Jana Jurišincová v prešovskej inscenácii Tajovského klasiky. FOTO - ANTON ŽIŠKA |
Najnovšia Tajovského premiéra obľúbenej hry slovenského divadla prekračuje tieto úskalia a hodnotovo preniká aj do prítomného života súčasníka. Je to dané už textom, ktorý analyzuje základné ľudské hodnoty, akými sú manželstvá z rozumu, kupčenie rodičov so šťastím detí, hochštaplerstvo a pod. Hoci sa tu hovorí o tragických veciach, humoristicko-satirické vyznievanie zištných plánov vyvoláva divácky smiech, ktorý nie je neadekvátny, má aj morálne pozadie a zintenzívňuje úsilie o apelatívnosť.
Režisér a dramaturg sa vrátili k pôvodnému textu z roku 1912. Rešpektujú originál, i keď nie bezo zvyšku, aj stredoslovenská dikcia je na začiatku inscenácie interpretačným východiskom, neskôr sa vytráca.
Úsilie súboru s pomerne nevyrovnanou umeleckou úrovňou smeruje síce k civilnému herectvu, no neraz nadobúda neprimeranú expresivitu.
Režisér pomerne úspešne zdôrazňuje základné dejotvorné centrá príbehu, ktorý akceleruje vymotivovaným finančným konaním postáv. Matúš Oľha základný plán hry skomponoval celkom dynamicky, nebazíruje na prílišnej psychologizácii, čím inscenácia získala svojskú teatralitu. Škoda, že vnesením iných hereckých prostriedkov je umelecká hodnota celku oslabená.
Na hrane uveriteľnosti je v niektorých prípadoch tiež herecké obsadenie postáv: starí Palčíkovci sú "primladí" k Ďurkovi, podobný problém je aj s Ďurkovou matkou. Vystúpenie betlehemcov môžeme síce hodnotiť osviežujúco, no zároveň skanzenovito. Najviac rozpakov vyvoláva interpretácia Zuzky v druhej časti hry: po ľahkovážnom rozhodnutí vydať sa pôsobí jej sklamanie a pasívny postoj umelecky neobjavne, príliš melodramaticky. Vari najprimeranejší výraz si našla pre svoju postavu Jana Valocká ako Mara Palčíková v jadrnej a zovretej interpretácii.
Jednoduchá náznaková scéna umožňuje dynamické zmeny interiérových prostredí a korešponduje s poetikou inscenácie.
Na pozadí príliš preferovaných zábavných titulov v dramaturgickom pláne divadla pôsobí Tajovského uvedenie osviežujúco, a hoci nemožno hovoriť o veľkej udalosti, návrat ku klasike signalizuje určitú možnosť oživenia divadelnosti aj iným smerom, než to bolo dosiaľ.
Divadlo Jonáša Záborského Prešov l Jozef Gregor-Tajovský: Statky zmätky l Dramaturgia: Martin Gazdík a. h. l Hudba: Pavol Janíček a. h. l Scéna: Štefan Hudák a. h. l Kostýmy: Katarína Oľhová a.h. l Úprava a réžia: Matúš Oľha a. h. l Hrajú: Peter Lejko, Zuzana Kúšiková, Jana Maľová, František Javorský, Jana Valocká a ďalší l Premiéra 19. mája
Autor: MIRON PUKAN(Autor je publicista)