvého tropického ovocia, uteráky špeciálnej značky v jednej farbe, šatňa so sprchou a vchodom rovno na pódium. O honorároch sa organizátori bavia neradi (čo je dané aj podmienkou diskrétnosti v kontraktoch s umelcami), ale na informácie o procese prípravy sú menej skúpi.
Keď si dnes na Slovensko príde zahrať niekto známy, je to zásluhou jedného z trojice promotérov: XL group, Music Academy alebo festivalu Pohoda. Kým v prípade domácich kapiel ide v podstate len o zdvihnutie telefónu, dostať sem veľké mená je komplikovanejší proces vyžadujúci si dlhú prípravu a dodržanie niekoľkých dôležitých pravidiel.
Dobré meno
V promotérskej brandži je najdôležitejšie získať si kredit. Dobré meno sa dá vybudovať niekoľkými spôsobmi, základom je však pripraviť akciu po všetkých stránkach čo najkvalitnejšie. To je tá najlepšia vizitka organizátora. Pred zahraničnými agentmi zastupujúcimi hudobníkov, rovnako ako aj pred návštevníkmi koncertov.
Najväčšie hviezdy na Slovensko doposiaľ priviezla agentúra XL. Jej prvou veľkou akciou bol Sting, ktorý tu prvýkrát vystúpil v roku 2000. Do veľkej miery to bola zásluha českej spoločnosti Interkoncerts, ktorá v Prahe organizuje veľké koncerty už viac než dvanásť rokov. "Zahraniční agenti nás už poznajú a vedia, že sme dôveryhodná značka," povedal pre SME Petr Novák z Interkoncerts. "S XL často spolupracujeme, pretože môžeme agentom ponúknuť v blízkosti Čiech ďalší koncert v rámci plánovanej šnúry, čo bol aj prípad Stinga."
Keďže všetko klaplo bez technických či iných problémov, XL odvtedy mohla predstaviť Anastaciu, Rammstein alebo Seala. A pred niekoľkými dňami krátko po sebe dokonca hneď tri veľké britské hviezdy - Depeche Mode, Massive Attack a zhodou okolností opäť aj Stinga.
Music Academy zase dali dokopy ľudia so skúsenosťami s marketingom. Ich prvým veľkým koncertom bola speváčka Natalia Bedingfield. Hoci to bolo iba vlani, táto spoločnosť už stihla rozšíriť svoj zoznam uskutočnených akcií o Fugees, Black Eyed Peas, Nataliu Imbrugliu a sériu klubových večerov, kde vystúpili špičkoví svetoví džezmeni ako John Scofield, Marcus Miller alebo Dave Weckl. "Hudobníkov oslovujeme sami, nie sme súčasťou žiadnej nadnárodnej siete promotérov," hovorí zástupkyňa Music Academy Katarína Žáková. Ona sama napríklad pracovala na promo oddelení veľkého hudobného vydavateľstva, takže cesta ku kontaktom bola jednoduchšia.
Iným prípadom je open-air festival Bažant Pohoda. Hoci jeho šéf Michal Kaščák tvrdí, že pred veľkými menami uprednostňuje pestrosť programu, divákov stále najviac lákajú hviezdy. Než sa Pohoda dostala ku skupinám ako Prodigy a Cardigans alebo plejáde worldmusicových špičiek od kubánskej speváčky Omary Portuondo až po newyorskú skupinu Klezmatics, bola spočiatku iba prehliadkou českej a slovenskej scény. Zlomilo sa to až v roku 2000, s príchodom fínskych Boomfunk MCs a Američana Vinxa. S niekoľkoročnou tradíciou a povesťou najväčšej akcie na Slovensku už bolo jednoduchšie presviedčať ďalších zahraničných interpretov.
Všetci promotéri sa zhodujú v tom, že príprava veľkej akcie trvá minimálne šesť mesiacov, v prípade najväčších hviezd dokonca až vyše roka. V procese komunikácie s agentmi si treba dať veľký pozor, stačí jedno nešťastné slovné spojenie a môže byť koniec.
Bez partnerov to nejde
Ďalším dôvodom, prečo veľké hviezdy Slovensko dlho obchádzali, boli peniaze. Podľa Zuzany Habodászovej z agentúry XL sa honoráre troch britských hviezd, ktoré tento rok priviezli, pohybujú od troch do osemnástich miliónov korún. Po prirátaní ďalších nákladov spojených s organizáciou koncertu je jasné, že promotéri nemajú šancu utiahnuť to sami. Sú odkázaní na záujem divákov a na partnerov.
