Jednu z najdrahších šou má ikona svetového popu Madonna, ktorá za pár hodín vypredala koncert v Prahe. Do Bratislavy by si ju naši promotéri ešte netrúfali zavolať. FOTO - TASR/AP
BRATISLAVA - Honoráre svetových hudobných hviezd, ktoré tento rok navštívili hlavné mesto, sa pohybujú od troch do 18 miliónov korún za koncert. Od troch do 15 miliónov korún stojí zas podľa agentúry XL Group organizácia podujatia.
"Náklady na koncert Depeche Mode boli tesne pod hranicou 40 miliónov korún vrátane DPH," povedala Zuzana Habodászová z agentúry XL Group, ktorá na Slovensko pritiahla aj speváka Stinga a Massive Attack.
Megakoncerty, ktoré spolu mohli stáť zhruba 10 až 30 miliónov, zároveň ukázali hranice slovenského promotérskeho biznisu. Na súčasnú absolútnu svetovú špičku zatiaľ slovenská kúpyschopnosť obyvateľstva a veľkosť trhu nie sú pripravené. Mená ako Kylie Minoque, Madonna či Robbie Williams sú zatiaľ pre domácich promotérov ťažko dosiahnuteľné, hovorí Habodászová.
Nemajú veľké zisky
Katarína Žáková z agentúry Music Academy, ktorá k nám dostala hip-hopovo orientovaných Black Eyed Peas, hovorí, že hlavnou nevýhodou Bratislavy je obmedzený počet ľudí ochotných
prísť na koncerty. "Určite však netreba podceňovať záujem interpretov hrať na doteraz neznámych miestach. Aj to im môže priniesť nové publikum," povedala.
Promotérsky priemysel sa u nás stále ešte len rozbieha. Organizátori megaakcií sa síce uživia, ale zároveň priznávajú, že o veľkých ziskoch sa nedá hovoriť. "Na začiatku sme vykazovali straty. Keby nám niekto pred dvoma rokmi povedal, že budeme robiť produkciu Black Eyed Peas, asi by sme tomu neverili," povedala Žáková.
Hudbu spomínaných štyroch interpretov si prišlo vypočuť dohromady viac ako 63-tisíc ľudí. "Museli sme si zvoliť takých, ktorých požiadavky nám umožnili predávať vstupenky za prijateľnú cenu pre bežných ľudí," povedala Habodászová. Honorár pre Depeche Mode predstavoval šesťmiestne číslo v librách, pre Stinga rovnako, ale v dolároch. Presnú sumu
a ani zisky XL Group nechce zverejniť.
Madonna je pridrahá
Ceny vstupeniek, ktoré sa na státie pohybovali najčastejšie medzi 1000 až 2000 korunami, považuje XL Group oproti Poľsku, Česku či Rakúsku za zreteľne nižšie. Miesta na tribúnach bližšie k javisku však stáli okolo tritisíc. Spolupráca s reklamnými partnermi môže podľa Habodászovej konečné ceny vstupeniek znížiť až o polovicu.
Keď do strednej Európy zavíta cenová špička showbiznisu, ceny vstupného často presahujú možnosti bežných konzumentov na Slovensku.
Honoráre pre hviezdy typu Madonny, ktorá v septembri vystúpi dvakrát v Prahe, môžu podľa Davida Urbana z Pražskej agentúry D Smack presiahnuť dva milióny eur (76,5 milióna korún). To je asi dvojnásobok súčasných slovenských možností. Najlacnejšie vstupenky na koncert Madonny sa v Prahe predávali za viac ako 3000 českých korún (4000 slovenských) a najdrahšie za 5000 (6700 slovenských).
"Praha má väčšiu tradíciu organizovania veľkých koncertov. Česi majú zároveň aj väčšiu kúpnu silu," povedal Urban. Praha má tiež výhodu v strahovskom štadióne, na ktorý sa zmestí viac ako 90-tisíc ľudí, napríklad fanúšikov Rolling Stones či Pink Floyd, a to nie len z Česka a Slovenska.
Na Slovensku také veľké priestory zatiaľ nie sú a pozývať hviezdy na zelenú lúku je podľa promotérov príliš nákladné pre nedostupnosť infraštruktúry. Už pri koncerte Stinga na futbalovom štadióne petržalskej Artmedie bolo treba priniesť štyri veľkokapacitné generátory energie, povedala Habodászová.
Návštevnosť a ceny vstupeniek*
počet ceny
návštevníkov vstupeniek
Sting
17 000 od 900 do 4000
Depeche Mode
33 000 od 900 do 3000
Massive Attack
6000 od 800 do 1300
Black Eyed Peas
7000 od 800 do 1500
* Ceny vstupeniek na sedenie a na státie v rôznych zónach sa postupne zvyšovali. Každých tisíc predaných lístkov stálo o 50 až 100 korún viac.
Zdroj: Ticketportal a agentúry