Na futbalový šampionát sa pripravujú aj Bavori. Svojím šarmom chcú prilákať do Mníchova desaťtísice fanúšikov. FOTO - REUTERS |
Príležitosť zmeniť zažitý stereotyp sa Nemcom naskytne počas futbalového šampionátu. Dobre to vedia a pripravili sa na to s typicky nemeckou starostlivosťou.
Do krajiny už prúdia státisíce fanúšikov a domáci sa im ukazujú v čo najlepšom svetle. Už niekoľko týždňov tam beží kampaň, ktorá Nemcom pripomína, že sa majú viac usmievať a snažiť sa vystupovať čo najpríjemnejšie.
"Bohužiaľ nás nevnímajú ako obzvlášť priateľských ľudí. Musíme to zmeniť," povedal šéf organizačného výboru šampionátu Franz Beckenbauer. Tvrdí, že Nemecko má jedinečnú možnosť ukázať sa svetu ako sympatický národ a nabúrať všetky predsudky, často stále spájané s nacizmom a druhou svetovou vojnou. Podobná možnosť predviesť sa sa naskytne raz za niekoľko desaťročí.
Za celonárodnú kampaň zaplatí nemecká vláda tri milióny eur. Okrem desaťtisícov plagátov sú jej súčasťou aj 30-sekundové televízne reklamy, v ktorých vo výbornej nálade vystupuje tancujúci Bavor v typických krátkych nohaviciach, žoviálny policajt i zvodná chyžná.
Podľa stratégov kampane je ešte dôležitejšie, aby prístup k návštevníkom zmenili reštaurácie, bary, letiská či taxikári. Doteraz nebolo nič nezvyčajné, že vodič autobusu na berlínskom letisku odvrkol, keď sa ho turista spýtal na cestu do centra.
Okrem priateľskejšieho správania by turistom malo spríjemniť pobyt aj to, že sa dohovoria po anglicky. Každý vodič autobusu v hlavnom meste dostal brožúru a CD v angličtine, aby zvládol najčastejšie používané frázy. Podobným "vzdelávaním" prešli aj tisícky policajtov. Frázy ako "môžem vám pomôcť" alebo "bolo mi cťou," by pre nich už viac nemali byť problémom.
Dôležitým cieľom kampane je, aby oslovila futbalových fanúšikov a povzbudila ich, aby sa do Nemecka ešte vrátili. Ako šarmantné mesto sa má predviesť predovšetkým Berlín, ktorý sa ešte úplne nestriasol povesti pochmúrneho miesta. Už dnes ho síce vlani navštívilo 15 miliónov návštevníkov, čo ho radí po Londýne a Paríži medzi najnavštevovanejšie mestá Európy. Svoju pozíciu chce ešte vylepšiť.
Lepšími službami chce ohúriť turistov a čo najlepšie využiť podobný efekt, aký zažila Barcelona či Sydney. Obe mestá dodnes ťažia z popularity, ktorú im priniesli olympijské hry.
Vlastnej krajine sa rozhodla pomôcť aj známa topmodelka Claudia Schifferová. Nechala sa odfotiť oblečená do farieb nemeckej vlajky a pozitívny dojem šíri plagátmi v londýnskom metre. Modelka žije v Anglicku a v rozhovore pre Times povedala, že chce ukázať, že "Nemci majú zmysel pre humor a sú kreatívny národ."
ŠTEFAN HUDEC