Inline korčuľovanie získalo počas dvadsiatich rokov vývoja mnoho podôb. Toto je jeho športová verzia a pohľad na účastníkov Svetového pohára v Soule. FOTO - ČTK/AP
BRATISLAVA - Tak ako výberu bicykla či lyžiarskemu vybaveniu, aj výberu kolieskových korčúľ na rekreačné jazdenie treba venovať dostatok času. Mnoho modelov na trhu má totiž štandardné, ale aj špecifické vlastnosti. Ak sa chcete lepšie zorientovať, zájdite radšej do špecializovaného obchodu, kde vám personál bude vedieť poradiť a vybrať pre vás ten správny model. V prípade nákupu v neznačkových predajniach síce ušetríte, ale riskujete nielen zlý výber, ale aj kratšiu životnosť a potom aj problémy s náhradnými dielcami.
Overte si servisné možnosti
"Pred kúpou kolieskových korčúľ, ktoré prirodzene podliehajú opotrebovaniu, si treba najprv overiť, aké sú možnosti neskoršieho servisu. Či sa bez problémov dajú zohnať náhradné dielce. Lebo niektoré značky majú menšiu servisnú podporu a potom môže vzniknúť problém," hovorí Miro Rybanič z bratislavského Arsenal inline & board shopu na Námestí 1. mája.
Na rekreačné jazdenie si budete vyberať z kategórie, ktorú výrobcovia väčšinou volajú fitnes. Musíte sa rozhodnúť, či budete jazdiť len občas, na kratšie vzdialenosti, alebo častejšie.
"Základný typ korčúľ v cene okolo 4-tisíc korún odporúčame pre tých, ktorí jazdia menej. Stredná trieda v cene od 5-tisíc je pre pokročilejších. Vyznačuje sa kvalitnejšími komponentmi a komfortom prispôsobeným na väčšiu a dlhotrvajúcu záťaž. Cena najvyššej triedy fitnes korčúľ sa začína pri 7-tisícoch. Cenové rozpätie je orientačné a líši sa v závislosti od výrobcov."
Štandardným rekreačným výberom je šírka koliesok v rozmedzí od 78 do 90 mm. Menšie kolieska sa používajú na inline hokej alebo jazdenie po prekážkach, väčšie kolieska až do 110 mm sú vhodné na športové korčuľovanie na rýchlosť. Síce sa pomalšie rozbiehajú, ale sú schopné dosiahnuť väčšiu maximálnu rýchlosť ako tie rekreačné.
Rôzna je aj tvrdosť koliesok, na rekreačných korčuliach sa používajú mäkké alebo stredne tvrdé kolieska, alebo ich kombinácia. Tvrdosť sa môže prispôsobovať aj podľa hmotnosti a schopností jazdca. Poraďte sa pri nákupe!
Ako správne nakupovať
Na výrobu vnútorných papučiek sa podobne ako pri lyžiarkach používajú moderné materiály. Sú nielen mäkké, ale odvádzajú vlhkosť od nohy. Väčšinou bývajú tvarovateľné a pôsobením tlaku a tepla sa prispôsobujú nohe. "Od toho sa odvíja nákup. Korčule treba skúšať iba na jednu ponožku, päta by mala byť dobre usadená, špičky prstov by mali cítiť koniec topánky. To preto, lebo materiál papučky sa po pár dňoch jazdenia prispôsobí. Povolí zhruba o tri až štyri milimetre," vysvetľuje Miro Rybanič.
"Ak by bola korčuľa väčšia už pri nákupe, po povolení papučky by v nej zrazu noha začala behať, a to nie je dobre. Máme na to trik. Ak si korčule obujete a pretlačíte koleno vpred, ako keby ste stáli v lyžiarkach, päta sa lepšie usadí. Vzniknutý priestor pri prstoch zodpovedá tomu, aký tam bude potom, keď sa papučka prispôsobí vašej nohe."
