Voľby

Na Slovensku budú 17. júna voľby. Pre mňa je to príležitosť spoznať slovenských politikov, dozvedieť sa viac o nich aj o politických stranách. Keď šoférujem, usmievajú sa na mňa z billboardov. Fotografie sú najúčinnejším prostriedkom vytvárania priaznivé

ho imidžu kandidátov. Sú aj voliči, ktorí nie veľmi rozumejú politike a rétorike politikov, nuž sa rozhodujú iba podľa vzhľadu kandidátov.

V Japonsku nemáme také veľké predvolebné billboardy s tvárou jedného politika ako na Slovensku. Na obrovských vyhradených paneloch je nalepených viacero menších plagátov. Voliči si tak môžu pohľadom porovnať naraz všetkých politických kandidátov. Hneď vedľa tváre je obyčajne vytlačené politické heslo. Typickým, veľmi častým gestom kandidátov na fotografiách je ruka zovretá v päsť, čo má byť akýsi prísľub: Budem pre vás tvrdo pracovať a myslím to vážne! Nikdy som na predvolebných plagátoch nevidel, že by mal niekto zdvihnuté prsty v tvare písmena V, ako to Japonci inak robia vždy, keď sa fotografujú. Úprimný úsmev na plagáte, to by mal byť zaručený recept na získanie sŕdc voličov. Japonskí politici s tým majú problém. Napriek dobrej politike nie sú vždy fotogenickí, takže výsledkom býva na plagáte silený úsmev malého nahnevaného muža.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Pred voľbami je v japonských mestečkách rušno. Ulice brázdia krížom-krážom volebné autá agitujúce voličov cez amplión. Zdá sa mi, že v Európe tento spôsob kampane nie je taký zaužívaný, pre ázijské krajiny je však typický. Pravdupovediac, takýto ruch a krik z predvolebnej kampane je dosť otravný.

Každý volebný kandidát má svoju dodávku, v ktorej sa spolu s ním vezie niekoľko žien-sympatizantiek. Na streche dodávky je obrovská tabuľa s menom kandidáta, ktoré ešte cez amplión neprestajne vykrikujú. Všetci z posádky vozidla majú na rukách biele rukavičky, cez prsia šerpy s menom kandidáta a mávajú okoloidúcim cez okno. Aby naozaj upútali pozornosť, idú autá veľmi pomaly. A napriek tomu, že obyvatelia občas pozerajú na agitátorov otrávene, tí s profesionálnym úsmevom ďakujú za podporu ich kandidátovi. Občas auto zastaví a kandidát prednesie zo strechy vozidla, alebo stojac pred ním, reč. Je dobré, keď jasne formuluje svoje sľuby, ale mnohí hovoria nezrozumiteľne, čo ľudia vnímajú iba ako hluk, najmä keď sa to deje ráno cestou do práce na vlakovej stanici.

SkryťVypnúť reklamu

Niektoré politické strany majú kandidátov z radov populárnych ľudí - športovcov, komikov, moderátorov, ktorí majú zabezpečiť vysoké percento voličov. Takíto ľudia často veľa nevedia a prekvapujú svojimi prostými prejavmi: "Neviem o politike nič, ale budem tvrdo pracovať!" A vzápätí predvedú nejaký svoj kúsok. Videl som takto jedného slávneho zápasníka, ktorý skopol na zem figurínu ľudskej veľkosti s nápisom: "Protestujem! Spotrebná daň." Fenomén kandidujúcich televíznych celebrít však už v Japonsku výrazne oslabol.

Sledujúc slovenskú predvolebnú kampaň sa mi zdá, že je viac konzervatívna, pokojná, javí sa ako vkusná a inteligentná. Pretože nie som občanom Slovenskej republiky, nemám v tejto krajine volebné právo. A tak len vravím svojej žene - choď voliť, ale nedaj sa zlákať iba zvučnými menami a popularitou.

SkryťVypnúť reklamu

MASAHIKO

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 648
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 416
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 730
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 280
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 416
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 723
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 936
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 269
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu