. O evidenčných číslach na autách sa v ňom nepíše.
Štátny znak bude na značke namiesto pomlčky medzi písmenami a číslami. "Zdá sa, že je to naozaj problém," pripúšťa právnik Tomáš Kamenec. Odborník na protokol a heraldiku Jarolím Antal hovorí, že zákon určuje používanie znaku napríklad na ministerstvách, hraniciach, v školách, na pečiatkach, úradných preukazoch, štátnych ceninách, minciach, bankovkách, národných pamätníkoch, ale "určite nie na evidenčných číslach áut".
Nové evidenčné čísla predstavil vo štvrtok minister vnútra Martin Pado. Už sa na ne nebudú lepiť nálepky z STK a emisných kontrol a keďže tým vznikol voľný priestor, ministerstvo sa namiesto pomlčky rozhodlo vsunúť do ešpézetiek štátny znak.
Antalovi sa to zdá nedôstojné. "Štátny znak vždy musí byť na najčestnejšom mieste, nie tam, kde sa náhodne vytvorí priestor namiesto pomlčky," hovorí Antal. Podľa neho je podoba novej značky zlá aj z heraldického hľadiska, pretože náš znak vzdáva česť európskemu. To však nie je možné, keďže Európska únia nemá suverenitu ani ústavu, kým Slovensko je suverénny štát s ústavou.
Vedenie ministerstva vnútra je presvedčené, že umiestnenie štátneho znaku na ešpézetku je v súlade so zákonom. Argumentuje napríklad tým, že ministerstvá sú oprávnené používať štátny znak a keďže ministerstvo aj vydáva evidenčné čísla, nie je nijaký problém.
Vo štvrtok minister vnútra Martin Pado tvrdil, že značky s novým dizajnom nebudú stáť viac ako doterajšie. Podľa neho je to záležitosť firmy, ktorá dokáže vyrobiť značky za rovnakú cenu. Nepovedal, koľko ministerstvo platilo za značky a koľko bude platiť.
Výrobcom značiek je firma Turčan Delta. Jej šéf Peter Blizniak tiež odmieta povedať, či sa cena značiek zvýšila. "My vám to povedať ani nemôžeme. Robíme ich pre ministerstvo vnútra a keď oni povedali, že stoja rovnako, tak my vám nepovieme viac a stotožňujeme sa s tým," hovorí. (rf)