Vždy si radšej vyskúšajte viac modelov, zatiahnite topánky a chvíľu v nich pobudnite. Pri nákupe pre dieťa sa riaďte rovnakými pravidlami. Väčšina výrobcov ponúka aj nastaviteľné korčule, ktoré sa dajú o pár centimetrov prispôsobiť rastúcej nohe.
Z histórie
Prvé kolieskové korčule si poskladali bratia, kanadskí hokejisti, ktorí túžili trénovať aj v lete. Patentovaný výrobok dostal názov Rollerblade a dodnes má 300 patentov na inline korčule. Sériovo sa začali vyrábať v roku 1980.
Koncom osemdesiatych rokov odkúpila prvý patent talianska značka Benetton a definitívne pritiahla inline korčuľovanie do Európy. V západných krajinách prispôsobili novému masovému športu ulice miest alebo parky. V roku 1992 táto značka vyrobila prvé korčule anatómiou určené ženám.
Doplnky
Základnou výbavou korčuliara musí byť prilba. Zmerajte si obvod hlavy v centimetroch, podľa toho vám v obchode vyberú veľkosť (s, m, l, xl). Prilba musí pevne sedieť na hlave. Aj keď nemáte zapnuté remienky. Ich zapnutie ju už má len zafixovať. Maximálne sa tak zvýši pravdepodobnosť, že pri páde sa prilba nezošmykne na stranu.
Z chráničov sú azda najpodstatnejšie tie na ruky, lebo človek sa prirodzene snaží pád zabrzdiť rukami. Aj chrániče lakťov a kolien zabránia nepríjemným odreninám. V obchodoch si môžete kúpiť kompletné sady, ale chrániče na jednotlivé časti tela dostanete aj samostatne. Sú v cene od 300 korún a so zvyšujúcou sa cenou získate aj komfort, ktorý dodávajú moderné materiály.
Údržba
Pred aj počas sezóny si treba kontrolovať utiahnutie koliesok a ich opotrebovanie. Doťahujte ich opatrne, aby ste nestrhli závit. Kľúčik na doťahovanie môžete nosiť stále so sebou, môže sa zísť. Ak sú kolieska ojazdené, ale nie veľmi, môžete ich navzájom vymeniť. Prvé s tretím, druhé so štvrtým a potom ich otočte o 180 stupňov. Ak sú príliš zničené, treba ich vymeniť.
Skontrolujte si aj brzdu, ak je zodratá za špeciálnu rysku, treba ju vymeniť. Ložiská budete šetriť, ak sa budete vyhýbať vode, piesku či oleju. Dajú sa aj vyčistiť a opätovne namazať, ale je to zložitejšia záležitosť, tak to radšej zverte odborníkovi.
Topánky treba nechať vyschnúť na vzdušnom mieste. Ideálne je vnútornú papučku vybrať a sušiť samostatne. Perie sa iba v najnevyhnutnejších prípadoch. Inak by časom mohla stratiť svoje vlastnosti.
Inline podoby
Rýchlostné korčuľovanie - rekreačné alebo športové jazdenie na väčšie vzdialenosti. Bežne sa jazdia maratóny alebo polmaratóny v uliciach miest, alebo kratšie trate na špeciálnych mierne klopených dráhach.
Agresívne korčuľovanie - zahŕňa disciplíny street (jazda spojená s prekonávaním prekážok priamo na ulici alebo v skateparkoch) a jazda na U-rampe. Používané triky sa dajú rozdeliť na skoky s rotáciou okolo horizontálnej alebo vertikálnej osi, prípadne okolo oboch. Rotácia môže byť 180- až 900-stupňová. Ďalším základným trikom je šmýkanie sa korčuľami po prekážke (grind), ktorý sa používa v mnohých obmenách. Životným priestorom vyznávačov agresívneho korčuľovania je ulica, na ktorej ako prekážky slúžia schody, terasy či zábradlia. Korčule majú topánku z odolného plastu, rám na kolieska je väčšinou plastový (pri korčuliach na U-rampu hliníkový) a nízky, aby boli maximálne stabilné. V priestore medzi druhým a tretím kolieskom je rám špeciálne vyhĺbený. V tomto mieste sa môžu korčule pri kĺzaní (grinde) zachytiť na hrane prekážky.
