BRATISLAVA - Traja distribútori elektrickej energie na Slovensku majú viac termínov, keď zákazníkom posielajú ročný odpočet a ročnú fakturáciu poplatkov za dodávky elektriny.
Východoslovenská energetika (VSE) delí zákazníkov do dvanástich kategórií. "Faktúry tak dostáva jedna dvanástina zákazníkov priebežne, vždy po deviatom dni v mesiaci," povedal hovorca firmy Boris Peško. Lehota na úhradu prípadného nedoplatku je rôzna, podľa spôsobu platby. Pri SIPO platbe je to do konca aktuálneho mesiaca, pri platbe bankovým prevodom alebo poštovou poukážkou je splatnosť 14 dní od vystavenia faktúry.
Západoslovenská energetika (ZSE) má podobný model ročného účtovania. "Faktúry neposielame nárazovo, ale priebežne, aby sme správne využili kapacity nášho systému a pracovníkov. Urýchľuje to vybavovanie," povedala Zuzana Bezecná zo spoločnosti. Západoslovenská energetika obsluhuje asi 90-tisíc domácností, pričom každé miesto odberu, či už je to chata, byt, alebo garáž odpočítava samostatne. Pre každé miesto zároveň platí rozdielny dátum, kedy distribútor posiela riadnu vyúčtovaciu faktúru.
Môže sa stať, že zákazník dostane aj mimoriadnu vyúčtovaciu faktúru za niektoré z miest spotreby. "Napríklad pri výmene elektromera, jeho demontáži, alebo keď zákazník ukončil zmluvu," upozornila Bezecná.
Ďalším typom je opravná faktúra. Spoločnosti ju posielajú vtedy, keď zistia, že pôvodné nedoplatky alebo preplatky vypočítali nesprávne. Zákazník potom musí buď doplatiť nanovo vypočítanú sumu, alebo dostane peniaze naspäť.
Stredoslovenská energetika (SSE) na svojej stránke píše, že od apríla tohto roku do marca budúceho roku prejde z dvoch odpočtových a fakturačných období na jedno. "O konkrétnych zmenách bude zákazník informovaný listom, ktorý mu bude zaslaný spolu s vyúčtujúcou faktúrou."
(lh)