Z približne 165-tisíc púmp po celých USA sa dá palivo s etanolom (E85) kúpiť len na 685 z nich. FOTO - TASR |
Pri svojej návšteve Kongresu riaditelia General Motors, Ford Motor, DaimlerChrysler podporili plán 25x25, podľa ktorého by bola do roku 2025 spotreba pohonných látok v doprave na 25 percent krytá z obnoviteľných zdrojov. Počet púmp s etanolom sa však musí mnohonásobne zvýšiť. Kongres by mohol pomôcť úľavami či dotáciami pri nevyhnutnej prestavbe čerpacích staníc.
Z približne 165-tisíc púmp po celých USA sa dá palivo s etanolom (E85) kúpiť len v 685 z nich. Podľa odborníkov by sa pre masové využívanie etanolového paliva musel zvýšiť počet takýchto čerpacích staníc na 34- až 50-tisíc.
Po amerických cestách jazdí asi päť miliónov áut prispôsobených na pohon alkoholom. K nim má v tomto roku pribudnúť ďalší milión, prevažne z produkcie detroitských automobiliek General Motors a Ford. Etanol, ktorý sa v USA používa ako palivo E85, zmiešaný s 15 percentami klasického benzínu, sa vyrába z kukurice pestovanej v poľnohospodárskych oblastiach Spojených štátov.
Zníženie závislosti od zahraničnej ropy aj podpora domáceho poľnohospodárstva sú snahou aj súčasnej americkej vlády. Prezident George Bush v tohtoročnej správe o stave únie povedal, že do roku 2025 sa má najrôznejšími spôsobmi vrátane využitia solárnej či veternej energie nahradiť 75 percent ropného dovozu. Nezávislosť od blízkovýchodnej ropy je aj politickým cieľom USA. Bush, s ktorým sa zástupcovia automobiliek majú stretnúť v júni, vidí cestu k väčšej nezávislosti krajiny od dovážanej ropy tiež v podpore výskumu hybridných vozidiel s kombinovaným spaľovacím a elektrickým motorom a vo väčších daňových úľavách pri kúpe takýchto áut.
Niektorí odborníci hovoria, že väčšiemu rozšíreniu vozidiel na etanol môže brániť jeho vyššia spotreba. Energetická výkonnosť E85 je o 28 percent nižšia ako pri bežne používanom palive. Podľa amerického ministerstva dopravy na prejdenie rovnakej vzdialenosti treba 1,4-krát viac E85 ako plnohodnotného benzínu. To sa prejavuje v nákladoch, ktoré zatiaľ nie sú v porovnaní s klasickým benzínom konkurencieschopné. (čtk)