
Počas miléniového roka v Maďarsku o veľkoleposti nebola núdza. Vláda na ne vyčlenila 63,3 miliardy forintov. Bodkou boli oslavy v Ostrihome v auguste 2001, na ktoré loďou po Dunaji priviezli z Budapešti svätoštefanskú korunu, symbol maďarskej štátnosti. FOTO - ARCHÍV
Veľkorysosť maďarskej vlády, pokiaľ ide o propagovanie imidžu krajiny, bola počas celého obdobia vlády na čele so stranou Fidesz viac než zrejmá. Miliardy tiekli do jedinečných osláv štátnych sviatkov, alebo do miléniového cyklu programov, ktorým si Maďari na prelome tisícročí pripomínali 1000 rokov štátnosti. Dosiaľ si však málokto uvedomil, aký dobrý biznis to vlastne bol, napísal denník Népszabadság.
Do vlastníctva reklamných agentúr Happy End, s.r.o., a Ezüsthajú, ktoré mali monopol na projekty tohto typu, sa premiestnili miliardy zo štátneho rozpočtu. Vysoké honoráre neboli zdokumentované, niektoré položky boli neopodstatnené. Na základe série investigatívnych článkov, z ktorých prvý bol v tomto maďarskom denníku blízkom ľavicovej opozícii zverejnený 18. marca, podal včera podpredseda Maďarskej socialistickej strany (MSZP) Ferenc Juhász na centrálnom vyšetrovateľskom úrade udanie. Nie je vylúčené, že sa financie strane Fidesz sčasti vrátili vo forme príspevkov na kampaň.
„Bolo by dobré, keby sme sa konečne dozvedeli, ako sa z verejných peňazí stáva reklama pre Fidesz,“ povedal včera Juhász. Do volieb zrejme prokuratúra záležitosť nestihne prešetriť - ale kľúčové je, či príslušné orgány vyšetrovanie aspoň nariadia.
Bola by to prvá korupčná aféra týkajúca sa financovania kampane v Maďarsku: príbeh toho, ako sa financie zo štátnej pokladnice rafinovanou cestou preprali a skončili v straníckych fondoch. Je možné, že sa v tejto kauze bude dať ťažko niečo dokázať, ale maďarských voličov to môže pri hlasovaní o dva týždne významne ovplyvniť.
Happy End sa zatiaľ veľmi neobáva, podnet, ktorý podal tieňový minister obrany socialistov, komentovala firma tak, že „voľby považuje za vojnu a MSZP upustila od ženevských konvencií a útočí na civilné obyvateľstvo“.
Denník v článku Kam putujú miliardy verejných financií? napísal, že vláda investovala 10 miliárd forintov od 1999 do programov na pozdvihnutie imidžu krajiny. Agentúra Happy End mala mandát na spravovanie týchto financií a z čiastky na jednotlivé konkrétne zmluvy si zakaždým odrátala svojich 20 percent. Okrem toho dostávala 3 milióny ročne za to, „že je k dispozícii“.
Podľa denníka to v praxi fungovalo nasledovne: Happy End predloží vládnemu Centru pre imidž krajiny veľkorysý účet za nejaký projekt bez konkrétneho rozpisu, ktorý bude prijatý bez ďalších otázok aj v prípade, že prekračuje rozpočet vyčlenený na konkrétnu akciu. Okolo agentúry Happy end sa priživovala celá sieť ďalších firiem - na báze príbuzenských a priateľských vzťahov.
Zvláštny prípad je Ezüsthajú, ktorá filmovala zahraničné cesty maďarských politikov a usporadúvala verejné oslavy. Veľké peniaze zarobila na objednávkach maďarskej televízie a vyprodukovala väčšinu reklamných filmov na podporu vládnych projektov. Odkedy bola vládnym konkurzom vybraná v roku 1999, za jediný rok sa jej príjmy zvýšili o viac než štvornásobok.
Najväčším sústom však bolo sfilmovanie národnej opery Bánk Bán so 680 miliónmi plánovaného rozpočtu na objednávku ministerstva kultúrneho dedičstva. Film bude mať oneskorenú premiéru 1. apríla, týždeň pred voľbami.