FOTO - SATURN ENTERTAINMENT |
Antarctica (Eight Below) r USA/ Nemecko 2006 r 120 minút r Námet: Toshiro Ishido, Koreyoshi Kurahara r Scenár: David DiGilio r Réžia: Frank Marshall r Kamera: Don Burgess r Hudba: Kirk Francis, Mark Isham r Hrajú: Paul Walker, Moon Bloodgood, Jason Biggs, Gerard Plunkett, August Schellenberg, Wendy Crewson, Belinda Metz r Premiéra v SR: 25. mája
Zo všetkých zvieratiek je pes nepochybne najfilmovejší. Lassie, Rin Tin Tin, Lady & Tramp, celé stovky dalmatíncov, Biely tesák aj Biely Bim - Čierne ucho, Benji, Beethowen... Kinematografia je plná odvážnych, šľachetných, inteligentných a priateľských chlpáčov. Iba občas sa vynorí nejaký pes baskervillský alebo besný Cujo.
Filmové štúdiá Walt Disney Pictures majú pre najvernejších priateľov človeka osobitnú slabosť. Len v tomto desaťročí nakrútili a do kín uviedli šesť snímok so psími hrdinami. Áno, ani Antarctica nie je originál, len remake - starý príbeh v novom kabáte. Prekabátený film.
V Amerike má názov Eight Below, lebo pod menom Antarctica sa tam premietal japonský film z roku 1983 Nankyoku monogatari. Údajne podľa skutočnej udalosti z konca 50. rokov. Členovia japonskej polárnej výpravy sa náhle museli vrátiť a ťažných psov nechať na mieste. Svorka prežila bez prísunu potravy 175 dní, kým sa po ňu nevrátili.
Disneyovci z Japoncov spravili Američanov. S reáliami si nerobili ťažkú hlavu. Ich Antarktída je na severnej pologuli, lebo v januári je tam zima a v júni leto, hŕstka ľudí dokáže zaplniť lietadlo tak, že sa doň nevojde už ani zopár psov a v 90. rokoch, do ktorých je príbeh, čert vie prečo, situovaný, jazdia po uliciach súčasné typy automobilov. Maličkosti, ale u takého ostrieľaného filmára, ako je režisér Frank Marshall (Prežiť, Congo, Zo Zeme na Mesiac), prekvapujú.
Ešte smutnejšie pôsobí opisnosť a patetizmus vo vykreslení psích osudov. Kým ľudské postavy sú pomerne civilné a presvedčivé, psy sú heroizované priam komicky. Tvorcovia ich v rozpore s elementárnou logikou, trochu na spôsob animovaných disneyoviek, obdarili ľudskými charaktermi i mimikou.
Tým však film od presvedčivého hraného dokumentu až priveľmi posunuli smerom k rozprávke. Scéna, v ktorej obetavý havino zachraňuje vlajku strhnutú víchrom, nevdojak pripomenie stalinskú polárnu agitku Semero smelych Sergeja Gerasimova z roku 1936. Ibaže uvedomelí a odvážni komsomolci tu majú štyri nohy.
No remeselná zručnosť a disneyovská skúsenosť so psami sa nezaprú. Napriek všetkému (i občasnej strate tempa) film funguje, rozosmeje a dojme presne tam, kde treba. Len škoda, že predškoláci, ktorým je zrejme určený, sotva v kine obsedia dve hodiny.