Popri prihlásení sa do druhého piliera, termín je 30. jún tohto roka, sa občania môžu rozhodovať medzi poltuctom dôchodkových správcovských spoločností (DSS). Čo ponúkajú na svojich internetových stránkach a akú podávajú svojim návštevníkom pomocnú ruku pri rozhodovaní?
Základ rovnaký, no každá
je iná
Princípom dobrej stránky je, aby bola prehľadná hneď pri prvej návšteve a doviedla svojho návštevníka do požadovaného cieľa v čo najkratšom čase. Nemala by príliš prekypovať grafikou, pretože tým sa zaťažujú internetové linky. Vo všeobecnosti sa dá povedať, že domovské internetové sídla správcovských spoločností sa kritérií držia. Sú koncipované vkusne a prehľadne, ich vzhľad je v súlade
s farbami tej - ktorej spoločnosti.
Každá zo stránok odpovedá na hlavné otázky, ktoré sú návštevníkmi kladené. To znamená, aké dôchodkové fondy (služby) spoločnosť ponúka, aký je jej profil (dozvieme sa informácie z histórie, aktuálne finančné správy, novinky). Tiež sa nezabudlo na kontakty či už na jednotlivé osobné miesta alebo priamo na obchodných zástupcov DSS. Zaujímavo sa
v tomto smere s prezentáciami popasovali napríklad v Allianz - Slovenskej DSS (dss.allianzsp.sk), ING SR (www.ingdss.sk) či VÚB Generali (www.vubgenerali.sk), kde si môžeme zoznam sprostredkovateľov filtrovať - buď cez roletové menu výberom mesta či kraja, alebo rovno klikaním na mapke v prípade ING.
Všade nájdeme neraz veľmi potrebné vyhľadávanie. Okienko pre zadávanie kľúčových slov je umiestnené tak, aby sa v prípade nutnosti nedalo len tak ľahko prehliadnuť. Rovnako spoločnosti vypichujú aktuálne hodnoty fondov a prípadných záujemcov nakŕmia potrebnými grafmi vývoja kurzov. Mapy stránok formou uspo-riadania celej svojej ponuky do stromovej štruktúry, zjednodušujú pohyb po prezentácii.
Spoločným menovateľom všetkých stránok správcovských spoločností je tiež sledovanie stavu osobného účtu. Tým môžeme temer kdekoľvek sledovať stav svojho účtu a prípadne zistiť nezrovnalosti
v nabiehaní peňazí. Prístup na osobný účet je chránený šifrovacím protokolom, vždy treba zadávať meno, prípadne číslo zmluvy a heslo.
Kým základné informácie nájdeme všade, so samotným obsahom a jeho sprostredkovávaním záujemcom a potenciálnym klientom sa už jednotlivé spoločnosti vyrovnali
po svojom.
Napríklad koncepcie stránok ČSOB (www.csobdss.sk) či Aegon (www.aegon.sk) nesú všetky dôležité údaje priamo na tanieri - už cez hlavné menu pristupujeme ku kontaktom, typom fondov, informáciám o spoločnosti, dôchodkovej reforme, najčastejším otázkam. Naopak, povedzme Winterthur (www.winterthur.sk) a VÚB Generali skôr stavili na viaceré okruhy problémov, ktoré následne takpovediac rozbaľujeme - pod hlavnými tlačidlami menu sa skrývajú ďalšie rozširujúce odkazy. Návštevník je vovedený k potrebným údajom až po kliknutí na postupne zobrazované položky podmenu.
Stránky sa ešte odlišujú drobnosťami, čo neponúka každý. Napríklad na Aegon či VÚB Generali náj-
deme slovníček, ktorý si dal za cieľ stručne vysvetliť základné pojmy okolo dôchodkového sporenia.
U ČSOB sme ocenili najmä podrobne spracovanú sekciu venovanú legislatíve okolo dôchodkovej
reformy - vysvetlenia, súvisiace odkazy.
Komplexné informácie
ako na dlani
Škoda, že sa stránky DSS sústreďujú v prevažnej miere na svoju vlastnú ponuku. Odpovede na otázky ohľadne sadzieb, kalkulačky dôchodkov a podobne, treba hľadať skôr inde. Preto sa oplatí pozrieť niekoľko stránok, kde môžeme získať rozširujúce informácie o dôchodkoch, ich výške či poisťovniach pôsobiacich na slovenskom trhu.
Odštartovať by sme mohli napríklad na stránke (www.socpoist.sk), domovskom sídle Sociálnej poisťovne. Stránka je informačne poňatá veľmi komplexne a prehľadne, dôchodkové poistenie má vytvorenú samostatnú sekciu. Dozvieme sa podrobné údaje o sadzbe poistného vrátane prehľadných tabuliek, rovnako nechýbajú štatistiky, poradňa, kalkulačka pre informatívny výpočet dôchodku, alebo možnosť stiahnutia potrebných formulárov v elektronickej podobe.
Portál (www.dochodok.gov.sk) si dal naopak za cieľ vyčerpávajúco vysvetliť princíp dôchodkovej reformy - ako funguje, čo sú to vlastne piliere, čo prinášajú.
Stránky (www.poistovne.sk) a (www.uft.sk) sú zamerané skôr na internetové odkazy. Pomôžu, ak hľadáme domovské stránky jednotlivých DSS, ponúkajú základné poradenské minimum. Mnoho cenných odkazov a rád môžeme nájsť aj na verejnom informačnom portáli (www.obcan.sk).
Martin Kováč