UPC mala znížiť ceny po rozhodnutí Telekomunikačného úradu, pretože sa odmietla podriadiť cenovej regulácii. Úrad však priznáva, že nemá páky, ako UPC donútiť, aby rešpektovala rozhodnutia štátneho orgánu.
Nemožno uplatniť ani zákon o telekomunikáciách (odobratie registrácie), ani živnostenský zákon (odobratie živnosti), ani zákon o vysielaní a retransmisii (odobratie registrácie).
Káblovka však nielenže od podstatnej časti svojej klientely stále inkasuje takmer o tretinu vyššiu cenu, ale navyše žiada, aby Telekomunikačný úrad vypracoval nový regulačný model. Teda aby mohla od zákazníkov za svoje služby pýtať podstatne viac, o čom tvrdí, že má na to nárok pre vysoké náklady.
Podľa našich informácií mala UPC možnosť spolupracovať na novom modeli už v roku 2000, ale vtedy nereagovala a nepokúsila sa rokovať. Naopak, práve v tom čase začala sériu krokov za svojvoľné zvyšovanie cien nad rámec regulácie.
Protimonopolný úrad, ktorý má do veci tiež čo povedať, sa spamätal len nedávno.
Správne konanie voči káblovke začal až 27. februára, takmer mesiac po tom, ako sa skončili súdne ťahanice medzi UPC a regulátorom kvôli pokute.
Protimonopolný úrad môže udeliť pokutu až do výšky 10 percent obratu za predchádzajúce účtovné obdobie. Čo je vzhľadom na obrovský počet klientov UPC (375-tisíc) podstatne viac, ako pokuta od Telekomunikačného úradu. Toto konanie sa však môže podľa zákona ťahať až šesť mesiacov.
Poslanec Ján Budaj z výboru pre kultúru a médiá hovorí, že situácia okolo UPC je neprehľadná. „Pravdepodobne začneme opäť hovoriť s predstaviteľmi Telekomunikačného úradu i s Radou pre vysielanie a retransmisiu.“ Fakt, že spoločnosť doteraz neznížila ceny, Budaj vníma ako nedostatok komunikácie medzi Telekomunikačným úradom a licenčnou radou. „UPC verbálne vyhlasuje, že rešpektuje rozhodnutie Telekomunikačného úradu, ale neviem, že by sme platili menej. Môže ísť o trik. UPC zrejme ponúkne občanom rozšírený súbor za vyššie ceny s tým, že do nich spätne zaúčtuje aj to, čo rok inkasovala od občanov a mala im vrátiť.“
Advokát Ján Drgonec si myslí, že „ani Telekomunikačný úrad, ale pravdepodobne ani Protimonopolný úrad nerobia všetko, čo majú zákonom vymedzené“.
Právnici Telekomunikačného úradu v týchto dňoch skúmali riešenia, ktoré ešte možno použiť na vymožiteľnosť práva. Podľa hovorcu úradu Romana Vavra „buď dáme návrh na súdny výkon rozhodnutia, kde súd zaviaže spoločnosť UPC Slovensko do určitého termínu situáciu s cenami napraviť a po zistení porušenia uloží pokutu. Alebo je možná cesta, že náš úrad tam urobí opätovne kontrolu. Potom by sa voči nej rozbehlo nové správne konanie.“
V prvom prípade zákon pripúšťa pokutu okolo stotisíc, v druhom dva milióny korún, čo je pre káblové impérium podľa odborníkov minimálny postih.
Autor: TÁŇA RUNDESOVÁ, sp