Zdravotníci a pacienti by úrad pre dohľad nerušili

BRATISLAVA - Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou by po voľbách zaniknúť nemal. Zhodujú sa na ...

Úrad v rámci reformy presadil minister Rudolf Zajac. Funguje od začiatku roka 2005 a má kontrolovať zdravotné poisťovne, ale aj to, či lekári a nemocnice poskytujú zdravotnú starostlivosť správne. FOTO SME - PAVOL MAJER

BRATISLAVA - Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou by po voľbách zaniknúť nemal. Zhodujú sa na tom zdravotnícke aj pacientske organizácie.

Úrad v rámci reformy presadil minister Rudolf Zajac. Funguje od začiatku roka 2005 a má kontrolovať zdravotné poisťovne, ale aj to, či lekári a nemocnice poskytujú zdravotnú starostlivosť správne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Pred dvomi rokmi, keď sa schvaľovali reformné zákony, myšlienka vzniku úradu veľkú podporu nemala. Lekárska komora, súkromní lekári, poisťovne, ale aj pacientske organizácie hovorili, že bude zbytočný, drahý a nebude nezávislý. Obávali sa, že svoje široké kompetencie bude pri udeľovaní licencií alebo pri sankcionovaní zneužívať. Niektoré výhrady majú dodnes, ale rušenie úradu nepovažujú za štastné riešenie a navrhujú skôr rozšírenie jeho pôsobnosti.

Prezident lekárskej komory Milan Dragula si myslí, že úrad by mal byť financovaný mimo zdravotného poistenia. "Ak má byť nezávislý, jeho predstavenstvo by nemala voliť vláda, ale parlament, pretože tam budú rôznorodejšie nominácie ako vo vláde." Pôsobnosť by rozšíril o úlohu arbitra medzi poisťovňami a lekármi v prípade podpísania zmlúv a tiež cenového regulátora.

SkryťVypnúť reklamu

Šéf asociácie súkromných lekárov Ladislav Pásztor si myslí, že úrad pri riešení sťažností pacientov by nemal ihneď a za každú cenu hľadať vinníka. Podľa neho prípady potrebujú čas a dôkladné vyšetrovanie a nie urýchlený ortieľ.

Predsedníčka asociácie na ochranu práv pacientov Anna Reháková tvrdí, že úrad by mal stáť viac na strane pacientov. Uvítala by, keby v jeho orgánoch mali zastúpenie aj oni. Vybavovanie sťažností by podľa nej malo byť rýchlejšie a výsledky šetrení by mali byť zverejňované. "Pomôže to pacientom v orientácii, ktorého lekára alebo nemocnicu si vybrať."

Všeobecná zdravotná poisťovňa od úradu očakáva konkrétne kroky. Jej hovorkyňa Petra Kafúnová povedala, že poisťovňa čaká, kedy úrad začne správne konanie v prípade nečestného náboru poistencov, ktorého sa mali dopustiť dve konkurenčné poisťovne.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo zdravotníctva tvrdí, že úrad má v zreformovanom zdravotníctve významné postavenie a je nezávislý. Okrem povinností má tiež "široký rozsah oprávnení konať v záujme pacientov". Eva Slováková z tlačového oddelenia ministerstva hovorí, že občania sa na úrad obracujú so sťažnosťami čoraz častejšie, čím "jednoznačne dokumentujú jeho opodstatnenosť a potrebnosť". (dro)

Čo robil úrad od roku 2005

udeľoval povolenia zdravotným poisťovniam, vykonal dohľad v poisťovniach - Spoločná zdravotná, Všeobecná zdravotná, Apollo, Sidéria, vydával platobné výmery na základe návrhov zdravotných poisťovní, ukladal pokuty platiteľom poistného, prešetroval sťažnosti a podnety občanov, pod úrad sa zaradilo 15 súdnolekárskych a patologickoanatomických pracovísk, dohľad nad zmluvami medzi poisťovňami a lekármi, vydával metodické usmernenia pre zdravotné poisťovne, od ministerstva zdravotníctva prebral centrálny register poistencov. Koľko ľudí sa na úrade sťažovalo

SkryťVypnúť reklamu

V roku 2005 1632 podaní 1430 úrad ukončil, 202 ešte rieši

K 31. 3. 2006 350 podaní 215 úrad ukončil, 135 ešte rieši

Na čo sa ľudia najviac sťažujú (rok 2006)

na postup pri liečbe 46 %,

na postup pri liečbe v súvislosti s úmrtím 17,4 %,

na nesprávny výber poplatkov za služby 6,5 %,

na neetický prístup zdravotníkov k pacientovi 6,2 %.

Hlavné úlohy úradu v tomto roku

zvýšiť úroveň dohľadu nad poskytovaním zdravotnej starostlivosti, dôslednejší a častejší dohľad nad zdravotnými poisťovňami, vydávanie rozhodnutí pri vymáhaní poistného, zmena kódov lekárov a poskytovateľov zdravotnej starostlivosti (od 1. 1. 2007), metodické odporúčania pre harmonizáciu činnosti zdravotných poisťovní vo vzťahu k poskytovateľom, agenda k ročnému zúčtovaniu, dohľad v zdravotnej poisťovni Dôvera. Zdroj:ÚDZS

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 648
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 416
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 730
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 280
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 416
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 723
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 936
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 269
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu