Dnes nikto presne nepozná pravidlá, na základe, ktorých sa pacienti do zoznamov na operácie zaraďujú, tvrdí ministerstvo zdravotníctva. ILUSTRAČNÉ FOTO - SITA |
BRATISLAVA - Poradovníky na operácie, ktoré neohrozujú priamo život pacienta, majú od júla robiť zdravotné poisťovne. Doteraz to mali na starosti nemocnice.
Ministerstvo zdravotníctva pripravuje vyhlášku, ktorá spresňuje, ako majú pacientov evidovať, ale poisťovne s tým nesúhlasia. Bránia sa, že na takú veľkú zmenu nie sú technicky pripravené a bude ich stáť peniaze.
Ministerstvo zdravotníctva verí, že touto vyhláškou zavedie do systému väčšiu transparentnosť a ukáže sa tiež kvalita nemocníc. "Dnes nikto presne nepozná pravidlá, na základe, ktorých sa pacienti do zoznamov zaraďujú alebo vyraďujú," tvrdí ministerstvo.
Chýbajúce pravidlá pre poradovníky pocítili tento mesiac detskí pacienti v petržalskej nemocnici v Bratislave. Pre nedostatok sestier ORL klinika niekoľko týždňov neprijímala deti na výber mandlí endoskopicky. Rodičom ani neoznámili náhradný termín. V budúcnosti by takúto situáciu mala riešiť poisťovňa.
Dnes navrhujú zaradenie pacienta do poradovníka lekári poisťovniam. Pacienti sa do zoznamu zapisujú v poradí, v akom do nemocnice prišli. Poisťovňa údaje podľa hovorkyne Spoločnej zdravotnej poisťovne Marcely Barusovej eviduje a poistencov zaraďuje na zoznam čakateľov. Pacient sa dostane na operáciu vtedy, keď poisťovňa na ňu uvoľní peniaze.
Ministerstvo navrhuje, aby poisťovňa do 24 hodín po tom, čo jej lekár oznámi zaradenie pacienta do poradovníka, lekárovi spätne oznámila, že pacient bol zaradený na predbežný zoznam. Pacient na ňom môže byť najviac dva mesiace. Dovtedy by poisťovňa mala skontrolovať, či operáciu skutočne potrebuje a vypočítať náklady. Ak kontrola neukáže chyby, pacient sa posúva do konečného zoznamu. Poisťovňa musí do 12 mesiacov od zaradenia do zoznamu zabezpečiť peniaze na operáciu, každému poistencovi musí tiež oznámiť, kedy ho do zoznamu zaradila alebo vyradila.
Barusová hovorí, že ak by mala vyhláška platiť v praxi, poisťovňa by musela neúmerne zvýšiť počet revíznych lekárov. "Doterajšie zmeny - dispenzarizácia, schvaľovanie neodkladnej zdravotnej starostlivosti a iných administratívnych činností revíznych lekárov tak zamestnávajú, že im neostáva čas na kontrolnú činnosť, ktorá by mala tvoriť základný pilier ich činnosti."
Ministerstvo zdravotníctva vyhlášku ešte nevydalo. Eva Slováková z tlačového oddelenia povedala, že v súčasnosti do nej zapracováva pripomienky poisťovní.
(dro)
Poradovník nie je možné zverejniť
Poradovníky sa môžu robiť len na operácie, ktoré neohrozujú priamo život a môžu sa odložiť. Vznikajú preto, že poisťovne nedokážu operácie zaplatiť, alebo pracovisko kapacitne nestíha.
Na niektoré operácie - výmeny kĺbov alebo rôzne operácie očí - pacienti čakajú aj dva roky a cez sponzorské dary nemocniciam sa snažia posúvať v zozname dopredu.
Pacienti sa často sťažujú, že v poradovníkoch je chaos a žiadali, aby svoje miesto mohli kedykoľvek skontrolovať. Podľa hovorkyne úradu na ochranu osobných údajov Libuše Stanovej poradovník nemôže byť prístupný širokej verejnosti. "Zákon to neumožňuje. Poisťovne by mohli zverejniť poradovníky iba vtedy, ak by mali písomný súhlas od každého poistenca."
Poisťovňa však musí zverejniť kritériá na zaraďovanie a vyraďovanie z poradovníka, a tiež zoznam výkonov, na ktoré jej poistenci čakajú. Tieto informácie môžu byť ľuďom užitočné, ak plánujú zmeniť poisťovňu. (dro)