Slalom voľný štýl - voľná jazda po slalomovej dráhe z plastových pohárikov uložených v rade za sebou, medzi ktorými sa pretekár pokúša robiť rôzne triky.
Rýchlostný slalom - súboj dvojice pretekárov o to, kto rýchlejšie prejde stanovenú slalomovú trať a zhodí menej pohárikov.
Skok do výšky - snaha o preskočenie latky po odraze z nájazdového mostíka.
Tanec na korčuliach - okrem klasických inline korčúľ sa používajú aj korčule quads, ktoré majú vpredu dve a vzadu dve kolieska vedľa seba.
Inline hokej - klasický hokej na inline korčuliach.
Technologické novinky
Technologické trendy sa posúvajú smerom k vyššiemu komfortu. Je jasné, že veľká pozornosť sa venuje práve rekreačným korčuliarom, lebo práve oni napĺňajú výrobcom kasy.
Napríklad firma Rollerblade čerstvo uviedla na trh korčule, ktorých nôž má nastaviteľnú dĺžku. Pri jazdení v meste často meníte smer, a tak potrebujete väčšiu ovládateľnosť. Vtedy si nastavíte minimálnu dĺžku.
Pri rýchlejšej a plynulejšej jazde na veľké vzdialenosti si nôž roztiahnete a medzi druhým a tretím kolieskom vznikne medzera veľká asi 4 cm. Dlhší nôž je vo väčších rýchlostiach stabilnejší. Novinkou je aj dofúkateľná zadná časť vnútornej papučky. Lepšie drží pätu a celý členok.
Nový pocit pri korčuľovaní sľubuje firma Fila. Vyvinula nový rám, so systémom aktívneho riadenia. Má dve časti, každá má dve kolieska. Podľa toho, či sa hmotnosť nachádza na vnútornom, alebo vonkajšom okraji korčule, sa rám natáča.
Skúsenejšiemu jazdcovi umožňuje systém efektívnejšie zábery. Nováčikovia, ktorí zaťažujú prevažne vnútornú stranu korčúľ, môžu vďaka takémuto rámu ľahšie udržať nohy pri sebe.
Všeobecne sa už upúšťa od klipsňových korčúľ, výrobcovia volia ľahšie a priedušnejšie materiály.
Inline akcie
Prešov - 10. jún: Ententiki Inline Maratón - neoficiálne majstrovstvá Slovenska v inline maratóne, pre výkonnostných a rekreačných pretekárov a deti, informácie: www.ententiki.com .
Bratislava - 11. jún.: Gigasport inline race - pre všetky kategórie od 3 rokov (50 m) až po veteránov nad 41 rokov (6000 m), súťaž pre rodiny, informácie: www.gigasport.sk .
Bratislava - 18. jún: Nestlé LifeInLine Tour - seriál deviatich pretekov v Čechách a na Slovensku, pre deti i dospelých, trate od 1,5 km do 21 km, informácie: www.lifeinline.cz .
Košice - 24. jún: Polmaratón Košice - Seňa - pre mužov i ženy starších ako 18 rokov, informácie: www.inline-kosice.com .
Bratislava - od 7. júla: 3. ročník Bratislava inline - úvodná večerná jazda ulicami mesta pre rekreačných korčuliarov, každý piatok až do 1. septembra, informácie: www.bratislava-inline.sk .
Žilina - 20. august: Nestlé LifeInLine Tour - seriál deviatich pretekov v Čechách a na Slovensku, pre deti i dospelých, trate od 1,5 km do 21 km, informácie: www.lifeinline.cz.
Košice - 1. október: Medzinárodný maratón mieru - súťaž inline korčuliarov sa uskutoční na trati dlhej 21,1 km, informácie: www.mmm.sk.