FOTO - TASR
BRATISLAVA - Mnohí cykloturistickú sezónu vďaka príjemnému počasiu začali už v apríli, niektorí sa na ňu len chystajú. Ak o kúpe bicykla uvažujete po prvý raz alebo chcete len vymeniť starý za nový, treba sa najprv zorientovať na trhu. Ponuka je bohatá a ovplyvňujú ju nové trendy.
Klasické cestné galuskové bicykle už dávnejšie vytlačili horské bicykle. Obrovský záujem o ne pomaly utícha, aj keď sa stále dobre predávajú. Prím v predajnosti začínajú hrať krosové a komfortné mestské bicykle (city bike).
"Je to celoeurópsky trend. Na výjazdy do prírody treba čas a aj istý stupeň pripravenosti, a tak ľudia preferujú jazdu po ľahkých terénoch v okolí miest. Novinkou je návrat skladacích bicyklov, ktoré sa dajú za pár minút zložiť do kufra auta a vďaka variabilite nastavenia môžu poslúžiť deťom i dospelým. Prevratné novinky nie sú, všetko tu už bolo, výrobcovia napredujú hlavne vo využívaní kvalitných materiálov," vysvetľuje Miroslav Bílik z bratislavskej predajne bicyklov Wika - Bike.
Pri prvotnom výbere vám môžu pomôcť dve rady. Ak si nastavíte sedlo tak, že vám to vyhovuje, mali by ste dosiahnuť špičkami nôh na zem. Dieťa celou nohou. Pre lepšiu stabilitu. Alebo ak sa postavíte rozkročmo nad vrchnú tyč rámu, medzi ňou a rozkrokom by mal ostať priestor od päť do dvanásť centimetrov.
Komfort nadovšetko
Krosový bicykel sa vzhľadovo podobá horskému, no má svoje odlišnosti. Stále je športovo ladený, no má menej masívny a ľahší rám, plášte s jemnejším dezénom. Vďaka väčšiemu obvodu kolies má menší valivý odpor, na jedno zašliapnutie prejde väčšiu vzdialenosť, dá sa na ňom ísť rýchlejšie. Je ideálny na asfaltovú cestu alebo ľahšie terény.
Mestský bicykel (city bike) má výbavu s podobnými vlastnosťami. Vzhľadom na to, že ho ľudia zvyknú používať aj na cestu do práce či na nákupy, je doplnený o blatníky, svetlá na dynamo (alebo na baterky) či rôzne nosiče. Konštrukcia rámu je prispôsobená pre jednoduchšie nasadanie, sedlo je širšie a pohodlnejšie ako klasické.
"V oboch prípadoch dbajú výrobcovia na komfort. Odpružená býva nielen predná či zadná vidlica, ale aj sedlová tyč. Zdvih odpruženia je minimálny, do piatich centimetrov, čo stačí na pohlcovanie terénnych nerovností a spríjemnenie jazdy.
Nastaviteľné riadidlá zasa umožňujú variabilitu posedu. Cena krosových bicyklov sa začína pri šiestich tisíckach, mestské sú vzhľadom na bohatšiu výbavu drahšie. Od 12-tisíc korún. Stroj poskladaný zo samostatných komponentov bude stáť minimálne o 30 percent viac ako hotový model," hovorí Miroslav Bílik.
Doplnky sú dôležité
V každom obchode vám ponúknu aj prilbu, ktorá by mala byť samozrejmosťou pre každého cykloturistu. Bez rozdielu veku. Lepené z dvoch kusov sú lacnejšie (od 900 Sk), modernejšími technológiami vyrábané sú drahšie, ale v testoch sa ukazujú ako bezpečnejšie. Ideálne je oblečenie z dutých vlákien, ktoré odvádza vlhkosť od tela, tričko by malo byť čo najfarebnejšie.
"Výrobcovia vedome ponúkajú minimum tmavých cyklotričiek. Farebnosť a reflexné nálepky či nášivky na tričkách cyklistu zviditeľňujú. Kto to s jazdou na dvoch kolesách myslí naozaj vážne, odporučil by som mu cyklistické tretry s pevnou podrážkou. Pohybujú sa v cenách od tritisíc korún. V klasických teniskách s mäkkou podrážkou môže noha bolieť a po čase sa aj deformovať," dodáva Bílik.
Výrobcovia zareagovali pružne a vymysleli funkčnú kombináciu. Cyklotenisky spĺňajúce vlastnosti tretry, v ktorých sa po zídení z bicykla dá chodiť ako v normálnych teniskách. Podrážka sa jednoduchou úpravou dá zmeniť tak, že je vhodná na použitie pre nášľapný pedálový systém. To je najmodernejšia forma uchytenia nohy k pedálu.
Každému, aj novému bicyklu treba zabezpečiť predsezónny servis, ak jazdíte aj v zime, tak kontrolu treba pred ňou i po nej. Pred odchodom na dovolenku, ktorú chcete stráviť aj v sedle bicykla, tiež navštívte servis.
Detský bicykel
Väčšina výrobcov má v ponuke aj detské bicykle. Odlišujú sa veľkosťou kolies. Vhodný typ podľa veku a postavy dieťaťa vám odporučí predajca. Vždy si nechajte ukázať viac typov. Nikdy nekupujte väčší bicykel, ako dieťa práve potrebuje, lebo ho nebude vedieť ovládať a môže ho to znechutiť. Ceny sa pohybujú od 3000 vyššie.
