David Strathairn a George Clooney (vľavo). FOTO - PALACE PICTURES |
Dobrú noc a veľa šťastia (Good Night, and Good Luck) l USA/Francúzsko/Veľká Británia/Japonsko l 2005 l 93 minút l Scenár: George Clooney, Grant Heslov l Réžia: George Clooney l Kamera: Robert Elswit l Hrajú: David Strathairn, Jeff Daniels, Robert Downey Jr., George Clooney l Premiéra v SR: 8. júna
Zdá sa nám to neuveriteľné, no boli časy, keď nielen verejnoprávne, ale i súkromné televízie cítili zodpovednosť za svoje publikum, obávali sa manipulácie, znižovania diváckeho vkusu aj intelektu.
O tejto rozprávkovej ére a o televíznom publicistovi, ktorý svojou prácou výrazne pomohol ukončiť jednu smutnú etapu v dejinách USA, rozpráva scenárista, herec a režisér George Clooney vo svojom filme Good Night, and Good Luck. Touto frázou sa moderátor, publicista a riaditeľ vzdelávacích programov televízie CBS Edward R. Murrow (1908 - 1965) zvykol lúčiť s divákmi relácie See It Now.
Celý film je rámcovaný skutočným prejavom Murrowa zo slávnostného večera 25. 10. 1958, usporiadaného na jeho počesť. Začína sa prorockými slovami o tom, že ak sa raz televízia pustí lákavou cestou zabávania divákov, nemôže sa to skončiť ináč ako klamaním.
Murrow, pravda, chcel pravý opak. Preto sa vo svojej relácii nemohol nezamerať na kritiku senátora Josepha McCarthyho, ktorý ako predseda Výboru na vyšetrovanie neamerickej činnosti premenil boj proti komunizmu na zastrašovanie všetkých nezávisle a kriticky mysliacich Američanov.
Démonického senátora vo filme nikto nehrá. Clooney použil výlučne len pôvodné archívne materiály. Napriek tomu niektorí neinformovaní diváci pri testovacích projekciách pred dokončením filmu kritizovali herecký výkon "predstaviteľa McCarthyho", vraj sa príliš štylizuje a nadhráva.
V role Murrowa neokázalo žiari David Strathairn, no nemenej výrazní sú i Clooney, Robert Downey Jr., Patricia Clarksonová alebo Ray Wise.
K zvýrazneniu hereckých výkonov prispieva i spôsob svietenia a snímania, evokujúci obraz čiernobielej televízie spred pol storočia. Mimochodom, je to prvý čiernobiely celovečerný hraný film nominovaný na Oscara od čias Slonieho muža Davida Lyncha roku 1980. Nakrútili ho s minimálnym rozpočtom 7 miliónov dolárov, čo spolu s inými znakmi poukazuje aj na Clooneyho pohrávanie sa s Dogmou 95.
Film prezrádza mnohé z obdobia studenej vojny v USA i zo začiatkov televízneho šoubiznisu. Hoci je v podstate len ďalšou rozprávkou o víťazstve osamelého pištoľníka nad systémom, nekončí sa jednoznačným happyendom, pretože hoci aj vďaka Murrowovi Senát začne vyšetrovať McCarthyho činnosť, televízia reláciu zruší pre nízku sledovanosť a nezáujem inzerentov.
Prirodzene, že snímka je čiernobiela nielen použitými farbami. Podobne ako dokumentarista Michael Moore, dáva aj George Clooney jednoznačne najavo svoj postoj k súčasnej politickej a spoločenskej situácii v USA. Možno i to je dôvod, prečo tento dobrý film navrhli na tak veľa rôznych ocenení, ale udelili mu ich tak málo.