FOTO
BRATISLAVA - Z výrobných liniek automobiliek na Slovensku zíde v tomto roku takmer 350-tisíc automobilov. V roku 2007 by mali vyrobiť už okolo 670-tisíc áut, o rok neskôr asi 805-tisíc vozidiel. Už v tomto roku sa v tunajších fabrikách bude vyrábať šesť modelov áut, v roku 2010 ich počet narastie na desať.
Dá sa predpokladať, že výrobný program na Slovensku sa najbližšie roky meniť nebude. Vo väčšine automobiliek totiž platí, že výrobné linky sú zložené z jednoúčelových strojov.
"Linka sa spravidla odpíše s modelom auta, ktoré sa na nej prestane vyrábať," povedal predseda Spolku automobilových inžinierov a technikov Slovenska Ján Lešinský.
Chybovosť je nízka
V zabehnutých automobilkách je týždeň zvyčajne rozdelený na 21 zmien. Jedna osemhodinová zmena týždenne je spravidla vyčlenená na kontrolu technológií a doplnenie oleja, zvyčajne je to zo soboty na nedeľu alebo z nedele na pondelok. Zamestnanci sa striedajú v štyroch zmenách. Pri spúšťaní výroby v novej továrni sa začína s jednou zmenou denne.
Chybovosť áut je veľmi nízka. "Najluxusnejšie značky uvádzajú chybovosť 1 až 2 autá z milióna," povedal Lešinský. Kritériá sa ešte viac sprísnia. Toyota už vyhlásila, že je pripravená na oveľa nižšiu chybovosť - 1 auto z miliardy vyrobených vozidiel.
Na výrobnej linke sú dve alebo tri pracoviská, na ktorých prebiehajú kontrolné merania. Kontroly sa začínajú už u dodávateľov. Donedávna platilo, že ak jedna položka nezodpovedala normám, výrobca neodobral od dodávateľa žiadnu súčiastku ďalších päť rokov, alebo s ním prestal spolupracovať vôbec. Dnes sú automobilky nútené spolupracovať s dodávateľom viac.
Väčšia časť montáže je robotizovaná
Od roku 1996 sa v automobilovom priemysle vyrábajú autá s 20-ročnou životnosťou. "Ak finálny výrobca nechce stratiť renomé, musí zabezpečiť, aby po prvých 80-tisícoch prejdených kilometrov malo auto rovnaké vlastnosti ako prototyp," povedal Lešinský.
Veľkú časť finálnej práce v automobilových firmách spravia roboty. Využívajú ich na nebezpečné činnosti, zváranie a premiestňovanie ťažkých dielcov. Spravidla je plne automatizované zváranie karosérie, linky v lakovni a v podstate aj lisovacie linky. Najmenej automatizovaná je montážna linka.
"V celom závode máme takmer 400 robotov, z toho viac ako 300 je nainštalovaných v karosárni," povedal hovorca Kia Motors Dušan Dvořák.