Miroslav Bílik radí: "Nekupujte lacnejšie bicykle, napríklad z hračkárstiev, kde sú použité umelohmotné komponenty. Neoplatí sa to, lebo sa väčšinou nedajú opraviť. Trendom je používanie ľahkých materiálov, aj keď je cena vyššia. Pri bicykloch pre staršie deti je konštrukcia rámu vymyslená tak, aby po úpravách mohla slúžiť viac rokov."
Do horského terénu
Radí slovenský reprezentant v horskej cyklistike FILIP POLC
Bicykel
Treba sa rozhodnúť, koľko peňazí si môžete dovoliť investovať. Môžete si kúpiť hotový model alebo si ho poskladať zo samostatných častí.
Cena sa dá stlačiť aj na 8-tisíc (hypermarket), no musíte rátať s nízkou životnosťou a aj menšou spoľahlivosťou niektorých súčiastok. V cene okolo 15- tisíc korún už dostanete bicykel, ktorý spĺňa aj tie náročnejšie požiadavky a môžete sa na ňom cítiť bezpečnejšie. Pre horských cyklistov, ktorí jazdia pravidelne a často, by som odporúčal investíciu od 30- do 35-tisíc korún. V tejto cene už môžete mať kvalitný stroj so slušnou životnosťou. S rozrastajúcim sa trhom začalo platiť, že kvalita bicyklov i jednotlivých častí sa zlepšuje a cena sa znižuje.
Pohodlnejšiu jazdu, istotu, rýchlosť pri zjazdoch si užijete na celoodpruženom bicykli (odpružená vidlica aj odpružený rám). Môžete sa vybrať aj do náročných horských terénov. Treba však rátať s tým, že na takomto bicykli je viac komponentov, a preto je aj ťažší. Tomuto sa dá vyhnúť len tak, že nakúpite odľahčené, ale drahšie komponenty.
Keď sa chystáte jazdiť len v ľahších horských terénoch, stačí vám iba predná odpružená vidlica. Pri jazde na rovnejších, lepších cestičkách si nafúkate tvrdšie gumy, v členitom či kamenistom teréne gumy necháte mäkšie. Tak bicykel ľahšie absorbuje nerovnosti terénu.
S bicyklom kúpte aj náradie na opravu (pumpa, náhradná duša a lepiaca sada, páky na stiahnutie a nasadenie plášťa), spojovačku na reťaz pre prípad jej roztrhnutia a kľúče na doťahovanie skrutiek. Je zábavnejšie, ale aj lepšie jazdiť v skupinke a mať pri sebe telefón, aby v prípade úrazu mal kto zavolať pomoc.
Prilba
Pri niekoľkých pádoch ma prilba naozaj ochránila a mal by ju mať každý, kto sadá na bicykel. Mnoho ľudí nevie, ako si správne vybrať prilbu. Vždy si zmerajte obvod hlavy v centimetroch, podľa toho vám v obchode vyberú veľkosť (s, m, l, xl). Ak ste na hranici medzi veľkosťami, vyskúšajte si menšiu. Prilba musí byť komfortná, nesmie byť veľká a musí pevne sedieť na hlave. Aj keď nemáte zapnuté remienky. Ich zapnutie ju už majú len zafixovať.
Maximálne sa tak zvýši pravdepodobnosť, že pri páde sa prilba nezošmykne z hlavy. Inak stratí svoje ochranné vlastnosti. Vždy si radšej vyskúšajte viac modelov, neponáhľajte sa. Prilby niektorých firiem nemusia sedieť vášmu anatomickému tvaru hlavy, prilby iných zasa hej. Výber je dostatočný.
Rukavice
V rukaviciach sa vám nešmýkajú ruky a ochránia vás pri páde, lebo človek väčšinou reflexívne padá na ruky a chce nimi zmierniť náraz. Rukavice by mali mať vystuženú dlaňovú časť. Dajú sa použiť aj polovičné (bezprstové), ale celé sú vždy výhodnejšie. Vyrábajú sa zo vzdušných materiálov, takže v nich už nie je teplo ani v lete a zabezpečujú predsa len väčšiu ochranu.
Chrániče
Priznávam, že nosiť chrániče môže byť miestami otravné. Po čase je v nich teplo a čiastočne aj obmedzujú pohyb. Treba sa rozhodnúť účelne. Ak idete na túru v ľahšom horskom teréne, so širšími lesnými cestami, bez náročných zjazdov, sú chrániče vecou individuálnej voľby. Ak sa chystáte do náročnejšieho horského terénu, chrániče si určite dajte. Ja to kombinujem. Chrániče si nesiem v ruksaku a keď ma čaká zjazd alebo nebezpečnejší terén, nasadím si ich. Dôležité je odhadnúť svoje schopnosti, nepreceňovať sa.
Pitný režim
Dôležite je dodržiavať pitný režim. Nosiť fľašu v košíku na bicykli alebo v ruksaku "pitný vak". Ten sa dá už bežne v obchodoch kúpiť. Rozhodnúť sa musíte podľa toho, či máte počas cesty možnosť doplniť si vodu.