Nie je náhoda, že Pohoda v roku 2000 definitívne prestala byť lokálnou trenčianskou akciou. Práve vtedy sa totiž organizátorom prvýkrát podarilo získať veľkého sponzora. Okrem dostatočného množstva ľudí, ktorí si kúpia lístok, je práve finančná injekcia od silného partnera druhou kľúčovou zložkou rozpočtu. Na plagáte každého veľkého koncertu môžete vidieť logá firiem, medzi ktorými je spravidla jedno zvýraznené väčšími písmenami. To je generálny partner.
"Pri príprave koncertu sa snažíme oslovovať rôzne spoločnosti a ponúkame im spojenie ich značky s exkluzívnou udalosťou. V ideálnom prípade sa to priamo odrazí na zvýšení predaja ich produktov," prezrádza Katarína Žáková. Dnes je na Slovensku čoraz viac firiem, ktoré už okrem dostatku peňazí majú aj túžbu zviditeľniť sa podporou koncertov. Sú to mobilní operátori, spoločnosti vyrábajúce pivo a iné nápoje, ale napríklad aj magistráty. Mesto Bratislava sa angažovalo v prípade Stinga, ktorého koncertom potom mohlo odštartovať tradičné Kultúrne leto, v Trenčíne pred dvomi rokmi dokonca našli organizátori Bažant Pohody partnera, ktorý okrem propagácie dokázal prispieť aj miliónovou sumou. Pohoda je priekopníkom aj v spolupráci so štátnou správou - v minulosti získal finančnú podporu od ministerstva kultúry a úzko spolupracuje s ministerstvom obrany, ktoré vlastní areál letiska, kde sa festival koná.
Aj keď však už naši promotéri dokázali ponúknuť štandardné "západné" honoráre, k dohode nedošlo. Koncertné turné sa totiž robia najmä ako podpora predaja albumov a agenti zvyknú zohľadňovať aj kúpny potenciál obyvateľstva v tej-ktorej krajine. Ich optikou nemá zmysel vysielať hudobníkov tam, kde predajú niekoľko desiatok albumov. Koncertné turné sú totiž prevažne najmä podporou na predaj nového albumu.
Tento argument však už trochu stráca zmysel - predávanosť albumov klesá aj na západných trhoch. Katarína Žáková si myslí, že limit veľkosti trhu sa dá kompenzovať regionálnou exkluzivitou. Koncert Black Eyed Peas bol napríklad jediný v strednej Európe, čo zavážilo. Pre agenta mal potenciál pritiahnuť aj publikum z okolitých krajín. Podobne iniciatívne postupuje aj Bažant Pohoda, ktorej program nekopíruje iné letné festivaly. Podľa Michala Kaščáka zvyšovanie záujmu hudobníkov o koncerty vo východnej Európe súvisí aj s tým, že honoráre za živé hranie tvoria veľmi výraznú časť ich príjmov.
Satisfakcia
Existuje množstvo lukratívnejších povolaní, ako je koncertný promotér. Mnoho ľudí si myslí, že ide o zaujímavú prácu prinášajúcu veľké peniaze, v realite je to však väčšinou inak.
"Nie je to biznis, rozhodne nás to neživí," rezolútne tvrdí Katarína Žáková. "Naším cieľom je robiť koncerty, ktoré nie sú stratové. V ideálnom prípade nám vytvoria zisk, ktorý môžeme investovať do ďalších aktivít, ktoré by bez dotácií nemohli fungovať ako klubová scéna alebo menšinové žánre."
Kým promotér nevidí svojho hudobníka stáť na pódiu, užije si dosť nervov. Aj keď je všetko dohodnuté, koncert môže zrušiť náhla choroba, havária na ceste alebo jednoducho len zmeškané lietadlo. "Zmluvy sú robené maximálne nevýhodne pre organizátorov," tvrdí Michal Kaščák. "Naše práva nie sú takmer žiadne a nepredvídané veci sa dejú. Preto sa napríklad my nesnažíme stavať program iba na jednom veľkom headlinerovi, jeho neúčasť by nás mohla v podstate zrušiť."
Medzi produkciou festivalu a jedného veľkého koncertu je jeden dosť zásadný rozdiel. Organizátor, ktorý privezie iba jednu hviezdu, môže si ju užiť aj ako divák. Michal Kaščák ako šéf dvojdňového festivalu, ktorý prebieha paralelne na niekoľkých pódiách, v lepšom prípade vidí len niekoľko skladieb. Čo je teda najväčšou odmenou pre neho? "Keď festival beží a vidím, že všetko funguje - ľudia sa bavia a hudobníci tiež. To je pre mňa ešte silnejší pocit, ako byť len tak na koncerte a počúvať."
Sting po prílete na bratislavské letisko 21. júna. Do začiatku jeho druhého koncertu na Slovensku zostáva ešte päť hodín, od prvej myšlienky organizátorov na koncert uplynulo už niekoľko mesiacov. FOTO - TASR