Manažment v období chaosu

Všetko bolo vlastne veľmi dobre zohrané. Niekedy síce vypadol počítač, fax alebo telefón, ale dianie vo firme sa riadilo podľa určitej pravidelnosti. Obchody sa robili rutinne a práve tak rutinne sa vždy našli peniaze do firemnej pokladne. Takýto pokojný

život teraz definitívne skončil. Nové informačné technológie nám vnucujú svoje tempo, správanie i priebeh profesionálnych rokovaní. Kto toto tempo nezachytí a neudrží, má smolu a odpadáva.

V televíznych správach z ekonomiky môžeme z času na čas vidieť mladé firmy či podnikateľské skupinky, tzv. Start-Up firmy, ktoré z ničoho nič naraz vzniknú a hneď zarábajú milióny. Riaditelia či riaditeľky, ktorých vek neprekračuje 25 rokov, hádžu za hlavu celú hierarchiu, zamestnanci prichádzajú a odchádzajú, kedy chcú. Mnohí totiž pracujú najradšej o druhej v noci kvôli vysokému kreatívnemu potenciálu. Tu sa jednoducho zvyšujúcemu časovému a výkonnostnému tlaku šikovne vyhýbajú. Štruktúry sa bezo zvyšku odbúravajú a komunikácia prebieha prostredníctvom neformálnych kanálov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Takýto model možno použiť len v najmenších organizáciách, pričom sa zabúda na mnohé významné faktory. Tento koncept pripomína manažment v škôlke. Riziko, že takýto podnik sklame očakávania, je veľmi veľké.

Ako by sa mal riadiť pracovný svet v období zmien? Ako dosiahneme, aby množstvo e-mailov denne nekončilo na šéfovej obrazovke a následne ho tak neblokovalo v jeho práci? Ako zorganizovať kanceláriu s nepretržitou prevádzkou, v ktorej musia byť Helpdesk a Hotline obsadené 24 hodín denne? Môžeme zrušenie kancelárie a s ním spojené dislokovanie zamestnancov realizovať bez videokamery a kde, kedy a ako často sa stretávajú jednotlivé tímy spolupracovníkov? Koľko kompetencií môže firma zrušiť bez toho, aby si sama škodila? Je zrejmé, že organizačná štruktúra takejto firmy je podstatne plochejšia - ale kto udeľuje príkazy a zadáva zadania? A ako funguje strategický controlling v organizáciách, kde spolupracovníci komunikujú prakticky len pomocou WAP mobilného telefónu? Ako môžeme v takýchto podmienkach podporovať tímové schopnosti a lojalitu zamestnancov? Je tu množstvo nezodpovedaných otázok a získané skúsenosti sú pritom ozaj len okrajové.

SkryťVypnúť reklamu

Jedna vec je úplne jasná: Prevádzka všetkých organizácií sa musí v krátkej dobe prispôsobiť novým technológiám podstatne flexibilnejšie a pritom veľmi organizovane. Začať možno hneď niekoľkými kratšími a pevne moderovanými mítingmi, či už osobnými, alebo zorganizovanými ako video- konferencie.

Opisy jednotlivých pozícií je nutné zmeniť na funkciogramy, v ktorých sa jasne stanoví, kto, v akej funkcii je za čo zodpovedný. Hranice medzi jednotlivými kompetenciami musia byť veľmi jasne definované. Intenzívne a v krátkych časových intervaloch vedené rozhovory so spolupracovníkmi, pri ktorých sa exaktne stanovia ciele, umožňujú kompetentné riadenie i na väčšie vzdialenosti. Nakoniec nebude podkladom pre vyššie odmeny strávená pracovná doba, ale jedine dosiahnutý výkon a výsledok.

SkryťVypnúť reklamu

Dosiahnutie takýchto ďalekosiahlych zmien a navyše v prijateľnom čase a tempe, si vyžaduje niektoré nevyhnutné predpoklady:

1. Kompetencia presadiť takéto ďalekosiahle zmeny musí vychádzať z riadiacej úrovne.

2. Manažment musí poskytnúť všetku potrebnú podnikovú logistiku.

3. Aby vedenie vôbec bolo schopné robiť zmeny, samotní manažéri sa musia intenzívne zaoberať novými technológiami. Nestačí jednoducho prijímať e-maily a vypočuť si odkazovú schránku na vlastnom telefóne.

4. Nevyhnutná systémová analýza by mala byť produktom riadiacej projektovej skupiny zloženej jednak z členov vedenia, jednak z potrebných špecialistov.

5. Táto skupina potom zodpove- dá za úspešnú implementáciu a presadenie novej firemnej logistiky.

Harmonizácia a štandardizácia jednotlivých pracovných postupov od prevádzky skladu až po účtovníctvo dokáže veľmi rýchlo redukovať náklady. Tajomstvo úspechu potom spočíva v tom, že organizujeme toľko kontrol, koľko je potrebné, ale len tak málo, koľko je nevyhnutné. Racionálne využívanie týchto procesov potom zaručuje konkurencieschopnosť firmy už na začiatku novej high-tech doby.

SkryťVypnúť reklamu

JAN ZVĚŘINA,

Hill International

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  6. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  7. Probiotiká nie sú len na trávenie
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 403
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 024
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 695
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 396
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 083
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 674
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 619
  8. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 1 582
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu