VÚB Generali DSS:
S poľutovaním musím konštatovať, že často ani sporitelia nie sú dostatočne informovaní a o ostatných ani nehovorím. Napriek všetkému vysvetľovaniu ľudia často nechápu zmysel dôchodkového sporenia, žiadajú už dnes o výber prostriedkov zo svojich dôchodkových účtov, alebo sa chcú zo sporenia odhlásiť, lebo "nemajú naň peniaze" a podobne. Ešte stále je a bude veľmi veľa drobnej osvetovej práce. Mesačne telefonuje priamo do VÚB Generali DSS, okolo tri až štyri tisíc sporiteľov s tými najrôznejšími otázkami.
Zuzana Tichá, hovorkyňa
Winterthur na Slovensku:
Pre ľudí je starobné dôchodkové sporenie atraktívne pre dva zásadné fakty - pre súkromné vlastníctvo dôchodkových úspor a s tým spojenú dediteľnosť. Tieto dva atri-búty im boli jasné už na začiatku dôchodkovej reformy. Možnosť zhodnocovania úspor a ocenenie bezpečnosti celého systému sú ďalšími faktormi, vďaka ktorým boli ľudia pozitívne naladení na druhý pilier. Napriek tomu sa nájdu takí, ktorí celkom neporozumeli zreformovanému systému, nie pre nedostatok informácií ale pre vlastný nezáujem.
Jana Burdová, hovorkyňa
ING SR:
Založenie druhého piliera upriamilo pozornosť verejnosti na problematiku dôchodkov. Táto téma je veľmi často diskutovaná v médiách. Aj to pomáha k pomerne dobrej informovanosti občanov. Prijali druhý pilier, čo potvrdzuje aj skutočnosť, že sa do neho zapojilo vyše 1,23 milióna sporiteľov.
Roman Klamo, člen predstavenstva Aegon DSS:
Určitým prekvapujúcim momentom reformy je celkový počet sporiteľov, ako aj výrazné preferovanie rastového fondu sporiteľmi vo všetkých DSS. Stupeň informovanosti zodpovedá druhému roku fungovania II. piliera a bude sa zvyšovať. Každý sporiteľ má totiž záujem čo najviac vedieť o tom, akým spôsobom sa mu zhodnocujú finančné prostriedky na osobnom dôchodkovom účte. Navyše téma starobného dôchodku je citlivá pre každého z nás.
Jozef Paška, predseda predstavenstva Allianz - Slovenskej DSS:
Počet občanov, ktorí sa doteraz zapojili do II. piliera je tou najlepšou vizitkou dôchodkovej reformy ako takej. Vyjadruje ich dôveru v nový systém zabezpečenia v starobe, ako aj ich vzťah k súkromnému vlastníctvu úspor vedenom na ich osobných dôchodkových účtoch.
Tatiana Balážová, generálna riaditeľka ČSOB DSS:
Téme dôchodkovej reformy venovali ako správcovské spoločnosti, tak aj médiá výrazný priestor. To všetko prispelo k zlepšeniu informovanosti. Predpokladáme, že nedostatky sú ešte pri mladšej generácii, ktorá sa po 30. júni 2006 bude musieť povinne zapojiť do II. piliera a doteraz
ešte plne nevníma dôležitosť tohto rozhodnutia.
Kristína Nogová
Dve otázky (nielen) o číslach
1. Ktoré vekové rozpätie tvorí najväčšiu skupinu medzi vašimi klientmi?
2. Považujete súčasný počet DSS za dostatočný, predpokladáte, že sa ešte bude rozširovať, alebo naopak zmenšovať?
Jana Burdová,
hovorkyňa ING SR
AD 1) Takmer 80 % našich sporiteľov je vo veku od 20 do 40 rokov. Ide o skupinu občanov, ktorým je druhý pilier určený.
AD 2) Predpokladáme, že počet DSS ešte klesne.
Roman Klamo, člen predstavenstva
Aegon DSS
AD 1) Zo štatistického pohľadu - najviac sporiteľov je vo veku 28 rokov. Viac než polovica patrí do vekovej skupiny medzi 22. a 34. rokom. Veková skupina nad 51 rokov je zastúpená menej než jedným percentom.
AD 2) Súčasný počet DSS považujem za maximálny. Potenciálny vstup ďalšieho zriaďovateľa DSS je veľmi nepravdepodobný.
Viktor Kouřil, člen predstavenstva
VÚB Generali DSS
AD 1) Celkovo 41 % klientov je medzi 26. až 35. rokom života, 31 % sú 36 až 45-roční.
AD 2) Predpokladám, že tento počet dlhší čas, niekoľko rokov, zostane a je úplne dostatočný.
Zuzana Tichá, hovorkyňa
Winterthur na Slovensku
AD 1) O starobné dôchodkové sporenie v našej spoločnosti majú záujem hlavne mladí ľudia vo veku 20 až 35 rokov, ktorí predstavujú viac ako 60 % celkovej vekovej skladby sporiteľov. Najväčší záujem je preto o rastový dôchodkový fond, ktorý predpokladá najvyššiu mieru zhodnotenia. Je síce najrizikovejší, ale vzhľadom na dlhý čas, ktorý týmto mladým ľuďom ostáva do dôchodku, aj optimálny pre možnosť rozloženia tohto rizika.
AD 2) S návratnosťou investície v tomto biznise treba rátať najskôr o desať rokov. Vyplatí sa ho robiť pri určitom počte klientov. Vo všeobecnosti platí, čím viac klientov, tým menšie náklady, respektíve rýchlejšia návratnosť. Osud menších dôchodkových správcovských spoločností je preto otázny. Predpokladáme, že v horizonte nasledujúcich dvoch rokov sa celkový počet dôchodkových správcovských spoločností ustáli na počte 4 - 5.
Jozef Paška, predseda predstavenstva
Allianz - Slovenskej DSS
AD 1) Osemdesiat percent našich klientov je vo veku od 18 do 40 rokov.
AD 2) Najneskôr v strednodobom horizonte ešte dôjde k ďalšej konsolidácii trhu. Podmienky, ktoré určuje zákon pre hospodárenie dôchodkových správcovských spoločností na Slovensku, patria k najtvrdším v strednej a východnej Európe a v prípade malých spoločností pri dnešnom vývoji trhu celkom iste neumožňujú v rozumnom časovom horizonte návratnosť vloženej investície.
Tatiana Balážová, generálna riaditeľka
ČSOB DSS
AD 1) Najpočetnejšou skupinou sú klienti vo veku 26 až 35
rokov.
AD 2) Spájanie, prípadne rozširovanie počtu dôchodkových správcovských spoločností vnímame ako prirodzený vývoj, ktorý vytvára určitú rovnováhu zaručujúcu do značnej miery zdravé fungovanie systému dôchodkového sporenia. Vychádzajúc zo súčasného rozloženia počtu klientov a berúc do úvahy, že Slovensko je pomerne malý trh, predpokladáme stabilizáciu v počte DSS. Kristína Nogová