FOTO - ČTK/AP |
Päťposchodovú futuristickú budovu stavali desať rokov a slúžiť začína tesne pred futbalovými majstrovstvami sveta. Ide o posledný z gigantických projektov od zjednotenia Nemecka, ktoré zahŕňalo rekonštrukciu Postupimského námestia a Ríšskeho snemu.
Berlín nemal nikdy centrálnu vlakovú stanicu, až teraz sa splnili desaťročné sny. Oslavy odštartovala kancelárka Merkelová, ktorá prišla do Berlína rýchlovlakom z Lipska. Nasledovali koncerty, ohňostroj i svetelná show, pri ktorej sa očakávalo pol milióna ľudí.
"Rozdelenie počas studenej vojny zanechalo obrovský pás územia pozdĺž Berlínskeho múra. Sme šťastní, že sme postavili najväčšiu železničnú križovatku na svete," povedal šéf Deutsche Bahn Hartmut Mehdorn.
Stanica vyzerá ako letiskový terminál a potvrdzuje reputáciu Berlína ako architektonicky najambicióznejšieho mesta v Európe. Dvanásť metrov nad úrovňou ulice sú nástupiská zo smeru východ - západ, ktoré spájajú destinácie z Paríža a Moskvy. Pätnásť metrov pod povrchom je zasa trať zo severu na juh, ktorá spája Kodaň s Aténami. V budove je viac ako 40 presklených výťahov, 54 eskalátorov a obrovské nákupné centrum. Zo stanice je famózny výhľad na sídla kancelára a budovu Ríšskeho snemu.
Architekt Meinhard von Gerken nazval svoje dielo "mobilná katedrála" a povedal, že jeho hlavným zámerom bolo, aby do každého kúta stanice dostal denné svetlo. Stanica stála 700 milión eur, celkové náklady aj s výstavbou trate, tunelov a korigovania toku rieky Spréva sa vyšplhali na neuveriteľných desať miliárd eur.
Kritici hovoria, že ide o mrhanie peniazmi. V čase, keď berlínsky rozpočet bankrotuje a nezamestnanosť dosahuje dvojciferné číslo, mesto nepotrebuje ultramodernú stanicu a nové obchody.
ŠTEFAN HUDEC