Úrad v rámci reformy presadil minister Rudolf Zajac. Funguje od začiatku roka 2005 a má kontrolovať zdravotné poisťovne, ale aj to, či lekári a nemocnice poskytujú zdravotnú starostlivosť správne. FOTO SME - PAVOL MAJER
BRATISLAVA - Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou by po voľbách zaniknúť nemal. Zhodujú sa na tom zdravotnícke aj pacientske organizácie.
Úrad v rámci reformy presadil minister Rudolf Zajac. Funguje od začiatku roka 2005 a má kontrolovať zdravotné poisťovne, ale aj to, či lekári a nemocnice poskytujú zdravotnú starostlivosť správne.
Pred dvomi rokmi, keď sa schvaľovali reformné zákony, myšlienka vzniku úradu veľkú podporu nemala. Lekárska komora, súkromní lekári, poisťovne, ale aj pacientske organizácie hovorili, že bude zbytočný, drahý a nebude nezávislý. Obávali sa, že svoje široké kompetencie bude pri udeľovaní licencií alebo pri sankcionovaní zneužívať. Niektoré výhrady majú dodnes, ale rušenie úradu nepovažujú za štastné riešenie a navrhujú skôr rozšírenie jeho pôsobnosti.
Prezident lekárskej komory Milan Dragula si myslí, že úrad by mal byť financovaný mimo zdravotného poistenia. "Ak má byť nezávislý, jeho predstavenstvo by nemala voliť vláda, ale parlament, pretože tam budú rôznorodejšie nominácie ako vo vláde." Pôsobnosť by rozšíril o úlohu arbitra medzi poisťovňami a lekármi v prípade podpísania zmlúv a tiež cenového regulátora.
Šéf asociácie súkromných lekárov Ladislav Pásztor si myslí, že úrad pri riešení sťažností pacientov by nemal ihneď a za každú cenu hľadať vinníka. Podľa neho prípady potrebujú čas a dôkladné vyšetrovanie a nie urýchlený ortieľ.
Predsedníčka asociácie na ochranu práv pacientov Anna Reháková tvrdí, že úrad by mal stáť viac na strane pacientov. Uvítala by, keby v jeho orgánoch mali zastúpenie aj oni. Vybavovanie sťažností by podľa nej malo byť rýchlejšie a výsledky šetrení by mali byť zverejňované. "Pomôže to pacientom v orientácii, ktorého lekára alebo nemocnicu si vybrať."
Všeobecná zdravotná poisťovňa od úradu očakáva konkrétne kroky. Jej hovorkyňa Petra Kafúnová povedala, že poisťovňa čaká, kedy úrad začne správne konanie v prípade nečestného náboru poistencov, ktorého sa mali dopustiť dve konkurenčné poisťovne.
Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že úrad má v zreformovanom zdravotníctve významné postavenie a je nezávislý. Okrem povinností má tiež "široký rozsah oprávnení konať v záujme pacientov". Eva Slováková z tlačového oddelenia ministerstva hovorí, že občania sa na úrad obracujú so sťažnosťami čoraz častejšie, čím "jednoznačne dokumentujú jeho opodstatnenosť a potrebnosť". (dro)
Čo robil úrad od roku 2005
udeľoval povolenia zdravotným poisťovniam, vykonal dohľad v poisťovniach - Spoločná zdravotná, Všeobecná zdravotná, Apollo, Sidéria, vydával platobné výmery na základe návrhov zdravotných poisťovní, ukladal pokuty platiteľom poistného, prešetroval sťažnosti a podnety občanov, pod úrad sa zaradilo 15 súdnolekárskych a patologickoanatomických pracovísk, dohľad nad zmluvami medzi poisťovňami a lekármi, vydával metodické usmernenia pre zdravotné poisťovne, od ministerstva zdravotníctva prebral centrálny register poistencov. Koľko ľudí sa na úrade sťažovalo
V roku 2005 1632 podaní 1430 úrad ukončil, 202 ešte rieši
K 31. 3. 2006 350 podaní 215 úrad ukončil, 135 ešte rieši
Na čo sa ľudia najviac sťažujú (rok 2006)
na postup pri liečbe 46 %,
na postup pri liečbe v súvislosti s úmrtím 17,4 %,
na nesprávny výber poplatkov za služby 6,5 %,
na neetický prístup zdravotníkov k pacientovi 6,2 %.
Hlavné úlohy úradu v tomto roku
zvýšiť úroveň dohľadu nad poskytovaním zdravotnej starostlivosti, dôslednejší a častejší dohľad nad zdravotnými poisťovňami, vydávanie rozhodnutí pri vymáhaní poistného, zmena kódov lekárov a poskytovateľov zdravotnej starostlivosti (od 1. 1. 2007), metodické odporúčania pre harmonizáciu činnosti zdravotných poisťovní vo vzťahu k poskytovateľom, agenda k ročnému zúčtovaniu, dohľad v zdravotnej poisťovni Dôvera. Zdroj:ÚDZS