Personálne agentúry nie sú úrady práce

Z prieskumu agentúry MVK tiež vyplynulo, že len 3,9 percenta ľudí považuje za najlepší zdroj informácií pri hľadaní zamestnania personálne agentúry. Lepšie ohodnotenie dostali personálne agentúry od manažérov (13,3 percenta)

a od podnikateľov (9,6 percenta); v delení podľa regiónov dosiahli najvyššie čísla v Trenčianskom (5,5 percenta) a v Košickom a Prešovskom kraji (zhodne 5 percent).

"Niektorí ľudia prídu váhavo a spytujú sa, či sa môžu zaregistrovať, ak majú nižšie vzdelanie," opisuje Zuzana Baloghová zo spoločnosti Lugera & Maklér. "Myslia si, že máme ponuky iba pre manažérov, alebo z Bratislavy."

Generálneho manažéra spoločnosti Trenkwalder Management Partners Luboša Sirotu tento výsledok neprekvapil a nepovažuje ho ani za signál nedôvery voči personálnym agentúram.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

"Z prieskumov TNS AISA

z roku 2005 vyplýva, že na Slovensku má skúsenosti s personálnou agentúrou stále len okolo 7 percent zamestnancov. Takže ten výsledok nie je o nedôvere, ale o nedostatku skúseností s touto možnosťou," tvrdí Ľuboš Sirota.

Fakt je, že mnoho ľudí vôbec nevie, ako agentúry pracujú. Niektorí ani nevedia, čo pojem personálna agentúra znamená - v prieskume takto odpovedalo takmer 60 percent ľudí vo veku 70 a viac rokov, a okolo 10 percent ľudí od 19 do 49 rokov. "Činnosť personálnej agentúry si mnohí mýlia s funkciou úradu práce. Myslia si, že sa stačí zaregistrovať a my im budeme hľadať zamestnanie. Personálne agentúry sú však viazané objednávkami klientov a to sú firmy," hovorí Zuzana Baloghová. "Niekomu prácu ponúkneme rýchlo, inému neskôr a očakávania niektorých sa nepodarí naplniť vôbec."

SkryťVypnúť reklamu

Ak sa zaregistrujete v databáze personálnej agentúry, je dobré raz za čas svoj životopis "prevetrať": spýtať sa, či pre vás práve niečo vhodné nemajú, prípadne doplniť do životopisu nové pracovné skúsenosti, rekvalifikácie, kurzy a podobne. Veľa záleží aj od vzdelania, kvalifikácie a praxe. "Keď má niekto žiadanú kvalifikáciu a dostatočnú prax, nemal by jeho životopis v agentúre s dobrým informačným systémom zapadnúť," myslí si Zuzana Baloghová. "Ale ak dostaneme od klienta zadanie, logicky siahneme po najčerstvejších životopisoch v databáze - tie sú totiž najaktuálnejšie. Takže je dobré občas sa pripomenúť. Ale každému, kto sa príde zaregistrovať zdôrazňujeme, aby ďalej aktívne hľadal aj sám."

Najmenšie šance majú pochopiteľne ľudia, ktorí nemajú vzdelanie a kvalifikáciu, ktoré sú v danom období na trhu žiadané. "Mám päťdesiat, vyštudovala som iba gymnázium, takže nemám špecializáciu a na každé miesto, ktoré by bolo pre mňa, je 250 uchádzačov," hovorí Eva Malová. "Ale manžel je na tom lepšie - má zaujímavú špecializáciu, za sebou veľa skúseností a tak ho aj často volali z personálnych agentúr, v ktorých sa zaregistroval, keď hľadal prácu."

SkryťVypnúť reklamu

Zatiaľ čo u nás sa zatiaľ ľudia na pomoc agentúr pri hľadaní zamestnania príliš nespoliehajú a nevedia ani, ako s nimi správne spolupracovať, v zahraničí je trend iný. "Agentúry sú všade na svete stále dôležitejšie pri hľadaní nového zamestnania a vo veľkých mestách je počet ľudí, ktorým sprostredkujú prácu, či už na trvalý pracovný pomer alebo formou dočasného pridelenia, už veľmi významný," hovorí Ľuboš Sirota. "Súvisí to aj s dostupnosťou internetu na Slovensku, ten dnes totiž využívajú prakticky všetky významnejšie personálne agentúry pri zverejňovaní voľných pracovných pozícií." (gal)

Typy agentúr

8 recruiterské - pozície obsadzujú najmä prostredníctvom inzercie v tlači alebo na internete, a preto sa venujú najmä práci s databázami - teda s kandidátmi, ktorí im poslali potrebné údaje. Ponúkajú obvykle pozície od asistentov až po stredný manažment

SkryťVypnúť reklamu

8 head hunterské alebo excutive search - inzeráty používajú len okrajovo, väčšinou oslovujú vytipovaných kandidátov priamo. Obsadzujú náročnejšie funkcie vo vyš-šom manažmente alebo pozície špecialistov

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 731
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 538
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 735
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 540
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 531
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 444
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 053
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 206
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu