Milan Moravčík v roku 1977 emigroval. "Bol som elektrikár, nevrátil som sa z liečenia v Taliansku, na spiatočnej ceste som v Rakúsku požiadal o politický azyl. Neskôr som bol aj v USA, Austrálii..." Spomína aj na protestnú demonštráciu, na ktorej sa zúčastnil v roku 1982 počas návštevy prezidenta Gustáva Husáka vo Viedni. "S kamarátom sme zostrojili transparent, na ktorom bolo po slovensky aj po nemecky napísané, aby zastavil krvavé politické a náboženské prenasledovanie na Slovensku." Domov sa vrátil až v roku 1991. FOTO PRE SME - MIRIAM HOJČUŠOVÁ |
Milan Moravčík z Cabaja-Čápora už asi päť rokov bojuje proti interrupciám. S transparentom chodieva najmä na Agrokompex, ale uplynulý týždeň s ním postával aj na nitrianskej pešej zóne.
"Bol som aj pred kostolom na Nitrianskom hrade. Z biskupského úradu na mňa zavolali políciu, hoci som nič nezákonné neurobil," tvrdí. "Hliadka preverila sťažnosť, že obťažuje ľudí, ale zistila, že len propaguje svoje náboženské presvedčenie," povedali na mestskej polícii.
Moravčík tvrdí, že bojuje za pravé katolícke učenie, ktoré katolícka cirkev hlásala vyše 1900 rokov, až do druhého Vatikánskeho koncilu. "Vlani bolo štyridsať rokov, čo sa skončil. Po ňom sa do vedenia cirkvi dostali modernisti. Napríklad svätá omša už nie je tradičná," hovorí dôchodca, ktorý nesúhlasí ani s myšlienkami ekumenizmu. Vlani v októbri dokonca prestal chodiť do kostola. "Vtedy boli v našej obci misie. Bol to cirkus - mladí hrali na gitare rytmické piesne, potom začali vykrikovať: Ježiš ťa miluje takého, aký si. Ale Ježiš nás miluje, keď robíme pokánie," hnevá sa dôchodca.
So svojím skladacím transparentom navštevuje len Nitru, na dlhšie cesty nemá peniaze. Opäť sa chystá aj na Agrokomplex. "Ľudia sú dnes väčšinou apatickí. Takých, čo sa mi prihovoria a debatujú, je len pár."