Základné informácie o automobilkách
Volkswagen
- Minuloročná produkcia: 218 349 áut
- Počet zamestnancov: viac ako 8-tisíc
- Počet zmien: 4-zmenná prevádzka
- Výroba 1 auta: 2 až 3 dni
- Volkswagen neuvádza ročnú produkciu podľa jednotlivých typov áut ani plánovanú produkciu
PSA Peugeot Citroën
- Plánovaná produkcia:
prvý závod v roku 2008: 300-tisíc áut
druhý závod od roku 2010: 150-tis. áut
- Hodin. produkcia Peugeot 207: 55 áut
- Počet zamestnancov: aktuálne - 2,2-tisíca, v roku 2007 - 3,5-tisíca, od roku 2010 - 5,3-tisíca
- Počet zmien: 1 zmena, v lisovni, kde sa pracuje na 2 zmeny
Kia Motors
- Kapacita závodu: 300-tisíc vozidiel pri 3-zmennej prevádzke (od roku 2009)
- Plánovaná produkcia: 150-tisíc áut v roku 2007, 225-tisíc áut v roku 2008
- Plánovaná hodinová produkcia: 60 áut
- Počet zamestnancov: vyše 1,2-tisíca, do konca tohto roku 2-tisíc a v roku 2009 3-tisíc zamestnancov, priamo na výrobe áut sa bude podieľať 700 zamestnancov
- Kia plánuje v SR vyrábať 4 typy áut:
- od decembra 2006: model ED
- od júna 2007: Sportage
- od septembra 2007: kombi verzia ED
- od decembra 2007: trojdverová verzia modelu ED
Prehľad áut, ktoré sa na Slovensku už vyrábajú alebo budú vyrábať
VolkswagenPolo
* Trieda: B - malé autá
* Rozmery: 3,9x1,7x1,5 m
* Vývoz: západná Európa, najmä Nemecko
* Predaj na Slovensku v roku 2005: 1 376 kusov
* Cena na slovenskom trhu: od 321-tisíc korún
Porsche Cayenne
* Trieda: SUV - E
* Rozmery: 4,8x1,9x1,7 m
* poloprodukt sa vyváža do Nemecka, kde sa montuje podvozok a motor
* 100 % autá s benzínovým motorom
* Predaj na Slovensku v roku 2005: 33 kusov
* Cena na slovenskom trhu: od 2,032 mil. korún
Touareg
* Trieda: SUV - D
* Rozmery: 4,7x1,9x1,7 m
* Vývoz: 99% západná Európa, USA, Japonsko
* 30 % autá s benzínovým motorom, 70 % s dieselovým motorom
* Predaj na Slovensku v roku 2005: 259 kusov
* Cena na slovenskom trhu: od 1,486 milióna korún
Audi Q7
* Trieda: SUV - E
* Rozmery: 5,1x1,9x1,7 m
* Vývoz: západná Európa, USA, arabské krajiny
* Predaj na Slovensku (jan. - apr. 2006): 12 kusov
* Cena na slovenskom trhu: od 1,949 milióna korún
PSA Peugeot Citroën Peugeot 207
* Trieda: B - malé autá (nástupca značky Peugeot 206)
* Rozmery: 4,03x1,72x1,472 m
* Plánov. ročná produkcia: 60-tis. v roku 2006, 300-tis. od roku 2008
* Vývoz: európsky trh, najmä stredná Európa
* Predaj Peugeot 206 na Slovensku v roku 2005: 2 327 kusov
* Cena na slovenskom trhu: okolo 330-tisíc korún
Auto, ktoré ešte nebolo predstavené - Model č. 2
* Vozidlo je vo vývojovej fáze
* Trieda: Platforma 1 malé vozidlá
* Začiatok výroby: rok 2010
* Plánovaná ročná produkcia: 150-tisíc vozidiel
* Úplne nový typ vozidla, ktorý nemá nahradiť žiadne z existujúcich áut značiek Peugeot a Citroën
* Predaj Citroën C 2 na Slovensku v roku 2005: 84 kusov
* Cena Citroën C 2 na slovenskom trhu: od 319,7 tisíca korún
Kia Motors Sportage
* Trieda: SUV - G
* Rozmery: 4,35x1,8x1x695
* Začiatok výroby na Slovensku: jún 2007
* Plánovaný vývoz: európske trhy
* Cena áut na Slovensku: od 779,7 tisíca korún
* Predaj na Slovensku v roku 2005: 150 kusov
Auto, ktoré ešte nebolo predstavené - ED (kódové meno)
* Trieda: C - nižšia stredná trieda
* Začiatok výroby: december 2006
* ED bude na báze konceptu CEE'D (na snímke)
* Oficiálny názov aj model samotný predstavia v septembri na autosalóne v Paríži
* Plánovaný vývoz: európske trhy
* Predaj modelu z rovnakej triedy - Cerata na Slovensku: 80 kusov v roku 2005
* Cena modelu Cerata: od 469,7-tisíca korún (5-dverová verzia)