Da Vinciho kód je len jeden z dôkazov, že náboženské témy stále ľudí fascinujú. Čo pre ich atraktívnosť nedokáže urobiť cirkev, to dokážu umelci. Dokonalé načasovanie má napríklad premiéra amerického filmu The Omen. Remake tridsať rokov starého hororu sa v kinách objaví 6. júna 2006, čo je dátum ukrývajúci satanské trojčíslie 666.
Kým Da Vinciho kód špekuluje o Ježišových potomkoch, tento film prináša rodinný príbeh z opačnej strany - malý Damien je syn samotného Satana. Príbeh sa začína pôrodom mŕtveho dieťaťa, ktoré manžel nahradí iným. Pestúnka nového potomka sa čoskoro nato obesí, drastická smrť čaká aj kňaza. Hoci sa námet v mnohom drží Biblie, filmári mali problémy s nakrúcaním v chorvátskych a českých kostoloch.
Otec Peter Malone, hlavný filmový odborník rímskokatolíckej cirkvi, odporučil rodičom, ktorým sa 6. júna narodí syn, aby vzdorovali poverčivosti jeho pokrstením menom Damian. Tak sa totiž volá svätec a mučeník z raného obdobia cirkvi, kým vďaka filmu sa mierne pozmenené meno Damien spája s Antikristom.
Malone dlho školil kňazov o tom, ako majú reagovať na Da Vinciho kód, ale teraz už venuje všetku pozornosť filmu o príchode Antikrista. Katolícka cirkev podľa neho nie je proti takýmto filmom, prvú verziu The Omen dokonca považuje za "veľmi dobrú". Ako tvrdí, neveriaci v tom budú vidieť iba ďalší hororový film, veriaci si zasa povedia, že o tom vedeli. Malone upozorňuje, že vystrašení budú iba katolíci, ktorí vo svojom živote pochybili.
V hľadaní nových marketingových trikov málokedy pochybila speváčka Madonna. Hoci sa posledné roky predstavuje ako vášnivá fanúšička kabaly, na najnovšie turné si údajne nechala pripraviť kresťanské rekvizity. Medzi novými kostýmami bude aj jeden na spôsob Ježiša Krista. Okrem roztrhanej bielej blúzky nebude v jej "biblickom štýle" chýbať ani tŕňová koruna. "Je pripravená podstúpiť aj všetko ostatné, čo nasledovalo po nasadení tŕňovej koruny?" spýtal sa ironicky hovorca anglikánskej cirkvi.
Prepletanie umenia s náboženstvom sa dotklo aj Slovenska a umeleckej skupiny Kunst-fu. Tá spolu s českými kolegami vytvorila sochu Ježiša ako gymnastu cvičiaceho na kruhoch. Keď ju pred troma rokmi prezentovala na bienále v Benátkach, nebol z toho žiadny škandál. Správny čas prišiel, až keď sa socha objavila v Poľsku. Rôzne katolícke organizácie hovoria o "umení urážajúcom veriacich" a žiadajú jej odstránenie z výstavy.
Poliaci si práve pripomínajú úmrtie pápeža Jána Pavla II, takže sú ešte citlivejší ako zvyčajne. Mnohí tvorcovia však vedia, že provokácie sú výnosné. Keď napríklad pred šiestimi rokmi Maurizio Cattelan vystavil sochu pápeža zasiahnutého meteoritom, o rok neskôr ju vydražili za takmer milión dolárov.
Zatiaľ čo si umelci požičiavajú náboženské námety, cirkvi sa občas boja ponúknuť "čistý produkt" a skúšajú sa pri propagácii inšpirovať inde. Príkladom z Británie je kampaň s malým Ježiškom upraveným do pózy Che Guevaru.
Nápis "25. decembra sa začína revolúcia, oslávte narodenie hrdinu" sprevádzala podobizeň dieťaťa, ktoré však viac ako revolučný sexsymbol pripomínalo malého Mao Ce-Tunga. Spojenie konzervatívnych hodnôt s revolúciou príliš nefungovalo. Opačným smerom to ide oveľa lepšie - stačí trochu podráždiť veriacich a o publicitu máte postarané.
Autor: JÁN GREGOR(Autor je publicista)