MICHAL VAŠEČKA, Inštitút pre verejné otázky: „Dovoľujem si vysloviť hypotézu, že ustanovenia prvého paragrafu sú písané špeciálne so zámerom, aby sa v znení vyskytli iba ‘susedné štáty‘, a predovšetkým, aby sa týmto spôsobom zákon nedotýkal Nemecka, ktoré dlhodobo finančne podporuje svoju menšinu na Slovensku a nikto s tým nemá žiadny problém. Myslím, že tento postup predkladateľov nie je náhodný. Formuláciou – o podpore podľa zákona susedného štátu – sa rieši nielen zákon o Maďaroch žijúcich v susedných krajinách, ale zároveň je to aj formulácia, ktorá má vylúčiť prípadné problémy vo vzťahu k Nemecku. Aj Nemecko má zákon o menšine a finančne podporuje karpatských Nemcov.“
ZUZANA SZATMÁRYOVÁ, Nadácia Charty 77: „Zákon by mohol mať dopad aj na ostatné národnostné menšiny žijúce na území Slovenska. Akékoľvek podpory susedných štátov na kultúrny alebo iný rozvoj príslušníkov ich národa poskytované cez právnické osoby by sa mohli posudzovať ako protizákonné. Potom by mohli zaniknúť napríklad národnostné kultúrne spolky. Selekcia podporujúcich štátov sa síce javí diskriminačnou, to však môže mať len zahraničnopolitický význam a z pohľadu vnútroštátneho a medzinárodného práva takáto diskriminácia nie je exaktne zakázaná.“
(ru)