BRATISLAVA - Zníženie dane z pridanej hodnoty z 19 na 5 percent na potraviny a ďalšie tovary, ktoré plánuje Smer, by nemuselo priniesť zodpovedajúce zníženie ich cien. Niektorí veľkoobchodníci tvrdia, že ceny by znížili úmerne k poklesu DPH iba vtedy, ak by to urobila aj konkurencia. Iní sľubujú, že by ceny znížili aj bez toho.
"Vítame každú príležitosť, ktorá by znamenala pre zákazníka nízke ceny," povedala hovorkyňa hypermarketu Tesco Oľga Hrnčiarová.
Šéf supermarketu Rema 1000 Dušan Spusta je zdržanlivejší. Povedal, že ceny by znížili o toľko, o koľko by klesla DPH, ale záruku "nemôžem dať, lebo to závisí od správania konkurencie". Ak by konkurencia neznížila ceny o toľko, o koľko by klesla daň, a Rema by bola na trhu "výnimočne" lacná, potom by reťazec podľa Spustu zvažoval, že sa opäť priblíži ku konkurencii. "Ak by sa naše obraty znížením ceny nezvýšili, tak by sme sa v cenách dorovnávali na konkurenciu," povedal. Obchodníci by podľa jeho slov znižovali ceny, len ak by tak urobili aj ich dodávatelia.
Pri potravinách to však nie je jednoznačné. "Budeme sa snažiť, aby sme možné zníženie DPH premietli do cien v plnej miere, ale v niektorých prípadoch sa to nemusí podariť, lebo pri určitých tovaroch nás hypermarkety tlačia, aby sme im ich predávali za ceny, ktoré sú pod výrobnými nákladmi," povedal šéf Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory Ivan Oravec.
Výkonný riaditeľ Podnikateľskej aliancie Slovenska Podnikateľskej aliancie Slovenska tvrdí, že s rastúcou konkurenciou sa zvyšuje aj pravdepodobnosť, že "zníženie DPH sa prejaví aj na poklese konečných cien". Je to však teória, ktorá v praxi vždy neplatí. "V Čechách sa po znížení DPH na reštauračné služby ceny neznížili, hoci v tejto oblasti je konkurencia." Slovensko so znižovaním DPH na potraviny nemá skúsenosti, je preto ťažké predpovedať, ako obchodníci na prípadný pokles sadzby v skutočnosti zareagujú .
Ekonóm UniBanky Ľubomír Koršňák tvrdí, že DPH nemá taký vplyv na ceny ako dopyt ľudí po výrobkoch. Výrobcovia o cenách tovarov a služieb rozhodujú najmä podľa záujmu zákazníkov. "Ak by sa aj napríklad DPH na vybraný tovar zrušila, ale ľudia by ho z rôznych dôvodov nakupovali stále viac, potom by cena s veľkou pravdepodobnosťou stúpla," povedal ekonóm Poštovej banky Miroslav Šmál.
Z volebného programu Smeru
Smer predloží návrh na dve sadzby dane z pridanej hodnoty, nižšiu na vybrané základné potraviny, vybrané lieky, energie, zdravotnícke a sociálne tovary a služby, ktoré sú potrebné na zabezpečenie základnej zdravotnej starostlivosti, ďalej v súlade s pravidlami EÚ na tovary a služby na podporu vzdelania, školstva, vedy a výskumu, ako aj informatizácie domácností, a to vrátane spôsobu pre zabezpečenie premietnutia týchto znížení na spotrebiteľa.
Problémy v rozpočte, vyššie úroky pre firmy aj pre ľudí
BRATISLAVA - Zníženie dane z pridanej hodnoty na lieky, základné potraviny, vybrané tovary a služby, energie, zdravotnícke a sociálne tovary a služby z 19 na 5 percent môže podľa ekonómov rozvrátiť verejné financie. Zo štátneho rozpočtu by odčerpalo asi 16 miliárd korún.
Smer chce výpadok nahradiť zvýšením daňového zaťaženia monopolov, bánk a ľudí s vysokým zárobkami. Podľa ekonóma Poštovej banky Miroslava Šmála by však takýmto spôsobom budúca vláda výpadok v rozpočte "ani zďaleka" nenahradila. "Firmy, ktoré by mali byť takto zaťažené, budú presúvať zisky na iné firmy," povedal.
Aj ekonóm-prognostik Pavol Kárász si myslí, že rozpočet by neuniesol také rozsiahle zníženie DPH, ako navrhuje Smer. "Pre verejné financie by to nebol problém, ale len vtedy, ak by DPH klesla iba na knihy a lieky," povedal.
Rozsiahle zníženie DPH by teda zrejme len zvýšilo rozpočtový deficit, vláda by si musela požičiavať viac a za vyššie úroky na finančnom trhu. To by viedlo aj k nárastu úrokov z úverov pre podnikateľov a domácnosti.
Slovensko by sa s vyšším deficitom dostalo tiež do konfliktu s pravidlami Paktu stabilitu a rastu Európskej únie. (ľja)
Zmeny DPH a vývoj cien potravín
DPH* | Medziročná zmena cien | |
do konca roku 1997 | 6% | n |
1998 | 10% | 5,8% |
2003 | 14% | 3,4% |
2004 | 19% | 4,8% |
2005 | 19% | -1,4% |
2006 | 19% | 0,4%** |
* Ide o sadzby DPH na potraviny a nealkoholické nápoje. ** Za prvých päť mesiacov roka.
Pozn.: Zmena sadzby nastala vždy k 1. januáru daného roku. Zdroj: Štatistický úrad
Eú použitie nižšej DPH obmedzuje
Pravidlá Európskej únie umožňujú členským štátom použiť jednu alebo dve znížené sadzby dane z pridanej hodnoty. Najnižšia sadzba nesmie byť nižšia ako 5 percent a vzťahovať sa môže len na určitý okruh tovarov a služieb. Štandardná sadzba dane nesmie byť nižšia ako 15 percent. Niektoré členské štáty vedú spory s Európskou komisou o uplatňovanie zníženej DPH, Česko, Portugalsko, Malta a Poľsko sú kritizované za nižšiu DPH na detské plienky.
Zníženú DPH možno uplatniť na:
* potraviny a lieky;
* lekárske vybavenie a pomôcky, ale výlučne ná osobné použitie zdravotne postihnutými osobami;
* knihy a časopisy, ak nie sú výlučne alebo prevažne určené na reklamu;
* energie a vodu. Na dodávky zemného plynu, elektriny a tepla cez ústredné kúrenie, za predpokladu, že nehrozí žiadne nebezpečenstvo narušenia hospodárskej súťaže.
Zníženú DPH možno uplatniť na:
* vedu a výskum
* informatizáciu domácností
Zdroj: Šiesta smernica Rady 77/388/EHS
Autor: Ľuboš JančíkIVAN KAHANEC