Na Slovensku sa bude vyrábať desať modelov áut

BRATISLAVA - Z výrobných liniek automobiliek na Slovensku zíde v tomto roku takmer 350-tisíc automobilov. V roku 2007 by mali vyrobiť už okolo 670-tisíc áut, o rok neskôr asi 805-tisíc vozidiel. Už v tomto roku sa v tunajších fabrikách bude vyrábať ...

FOTO

BRATISLAVA - Z výrobných liniek automobiliek na Slovensku zíde v tomto roku takmer 350-tisíc automobilov. V roku 2007 by mali vyrobiť už okolo 670-tisíc áut, o rok neskôr asi 805-tisíc vozidiel. Už v tomto roku sa v tunajších fabrikách bude vyrábať šesť modelov áut, v roku 2010 ich počet narastie na desať.

Dá sa predpokladať, že výrobný program na Slovensku sa najbližšie roky meniť nebude. Vo väčšine automobiliek totiž platí, že výrobné linky sú zložené z jednoúčelových strojov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Linka sa spravidla odpíše s modelom auta, ktoré sa na nej prestane vyrábať," povedal predseda Spolku automobilových inžinierov a technikov Slovenska Ján Lešinský.

SkryťVypnúť reklamu

Chybovosť je nízka

V zabehnutých automobilkách je týždeň zvyčajne rozdelený na 21 zmien. Jedna osemhodinová zmena týždenne je spravidla vyčlenená na kontrolu technológií a doplnenie oleja, zvyčajne je to zo soboty na nedeľu alebo z nedele na pondelok. Zamestnanci sa striedajú v štyroch zmenách. Pri spúšťaní výroby v novej továrni sa začína s jednou zmenou denne.

Chybovosť áut je veľmi nízka. "Najluxusnejšie značky uvádzajú chybovosť 1 až 2 autá z milióna," povedal Lešinský. Kritériá sa ešte viac sprísnia. Toyota už vyhlásila, že je pripravená na oveľa nižšiu chybovosť - 1 auto z miliardy vyrobených vozidiel.

Na výrobnej linke sú dve alebo tri pracoviská, na ktorých prebiehajú kontrolné merania. Kontroly sa začínajú už u dodávateľov. Donedávna platilo, že ak jedna položka nezodpovedala normám, výrobca neodobral od dodávateľa žiadnu súčiastku ďalších päť rokov, alebo s ním prestal spolupracovať vôbec. Dnes sú automobilky nútené spolupracovať s dodávateľom viac.

SkryťVypnúť reklamu

Väčšia časť montáže je robotizovaná

Od roku 1996 sa v automobilovom priemysle vyrábajú autá s 20-ročnou životnosťou. "Ak finálny výrobca nechce stratiť renomé, musí zabezpečiť, aby po prvých 80-tisícoch prejdených kilometrov malo auto rovnaké vlastnosti ako prototyp," povedal Lešinský.

Veľkú časť finálnej práce v automobilových firmách spravia roboty. Využívajú ich na nebezpečné činnosti, zváranie a premiestňovanie ťažkých dielcov. Spravidla je plne automatizované zváranie karosérie, linky v lakovni a v podstate aj lisovacie linky. Najmenej automatizovaná je montážna linka.

"V celom závode máme takmer 400 robotov, z toho viac ako 300 je nainštalovaných v karosárni," povedal hovorca Kia Motors Dušan Dvořák.

Základné informácie o automobilkách

SkryťVypnúť reklamu

Volkswagen

- Minuloročná produkcia: 218 349 áut

- Počet zamestnancov: viac ako 8-tisíc

- Počet zmien: 4-zmenná prevádzka

- Výroba 1 auta: 2 až 3 dni

- Volkswagen neuvádza ročnú produkciu podľa jednotlivých typov áut ani plánovanú produkciu

PSA Peugeot Citroën

- Plánovaná produkcia:

prvý závod v roku 2008: 300-tisíc áut

druhý závod od roku 2010: 150-tis. áut

- Hodin. produkcia Peugeot 207: 55 áut

- Počet zamestnancov: aktuálne - 2,2-tisíca, v roku 2007 - 3,5-tisíca, od roku 2010 - 5,3-tisíca

- Počet zmien: 1 zmena, v lisovni, kde sa pracuje na 2 zmeny

Kia Motors

- Kapacita závodu: 300-tisíc vozidiel pri 3-zmennej prevádzke (od roku 2009)

