Už 4,1 milióna ľudí využívalo v Nemecku ponuky pracovných miest prostredníctvom internetu. Potvrdil to prieskum spoločnos- ti GfK. Výber pracovných ponúk a založenie životopisu je najčastejšia a najobľúbenejšia e-commerce aktivita nemeckých užívateľov internetu.
Potenciálne možno uvažovať podľa údajov prieskumu ešte s dosiahnutím hodnoty desať miliónov návštevníkov web-stránok, ktorí sa zaujímajú o online informácie o pracovných miestach, a to je viac ako 50 percent všetkých používateľov internetu v Nemecku. V USA je to podľa informácií Sebastiana Turnera, šéfa berlínskej reklamnej agentúry Scholz & Friend, už 30 000 pracovných špecializovaných stránok s viac ako 2,5 miliónom životopisov na internete. „V mnohých odboroch sa medzitým obsadili dve tretiny všetkých pracovných miest prostredníctvom internetu a počet medzi online zadaním informácie a obsadením sa tak skrátil zo 113 dní na 45 dní,“ to tvrdí Turner.
Takisto Marktforschunginstitut Forrester Research očakáva v časovom horizonte medzi rokmi 1999 a 2002 rast online vyhľadávaní pracovných miest a ich ponukou v Európe zo 44 miliónov dolárov na 708 miliónov dolárov. V USA využíva už teraz 90 percent všetkých vyhľadávajúcich pracovné miesto práve internet. V Nemecku predstavuje časť online pracovného trhu na celkovom pracovnom trhu približne 10 percent, tvrdí Stephen Lindenfeld z Jobs&Adverts. Predsa však s rastúcim šírením internetu stúpa tiež počet hľadajúcich prácu na www stránkach.
Avšak ktoré prednosti a nedostatky sú spojené s využívaním tohto nového média?
Pre tých, ktorí miesta ponúkajú, sa prednosti relatívne rýchlo nahromaďujú.
Najskôr je výhrou čas - stručne povedané „interný proces optimalizácie nákladov“. Miesto možno vypísať iba pár kliknutiami myšou a uchádzači budú prichádzať ako súbory prostredníctvom e-mailu, tak sa môžu procesné náklady drasticky redukovať. Žiadne vysvetľovanie odborných termínov, žiadne faxy s vydavateľstvami, žiadne hory papiera netreba otvárať a posielať naspäť.
Na druhom mieste treba v internete vidieť priestor, ktorý nie je obmedzovaný vydavateľskými termínmi. V tomto prípade sú inzeráty ihneď po zadaní zobrazované, prípadne sa dostanú až priamo ku kandidátovi, ktorý zodpovedá zadanému profilu. Tak sa môže pokojne stať, že na dopoludnia zadané kritériá na danú pracovnú pozíciu má firma popoludní k dispozícii kontaktnú snímku vhodných kandidátov. To je veľkou prednosťou oproti klasickému vyhľadávaniu pracovníkov prostredníctvom tlačených médií. Ako tvrdí Andreas Arntzen, šéf stránky Jobline, normálny recruitingový proces prostredníctvom inzerátu v tlači sa vyšplhá na niekoľko desiatok dní, v priemere trvá deväťdesiat dní. „Prostredníctvom internetu sa nájdu noví spolupracovníci spravidla počas jedného, maximálne štyroch týždňov. Základom teda je, že sa to uskutočňuje ako priame vyváženie medzi požiadavkami zamestnávateľa a kvalifikáciou uchádzača. Natrafíme takpovediac už na predvýber pre zamestnávateľov.“
Náklady na online trh práce sú rôzne, avšak spravidla možno hovoriť o tom, že sa nachádzajú pod úrovňou bežnou pre vyhľadávanie pracovníkov prostredníctvom tlačených médií. Prezeranie vypísaných ponúk je pre potenciálnych kandidátov na interenete bezplatné, zatiaľ čo noviny alebo časopisy si musia kúpiť alebo predplatiť.
Ktoré kritériá by sa mali pri výbere trhu práce stanoviť? Kritériá by mali brať do úvahy región, branžu, cieľovú skupinu. To je základ, aby vyhľadávanie mohlo byť úspešné a pre firmy naozaj efektívne - to znamená, aby hľadali potenciálnych a najlepších kandidátov tam, kde sa skutočne nachádzajú.
Samozrejme, že sú s využitím internetových pracovných trhov spojené aj určité nevýhody. To môže vzniknúť pri ponuke pracovných pozícií u burzovo orientovaných akciových spoločností, ktoré sú potom barometrom rastu. Takéto informácie sa potom prostredníctvom internetu dostanú len k tým kandidátom, ktorí skutočne zodpovedajú zadaným kritériám. V takomto prípade sa klasické široké pôsobenie inzerátu nenapĺňa. Avšak za podmienok, kedy sa konkurencia na trhu vyostruje, sa možno viac stretnúť s takýmito diskrétnymi uverejneniami. A pracovné trhy možnosť zostať v anonymite aj preto ponúkajú.
V súčasnosti možno pozorovať, že sa inzeruje kombinovane: v tlačových médiách, zvlášť v odborných časopisoch a na internetových trhoch. V tlačových médiách sa zvýrazňuje imidž spoločnosti a len v hrubých rysoch sa opisuje pozícia, zatiaľ čo na internete je možné poskytnúť oveľa viac informácií o pracovnom mieste. Význačný je pritom trend zvýrazniť vylučovacie kritériá, ktoré majú za cieľ zredukovať zbytočné reakcie uchádzačov, ktorí kritériá nespĺňajú. Taký postup prirodzene predpokladá, že zverejnenie na internete nebude len také, ako zvyčajne býva v tlačových médiách.
Pokiaľ ide o internet, aj tu je rozdiel v spôsobe prezentovania ponúk. Môže ísť o jednoduché zapisovanie jednotlivých ponúk ako „v škole na tabuľu“ alebo ísť o zoradenie ponúk tak, že sa budú dať vyberať pomocou zadaných kritérií.
Aj veľké personálne agentúry nastupujú trend hľadania pracovných miest na internete. Preto v roku 1999 využívalo až 80 percent nemeckých headhunterov internet pre vyhľadanie vhodného kandidáta. Vyplynulo to z ankety Nemeckého zväzu poradcov. (r)