ILUSTRAČNÉ FOTO - SITA/AP |
Výskumníci z londýnskeho Medical Research Council objavili perfektnú výhovorku na prejedanie sa - môže za to mozog. Odbornejšie povedané, prišli na prvý neurobiologický dôkaz toho, prečo niektorí ľudia nedokážu odolať pokušeniu v podobe jedla. Štúdia poskytuje nielen dôkaz o tom, že niektorí ľudia sú mimoriadne citliví na obrázky jedla, ale vysvetľuje aj silu reklamy na potraviny.
Vedci už dávnejšie vedeli, že existuje istá povahová črta, ktorá núti ľudí k odmeňovaniu sa a hľadaniu pôžitkov vrátane jedla. U niekoho je táto črta výraznejšia, u iného slabšia.
Predchádzajúce výskumy ukázali, že ľudia, čo sa radi odmeňujú, dychtia po jedle viac a je u nich aj pravdepodobnejšia nadváha. Až doposiaľ však neexistovali na to vedecké dôkazy. Teraz britskí vedci pomocou magnetickej rezonancie zistili, ako si vzťah ku jedlu "preberie" mozog. U ľudí s vyššou citlivosťou na odmenu sa preukázala vyššia aktivita mozgu v piatich oblastiach, ktoré sa podieľajú na motivácii alebo túžbe po odmene. K tejto vyššej aktivite dochádza vtedy, keď sa človek napríklad len pozrie na obrázok lákavého jedla.
Výskumníci sledovali mozgovú aktivitu dvanástich mužov a žien, ktorým predložili obrázky rôznych jedál - od chutného čokoládového dezertu cez neutrálnu brokolicu až po nechutne vyzerajúce zhnité mäso. Pri obrázkoch chutného jedla bola u ľudí s vyššou citlivosťou na odmenu aktivita mozgu až dvakrát intenzívnejšia. "To čiastočne vysvetľuje, prečo majú niektorí ľudia tendenciu k prejedaniu sa," povedal vedúci štúdie John Beaver. Podľa neho to vysvetľuje aj celkovo rastúcu obezitu u ľudí - sme totiž zahltení reklamou na dobré jedlo.