
FOTO - MATÚŠ OĽHA
Roman Polák s dramaturgom pražského Národného divadla nespolupracuje prvý raz. Zoznámili sa pri Claudelovej Saténovej črievičke, ktorá mala pred rokmi premiéru práve v pražskej zlatej kapličke. A v pražskom Činohernom klube sa úspešne hrá ich ďalší spoločný projekt - inscenácia hry francúzskeho dramatika Bernarda-Marie Koltésa Návrat do púšte s Emíliou Vášáryovou a Petrom Nárožným v hlavných úlohách.
Moliére sa do martinského divadla vracia pomerne v krátkom čase. Minulú sezónu tu Roman Polák pripravil pre zmenu adaptáciu Dona Juana, kde ženy sú tie dominantné zvodkyne. Prečo teda opäť prichádza s Moliérom? „Striptíz Tartuffe je pokračovaním môjho cyklu adaptácií moliérovských spoločenských hier v martinskom divadle,“ povedal pre SME Roman Polák.
„Ide o klasické hry v novom šate, novej úprave. Chceme však zachovať dobu Moliéra, iba ho preložiť do jazyka dnešných dní. Tartuffe je náboženským pokrytcom. Tvári sa, že je veriacim človekom, ale je to podvodník. S podvodníkmi máme dnes dosť skúseností.“
Roman Polák považuje Moliéra za stále inšpiratívneho dramatika, ktorý svojimi hrami zasahoval (často konfrontačne) do spoločenských pomerov súdobého Francúzska. „Mal vážne problémy v konflikte s vtedajšou ortodoxnou cirkvou, za jeho kritický postoj k cirkevným praktikám ho dokonca odsúdili na smrť a jeho hry nadlho zakázali. V tom sa dá nájsť analógia s postojom dnešných fundamentalistov voči spisovateľovi Salmanovi Rushdiemu. Moliére odhaľuje pokrytectvo cirkvi, ktorá sa v spoločnosti sama vyhlasuje za morálnu autoritu. Téma pokrytectva a zvrátenej morálky je aktuálna aj dnes a u nás.“
V čom bude martinský Tartuffe iný než zvyčajné inscenácie? „Nové môže byť v našej interpretácii to, že hra je predovšetkým o Orgonovi, človeku, ktorý cíti potrebu duchovna v materiálnom svete, v ktorom žije, jeho voľba však zruinuje celú rodinu. Ale dúfam, že to bude predovšetkým komédia o stave ľudskej spoločnosti.“
A čo naznačuje v názve inscenácie slovo striptíz? Podľa režiséra na scéne sa síce striptíz naozaj odohrá, ale pôjde predovšetkým o striptíz duševný. „Chceme hlavne vyostriť konflikt medzi liberalizmom a fundamentalizmom.“
V inscenácii sa v hlavných úlohách predstavia Martin Horňák, Renáta Rundová, Helena Sudická, Ján Kožuch, František Výrostko, Jana Oľhová a ďalší, autormi scény a kostýmov sú manželia Cillerovci, dramaturgom Peter Kováč a autorom hudby Róbert Mankovecký.