a od podnikateľov (9,6 percenta); v delení podľa regiónov dosiahli najvyššie čísla v Trenčianskom (5,5 percenta) a v Košickom a Prešovskom kraji (zhodne 5 percent).
"Niektorí ľudia prídu váhavo a spytujú sa, či sa môžu zaregistrovať, ak majú nižšie vzdelanie," opisuje Zuzana Baloghová zo spoločnosti Lugera & Maklér. "Myslia si, že máme ponuky iba pre manažérov, alebo z Bratislavy."
Generálneho manažéra spoločnosti Trenkwalder Management Partners Luboša Sirotu tento výsledok neprekvapil a nepovažuje ho ani za signál nedôvery voči personálnym agentúram.
"Z prieskumov TNS AISA
z roku 2005 vyplýva, že na Slovensku má skúsenosti s personálnou agentúrou stále len okolo 7 percent zamestnancov. Takže ten výsledok nie je o nedôvere, ale o nedostatku skúseností s touto možnosťou," tvrdí Ľuboš Sirota.
Fakt je, že mnoho ľudí vôbec nevie, ako agentúry pracujú. Niektorí ani nevedia, čo pojem personálna agentúra znamená - v prieskume takto odpovedalo takmer 60 percent ľudí vo veku 70 a viac rokov, a okolo 10 percent ľudí od 19 do 49 rokov. "Činnosť personálnej agentúry si mnohí mýlia s funkciou úradu práce. Myslia si, že sa stačí zaregistrovať a my im budeme hľadať zamestnanie. Personálne agentúry sú však viazané objednávkami klientov a to sú firmy," hovorí Zuzana Baloghová. "Niekomu prácu ponúkneme rýchlo, inému neskôr a očakávania niektorých sa nepodarí naplniť vôbec."
Ak sa zaregistrujete v databáze personálnej agentúry, je dobré raz za čas svoj životopis "prevetrať": spýtať sa, či pre vás práve niečo vhodné nemajú, prípadne doplniť do životopisu nové pracovné skúsenosti, rekvalifikácie, kurzy a podobne. Veľa záleží aj od vzdelania, kvalifikácie a praxe. "Keď má niekto žiadanú kvalifikáciu a dostatočnú prax, nemal by jeho životopis v agentúre s dobrým informačným systémom zapadnúť," myslí si Zuzana Baloghová. "Ale ak dostaneme od klienta zadanie, logicky siahneme po najčerstvejších životopisoch v databáze - tie sú totiž najaktuálnejšie. Takže je dobré občas sa pripomenúť. Ale každému, kto sa príde zaregistrovať zdôrazňujeme, aby ďalej aktívne hľadal aj sám."
Najmenšie šance majú pochopiteľne ľudia, ktorí nemajú vzdelanie a kvalifikáciu, ktoré sú v danom období na trhu žiadané. "Mám päťdesiat, vyštudovala som iba gymnázium, takže nemám špecializáciu a na každé miesto, ktoré by bolo pre mňa, je 250 uchádzačov," hovorí Eva Malová. "Ale manžel je na tom lepšie - má zaujímavú špecializáciu, za sebou veľa skúseností a tak ho aj často volali z personálnych agentúr, v ktorých sa zaregistroval, keď hľadal prácu."
Zatiaľ čo u nás sa zatiaľ ľudia na pomoc agentúr pri hľadaní zamestnania príliš nespoliehajú a nevedia ani, ako s nimi správne spolupracovať, v zahraničí je trend iný. "Agentúry sú všade na svete stále dôležitejšie pri hľadaní nového zamestnania a vo veľkých mestách je počet ľudí, ktorým sprostredkujú prácu, či už na trvalý pracovný pomer alebo formou dočasného pridelenia, už veľmi významný," hovorí Ľuboš Sirota. "Súvisí to aj s dostupnosťou internetu na Slovensku, ten dnes totiž využívajú prakticky všetky významnejšie personálne agentúry pri zverejňovaní voľných pracovných pozícií." (gal)
Typy agentúr
8 recruiterské - pozície obsadzujú najmä prostredníctvom inzercie v tlači alebo na internete, a preto sa venujú najmä práci s databázami - teda s kandidátmi, ktorí im poslali potrebné údaje. Ponúkajú obvykle pozície od asistentov až po stredný manažment
8 head hunterské alebo excutive search - inzeráty používajú len okrajovo, väčšinou oslovujú vytipovaných kandidátov priamo. Obsadzujú náročnejšie funkcie vo vyš-šom manažmente alebo pozície špecialistov