Spôsobov, ako sa dozvedieť, koľko peňazí na dôchodkovom účte sa už sporiteľovi nazbieralo, je niekoľko. Zo zákona je každá dôchodková správcovská spoločnosť (DSS) povinná poslať raz za rok každému klientovi výpis z dôchodkového účtu. Musí mu tiež umožniť pasívny prístup cez internet, aby sa mohol pozrieť, koľko peňazí už na účte má. V tomto momente sa zákonná povinnosť končí a jednotlivé DSS sa od seba odlišujú. Sú také, ktoré automaticky každému klientovi generujú heslo, aby sa mohol prihlásiť na internete, a sú také, ktoré heslo síce majú pripravené, ale klient oň musí požiadať.
Čosi navyše
Dve DSS vydávajú na prezeranie účtu karty. VÚB Generali do bankomatov VÚB banky a Winterthur do bankomatov Slovenskej sporiteľne (SLSP). Klienti ich dostanú bezplatne, DSS platí za spracovanie informácií. Po dohode s bankou sa dá z takejto karty urobiť kreditka. VÚB Generali dáva klientom karty bezplatne. Neznamená to však, že aj služby sú poskytované bezplatne, no platí za ne DSS - aj za vydanie karty, aj za spracovanie informácií cez Transacty. VÚB Generali kartu klientovi pošle, keď mu príde prvý príspevok na osobný dôchodkový účet. Prečo až vtedy? Poučili sa. Stávalo sa totiž, že klienti dostali kartu, hneď utekali k bankomatu a zisťovali, či už im nabehli nejaké peniaze na dôchodkový účet. A hoci pre nich je služba bezplatná, DSS za "každé vsunutie karty do bankomatu" platí poplatok. "Je to síce asi 1,30 Sk, ale keď to urobí 10 000 ľudí za deň, už sú to slušné peniaze," konštatuje člen predstavenstva VÚB Generali, DSS, Viktor Kouřil. Winterthur tiež poskytuje svojim klientom karty bezplatne a spoplatnené nie je ani prehliadanie stavu na dôchodkovom účte v bankomatoch SLSP. Kartu dostanú po tom, ako im DSS pošle akceptačný list a ten im pošle vtedy, keď klienta akceptuje Sociálna poisťovňa.
Novinky
V súčasnosti Allianz-Slovenská dôchodková správcovská spoločnosť ako prvá informuje svojich klientov o stave ich účtu aj prostredníctvom bezplatnej SMS. Klient tejto DSS pošle SMS na bezplatné telefónne číslo. Na základe správy obsahujúcej kód, ktorý mu DSS oznámila listom, dostane v priebehu niekoľkých sekúnd odpoveď, ktorá obsahuje denne aktualizovanú informáciu
o aktuálnej hodnote jeho osobného dôchodkového účtu. Môže tiež požiadať, aby mu bola automaticky zaslaná SMS raz mesačne. Generali takúto službu pripravuje. Bude dotovaná, lacná, ale už nie bezplatná. V Allianz-Slovenskej dôchodkovej správcovskej spoločnosti môže klient okrem klasických foriem, ako je návšteva pobočky či priamy kontakt so zákazníckymi centrami, využiť aj internetovú stránku spoločnosti, vyžiadať si pravidelné zasielanie výpisu z účtu do vlastnej e-mailovej schránky, alebo zatelefonovať na bezplatnú infolinku, kde dostane okamžitú informáciu.
Bez ohľadu na to, pre ktorý zo spôsobov získania informácií o množstve peňazí na účte sa sporiteľ rozhodne, minimálne pri jednom nemusí pohnúť ani prstom. Raz do roka mu určite príde výpis z účtu. Treba len pamätať na to, aby DSS mala správne údaje o jeho adrese.
Ivana Adamová