Od 1. augusta bude môcť dôchodkový sporiteľ prestúpiť z jednej dôchodkovej správcovskej spoločnosti (DSS) do druhej len vtedy, keď od prvého vstupu, alebo poslednej zmeny, prešli dva roky. Prvý raz bolo možné prestúpiť po roku, potom po polroku a od 1. augusta sa teda lehota predlžuje na 2 roky.
Prečo do inej DSS
V zásade možno konštatovať, že sú tri motívy, ktoré vedú sporiteľov
k tomu, aby prestúpili do inej DSS. Po prvé: človek si môže povedať, že jeho fond nemá také zhodnotenie ako rovnaké, (napríklad rastové) fondy spravované inými DSS. To je však niečo, o čom sa dá hovoriť, čo možno porovnávať o tri až päť rokov. Tento motív v súčasnosti pre krátkosť obdobia sporenia nie je relevantný.
Po druhé: sporiteľ chce viac komunikovať so svojou DSS. Inak povedané, ide o služby klientom. Tu už by nejaký motív mohol byť, ale opäť, rovnako ako v predchádzajúcom prípade, sporenie je iba na začiatku, do dôchodku je ďaleko, preto motív to je, ale ešte nie výrazný. Časom bude silnejší.
Po tretie: peniaze. Peniaze, ktoré človek za prestup dostane. "A to je celý problém sprostredkovateľov a vysokých provízií. Keď je vysoká provízia, napríklad 8 000 Sk, nie je problém dať tisícku klientovi s tým - podpíš mi to. Keď si zoberieme, aké sú mzdy, tisícka poteší. V súčasnosti je priemerná mzda 17 000 Sk, ale 80 % ľudí je pod ňou, tak prečo nezobrať tisícku, prípadne dve, keď o dva roky sa môžem bezplatne vrátiť späť?" vysvetľuje člen predstavenstva VÚB Generali, d.s.s., a. s., Viktor Kouřil. Podľa neho je v Európe normálne, že 3 % dôchodkových sporiteľov si vymenia svojho správcu. Ale nie je normálne, aby ho za necelého pol roka vymenilo vyše
6 %. "Máme prieskum z konca januára, kde takmer nikto, len necelé tri percentá chcú vymeniť DSS. A máme prieskum, ktorý sa robil v prvej polovici apríla a čuduj sa svet, zrazu je ich 12 %," konkretizuje.
"Tie prvé dva motívy sú relevantné, ale ešte je na ne priskoro. A tie pe-niaze sú úplne jasné. Tie sú dnes a už potom nebudú," dodáva na záver
V. Kouřil. IVANA ADAMOVÁ