- Plánovaná produkcia: 150-tisíc áut v roku 2007, 225-tisíc áut v roku 2008

- Plánovaná hodinová produkcia: 60 áut

SkryťVypnúť reklamu

- Počet zamestnancov: vyše 1,2-tisíca, do konca tohto roku 2-tisíc a v roku 2009 3-tisíc zamestnancov, priamo na výrobe áut sa bude podieľať 700 zamestnancov

- Kia plánuje v SR vyrábať 4 typy áut:

- od decembra 2006: model ED

- od júna 2007: Sportage

- od septembra 2007: kombi verzia ED

- od decembra 2007: trojdverová verzia modelu ED

Prehľad áut, ktoré sa na Slovensku už vyrábajú alebo budú vyrábať

VolkswagenPolo

* Trieda: B - malé autá

* Rozmery: 3,9x1,7x1,5 m

* Vývoz: západná Európa, najmä Nemecko

* Predaj na Slovensku v roku 2005: 1 376 kusov

* Cena na slovenskom trhu: od 321-tisíc korún

Porsche Cayenne

* Trieda: SUV - E

* Rozmery: 4,8x1,9x1,7 m

* poloprodukt sa vyváža do Nemecka, kde sa montuje podvozok a motor

* 100 % autá s benzínovým motorom

SkryťVypnúť reklamu

* Predaj na Slovensku v roku 2005: 33 kusov

* Cena na slovenskom trhu: od 2,032 mil. korún

Touareg

* Trieda: SUV - D

* Rozmery: 4,7x1,9x1,7 m

* Vývoz: 99% západná Európa, USA, Japonsko

* 30 % autá s benzínovým motorom, 70 % s dieselovým motorom

* Predaj na Slovensku v roku 2005: 259 kusov

* Cena na slovenskom trhu: od 1,486 milióna korún

Audi Q7

* Trieda: SUV - E

* Rozmery: 5,1x1,9x1,7 m

* Vývoz: západná Európa, USA, arabské krajiny

* Predaj na Slovensku (jan. - apr. 2006): 12 kusov

* Cena na slovenskom trhu: od 1,949 milióna korún

PSA Peugeot Citroën Peugeot 207

* Trieda: B - malé autá (nástupca značky Peugeot 206)

* Rozmery: 4,03x1,72x1,472 m

* Plánov. ročná produkcia: 60-tis. v roku 2006, 300-tis. od roku 2008

* Vývoz: európsky trh, najmä stredná Európa

SkryťVypnúť reklamu

* Predaj Peugeot 206 na Slovensku v roku 2005: 2 327 kusov

* Cena na slovenskom trhu: okolo 330-tisíc korún

Auto, ktoré ešte nebolo predstavené - Model č. 2

* Vozidlo je vo vývojovej fáze

* Trieda: Platforma 1 malé vozidlá

* Začiatok výroby: rok 2010

* Plánovaná ročná produkcia: 150-tisíc vozidiel

* Úplne nový typ vozidla, ktorý nemá nahradiť žiadne z existujúcich áut značiek Peugeot a Citroën

* Predaj Citroën C 2 na Slovensku v roku 2005: 84 kusov

* Cena Citroën C 2 na slovenskom trhu: od 319,7 tisíca korún

Kia Motors Sportage

* Trieda: SUV - G

* Rozmery: 4,35x1,8x1x695

* Začiatok výroby na Slovensku: jún 2007

* Plánovaný vývoz: európske trhy

* Cena áut na Slovensku: od 779,7 tisíca korún

* Predaj na Slovensku v roku 2005: 150 kusov

SkryťVypnúť reklamu

Auto, ktoré ešte nebolo predstavené - ED (kódové meno)

* Trieda: C - nižšia stredná trieda

* Začiatok výroby: december 2006

* ED bude na báze konceptu CEE'D (na snímke)

* Oficiálny názov aj model samotný predstavia v septembri na autosalóne v Paríži

* Plánovaný vývoz: európske trhy

* Predaj modelu z rovnakej triedy - Cerata na Slovensku: 80 kusov v roku 2005

* Cena modelu Cerata: od 469,7-tisíca korún (5-dverová verzia)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 667
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 443
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 733
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 367
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 437
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 644
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 951
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 227
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu