Sťažovatelia Rade pre reklamu napísali, že sú pobúrení spôsobom, akým je žena na billborde zobrazená. Je to podľa nich "nechutné, ponižujúce, demoralizujúce a dehonestujúce". FOTO - ARCHÍV |
BRATISLAVA - Bilbordy na módnu značku Sisley, na ktorých si potetovaný fotograf na pláži fotí znudenú modelku pridržiavajúcu si živôtik, vyvolali na Slovensku pobúrenie. Na jeden z bilbordov reklamnej kampane pod názvom J'adore Cannes prišli slovenskej Rade pre reklamu dve sťažnosti súkromných osôb. Sú pobúrené spôsobom, akým je žena na bilborde zobrazená. Reklama podľa nich predvádza ženu a jej telo ako tovar.
Zadávateľom reklamy je Benetton group a aj keď nie je taká provokujúca ako iné reklamné kampane Benettonu, prípadom sa bude zaoberať nielen slovenská Rada pre reklamu, ale aj obdobný orgán v Taliansku a o sťažnostiach je informovaná aj EASA - Európska aliancia samoregulačných orgánov v Bruseli.
"Ide o cezhraničnú sťažnosť, museli sme to postúpiť ďalej," hovorí výkonná riaditeľka Rady pre reklamu Monika Korkošová.
Zadávateľ bilbordu talianska firma United Colors of Benetton však rozhodnutia Talianskej rady pre reklamu chronicky neakceptuje. U nás je zvykom, že ak rada dospeje k názoru, že nejaká reklama je neetická, firma ju spravidla stiahne.
Reklamné kampane na značku Sisley sú už roky založené na provokovaní, dvojzmyselnosti, ktorá je síce pre niekoho poburujúca, no upúta pozornosť. V podobnom duchu sú aj ďalšie bilbordy zo série najnovšej reklamnej kampane.
Slovenská rada pre reklamu zatiaľ čaká na stanovisko talianskej. Podobný prípad cezhraničnej sťažnosti riešila rada pred tromi rokmi, zhodou okolnosti to bola tiež sťažnosť na reklamu Sisley, na ktorej bola časť ženského tela v spodnej bielizni.
Vtedy usúdila, že reklama nie je neetická. "Na vizuáloch sa nenachádzalo nič, čo by bolo neslušné, porušovalo normy slušnosti a mravnosti, propagovalo nadmerné podliehanie sexualite, alebo zobrazovalo nahotu nevhodným spôsobom," píše sa v stanovisku rady.
Iným prípadom zahraničnej sťažnosti bol leták poľskej spoločnosti Vegas, sľubujúci pri zatelefonovaní a zaplatení registračného poplatku veľkú výhru a zájazd. V tomto prípade Rada pre reklamu skonštatovala porušenie etických pravidiel reklamy.