
Koncom minulého týždňa v Nemecku predstavili prvú európsku bojovú helikoptéru UH-Tiger. Je výsledkom práce európskeho zbrojárskeho konzorcia EADS. Ďalším spoločným projektom by sa malo stať transportné lietadlo Airbus A400-M. FOTO - REUTERS
Európskej únii sa v sobotu v španielskej Zaragoze podarilo dosiahnuť kľúčové dohody v oblasti spoločnej obrany a bezpečnosti. Za vari najdôležitejší pokrok možno označiť to, že od septembra by mala EÚ od Severoatlantickej aliancie prevziať velenie nad mierovou misiou v Macedónsku. Ďalším úspechom je aj to, že ministri obrany členských štátov EÚ sa vďaka nemeckej finančnej injekcii dohodli na pokračovaní projektu transportného vojenského lietadla Airbus A400-M.
Aby sa mierové misie mohli rozbehnúť a Airbus vzlietnuť, potrebujú európski spojenci legislatívne reformy. Tu by posun mohla predstavovať deklarácia boja proti vonkajšiemu terorizmu, ktorú predstavitelia 15 členských štátov EÚ prednesú na júnovom summite v Seville.
Prvý bod: Macedónsko
Solana podľa agentúry Reuters v Zaragoze zvestoval, že cieľom európskej obrannej stratégie je vybudovanie efektívnych pozemných a vzdušných síl, komunikačných systémov a inej vojenskej infraštruktúry, ktorá by umožnila rýchle nasadenie kdekoľvek na starom kontinente. Inkubátorom euroarmády by sa mohlo stať Macedónsko, kde by EÚ od septembra prevzala velenie nad mierovými silami. O tejto možnosti sa špekulovalo už pred mesiacom, chýbala však dohoda s alianciou a spoza múrov veliacej centrály NATO sa často ozývali hlasy, ktoré takéto ambície spochybňovali. Solana v sobotu povedal, že dohoda medzi EÚ a NATO sa posunula vpred. Žiadne podrobnosti síce neuviedol, je však známe, že na prevzatie velenia v Macedónsku treba dve veci. Prvou je súhlas macedónskej vlády a druhou dohoda s alianciou o prístupe k vojenským plánovacím kapacitám. Keď Solana v Zaragoze povedal, že EÚ bude v Macedónsku veliť, tak sa mu zrejme v oboch záležitostiach podarilo dosiahnuť dohodu.
Druhý bod: Airbus
Ak EÚ únia plánuje vybudovanie efektívnej armády, musí okrem iných záležitostí myslieť aj na čo najrýchlejší presun vojsk vo vzduchu. Doteraz to európski spojenci robili výhradne v spolupráci s USA, ktoré takéto vzdušné transportné lietadlá vlastnia. V Zaragoze ministri obrany „odklepli“ pokračovanie v projekte prvého európskeho transportného vojenského lietadla Airbus A400-M. Potrebovali však súhlas Nemecka, ktoré sa zaviazalo, že odoberie tretinu prvej produkcie - 73 lietadiel. Ale problém vyvstal po tom, ako nemecká vláda po rozhodnutí obrannej komisie v Bundestagu rozhodla zaplatiť peniaze iba na nákup 40 strojov, čo by ďalšie pokračovanie projektu sparalyzovalo.
V sobotu si stúpenci spoločnej európskej armády vydýchli, keď nemecký minister obrany Rudolf Scharping oznámil, že jeho vláda bude aj napriek nižšej objednávke projekt Airbus naďalej finančne podporovať.
Tretí bod: reforma a peniaze
Ministri obrany rovnako prijali výzvu generálneho tajomníka NATO Georgea Robertsona a vysokého predstaviteľa EÚ pre spoločnú zahraničnú a bezpečnostnú politiku Javiera Solanu, podľa ktorých musia Európania viac investovať do modernizácie svojich armád. Tým dali najavo, že pacifikačná misia v Macedónsku či projekt Airbus nie sú podkopávaním vzťahov medzi európskymi a americkými spojencami v NATO, pretože k reformám a väčším výdavkom na obranu Európanov vyzvala samotná aliancia. Tak Macedónsko ako aj Airbus sú teda základom spoločnej obrannej doktríny EÚ, no stále pod patronátom aliancie.