Aby nadnárodní predajcovia nábytku a doplnkov pritiahli v zostrujúcom sa konkurenčnom prostredí zákazníkov, investujú čoraz viac aj do reklamy. Najviac na inzercii nábytkárskych reťazcov zarábajú televízie. FOTO - TASR
BRATISLAVA - Tržby z maloobchodného predaja nábytku a bytových doplnkov sa na Slovensku za posledné roky zvýšili o niekoľko miliárd ročne. Pribúda počet predajcov, čo zvyšuje konkurenčný boj, najmä medzi veľkými reťazcami Ikea, Europa Moebel a nováčikom na trhu, rakúskym reťazcom Kika. Svedčia o tom napríklad rastúce výdavky na reklamu.
Ikea do reklamy v médiách podľa agentúry TNS v roku 2003 investovala vyše 18 miliónov korún, vlani to už bolo vyše 45 miliónov, čo je viac ako tretina celkových výdavkov, ktoré dá na reklamu vyše dvesto predajní nábytku na Slovensku. Tie vlani presiahli 128 miliónov korún.
Predajcovia nábytku na trhu s reklamou patria len medzi malých klientov. Ikea sa pred dvoma rokmi v prieskume TNS, ktorý zisťoval najväčších zadávateľov reklamy, umiestnila až na 144. mieste.
Kika začala zostra
Zväčšujúci sa priestor na trhu s nábytkom vlani v novembri využil reťazec Kika, keď si v Bratislave otvoril svoj zatiaľ jediný obchodný dom na Slovensku. Hneď po príchode na náš trh vlani v novembri dala Kika podľa TNS na reklamu do konca roka takmer 19,5 milióna korún. Z toho vyše 18 miliónov investovala hneď v prvý mesiac reklamnej kampane. V tomto roku však rakúsky reťazec s výdavkami na reklamu výrazne poľavil. Od januára do apríla investoval do svojej propagácie v médiách len 9,5 milióna korún.
Žiadne veľké stratégie
Konkurenti Ikea a Kika pre SME potvrdili, že na upevnenie na trhu neplánujú žiadne špeciálne marketingové stratégie. "Na rozdiel od konkurencie prichádzame vždy s novou tematicky zameranou ponukou tovaru. Náš obchodný dom reaguje na dané obdobie," povedal riaditeľ spoločnosti KIKA pre Slovenskú a Českú republiku Július Černický. Možností, ako si získať zákazníkov je podľa Ikea viac. "Rozdiel od konkurencie vidíme v spôsobe prezentovania sortimentu, ukážke tipov, nápadov, riešení a prístupe k zákazníkom," uviedla spoločnosť. Podobne ako v Ikea či diskontne orientovanej nábytkárskej predajni Europa Möbel sa v ňom dá zohnať kompletné vybavenie domácností.
Šéf Kika na Slovensku Černický SME nespresnil, aký podiel na trhu chce jeho obchod dosiahnuť. Nepriamo však potvrdil ďalšie investície do propagácie. "Náš symbol, červenú KIKA sedačku, pozná v Rakúsku podľa prieskumov 94 percent opýtaných. Toto by sme radi dosiahli aj na Slovensku."
Ikea je líder
Lídrom na trhu je stále Ikea. Tržby švédskej firmy na Slovensku sa vlani vyšplhali na 1,16 miliardy korún. Týmto obratom sa firma začala približovať 10-percentnému podielu na domácich maloobchodných tržbách z predaja nábytku. Tie sa celkovo podľa Štatistického úradu takmer z deviatich miliárd vyšplhali vlani na vyše 11 miliárd korún. Zvýšený boj o zákazníka ich pravdepodobne aj v tomto roku posunie o niečo vyššie.
Výdavky predajcov nábytku na reklamu v miliónoch Sk
Rok Ikea Europa Kika SK predajcovia
Moebel spolu
2003 18,39 0 0 50,25
2004 35,25 0 0 68,66
2005 45,01 18,47 19,49 128,61
2006 (Jan. - Apr.) 23,24 9,59 3,55 47,07
Zdroj: TNS
Pozn.: Ide o reálne výdavky podľa reklamných cenníkov bez započítania bartrových obchodov, zliav a agentúrnych bonusov.
Tržby za maloobchodný predaj nábytku na Slovensku v tisícoch korún
Rok Tržby (bez DPH)
2001 4 393 060
2002 8 971 198
2003 9 039 746
2004 12 683 405
2005 11 040 429
Zdroj: Štatistický úrad. Údaje sú zakúpené denníkom SME.
Dovoz a vývoz (v mld. Sk)
sedadlá a lôžka ostatný nábytok
Rok Vývoz Dovoz Vývoz Dovoz
2001 8,91 5,02 6,96 2,87
2002 13,29 4,84 8,25 3,16
2003 21,73 7,67 9,43 3,07
2004 13,127 8,58 10,47 3,85
2005 * 7,90 6,92 12,12 4,04
* predbežné výsledky
Zdroj: Štatistický úrad. Údaje sú zakúpené denníkom SME.